Wirtualny węzeł A4 i A1

Joanna Heler
Fot. arc. projektanta
Fot. arc. projektanta
Na razie pojeździmy tylko palcem po mapie, a kiedy naprawdę skorzystamy z mierzącego 33 kilometry największego węzła autostradowego w Polsce, czyli skrzyżowania dróg A4 i A1?

Datę otwarcia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wciąż trzyma w tajemnicy.

Fot. arc. projektanta
Fot. arc. projektanta

 

- Zaczęły się już odbiory techniczne. Termin oddania tej inwestycji to czas przed świętami Bożego Narodzenia - mówi Dorota Marzyńska z GDDKiA. Ale dodaje też, że odbiory mogą potrwać około dwóch tygodni.

 

Za to w internecie od poniedziałku działa serwis, poświęcony węzłowi - z mapami i animacjami wskazującymi kierowcom, jak mają się odnaleźć w licznych drogowych zawijasach. Na stronie www.slaskiedrogi.pl/sosnica
kierowcy znajdą wskazówki, dotyczące drogowych połączeń z Katowic, Gliwic, Tychów, Rybnika i Wrocławia. Trasę przed podróżą "w realu" można sobie więc wyobrazić i zaplanować.

 

Na internetowych animacjach strzałki wytyczają drogę, zobaczymy, gdzie stoją znaki i kierunkowskazy. Dorota Marzyńska mówi, że szczegółowy schemat znalazł się w sieci, by kierowcy mogli się z nim dokładnie zapoznać przed wyruszeniem w trasę. Dlaczego tak trudno będzie się poruszać po węźle? Bo jest mocno rozbudowany i odbiega od dobrze znanych kierowcom węzłów w kształcie koniczyny. Ten jest trzypoziomowy, a każda jezdnia ma po trzy pasy. Wyjazdów z węzła jest 36. Drogowcy postawili też na węźle 16 wiaduktów. Na samej górze, 14 metrów nad ziemią, biegnie autostrada A1. Z A4 i DK 88, czyli ul. Pszczyńską, łączy się poziom niżej. Najniższy poziom to istniejąca od lat autostrada A4. W przyszłości do węzła zostanie włączona Drogowa Trasa Średnicowa z własnym skrzyżowaniem.
 
Na naszą prośbę drogowy przewodnik przeanalizował nadkom. Włodzimierz Mogiła z Wydziału Ruchu Drogowego śląskiej policji. Przyznał, że jest pod wrażeniem serwisu. Doradza jednak, by przejazdu po węźle nie planować z GPS-em, a sugerować się znakami drogowymi. - Węzeł może przerazić swym ogromem, stąd być może mniej doświadczonym kierowcom zdarzy się na nim pobłądzić. Po obejrzeniu animacji wydaje się, że właściwa jest liczba znaków, a te z informacjami o kierunku są powtarzane przy zjazdach. Nieomal prosta droga z jednym skrzyżowaniem jest np. na trasach Tychy-Gliwice, Tychy-Rybnik, Katowice-Gliwice czy Gliwice-Wrocław. Natomiast jazda relacji Katowice-Tychy łączy się z zawrotką, co daje wrażenie jazdy w przeciwnym kierunku - podkreśla nadkom. Mogiła. Prof. Kazimierz Kłosek, specjalista ds. budowy dróg i mostów z Politechniki Śląskiej, ocenia, że przy tak licznych połączeniach na węźle: lokalnych, ogólnopolskich, ale i transgranicznych, nie dało się go zaprojektować prościej.

Najwięcej problemów sprawiła drogowcom budowa samego, wartego 853 mln zł węzła. I mimo że ma już tędy biec ruch, drogowcy, co najmniej do maja przyszłego roku mają na nim jeszcze prowadzić prace wykończeniowe.

 

Od kilku tygodni jest już, co prawda gotowy 15-kilometrowy odcinek A1 od węzła Sośnica do Bełku, ale z jego uruchomieniem drogowcy czekają na sfinalizowanie prac przy węźle. Do wykonania pozostaną elementy gigantycznego skrzyżowania na północ, do węzła Maciejów w Zabrzu i dalej. A1 od Sośnicy do Pyrzowic ma być gotowa w 2012 roku. Wtedy też zostanie wybrana firma uprawniona do poboru opłat za przejazd.

 

Warto też dodać, że na autostradzie A4 w Halembie i w Wirku kończą się już prace, związane z budową stacji benzynowych. Shell przyznaje, że są mocno zaawansowane, ale nie potrafi jeszcze podać, kiedy kierowcy będą tu mogli zatankować.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty