Wiosenny przegląd samochodu

(c)

Zima jest okresem wzmożonej eksploatacji samochodów. W tym czasie nasze auta narażone są na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych, takich jak śnieg, mróz, lód, sól czy piasek. Dlatego z początkiem wiosny warto usunąć wszelkie ślady pozostawione przez zimę. Zaowocuje to znacznym zwiększeniem bezpieczeństwa jazdy oraz zapobiegnie ewentualnym awariom pojazdu.
 
Wraz z nastaniem wiosny warto przyjrzeć się krytycznie samochodowi, który przez długie miesiące dzielnie chronił nas przed surową zimą. Dlatego w pierwszej kolejności auto należy gruntownie umyć. Agresywna sól oraz piasek sypany na drogi może zniszczyć podwozie oraz uszkodzić powłokę lakierniczą, powodując powstanie ognisk korozji. Najlepiej więc pojechać do profesjonalnych myjni, które oferują także mycie podwozia oraz woskowanie karoserii. Stanowi to dodatkową ochronę przed szkodliwymi substancjami.

 

Następnie należy sprawdzić stan piór wycieraczek. Drobinki lodu oraz soli i piasku obecne zimą na szybach samochodowych mogą spowodować przecięcie gumy. W konsekwencji może to prowadzić do nierównomiernej pracy wycieraczek i pozostawiania na szybie smug. Jak wiadomo, wszelkie zabrudzenia na szybie znacznie ograniczają widoczność i mogą być przyczyną niebezpiecznych wypadków drogowych. W spryskiwaczach trzeba sprawdzić przepustowość dyszy, które mogą być zatkane drobinkami soli, piasku i brudu. Oczywiście trzeba też uzupełnić płyn w spryskiwaczach.

 

Także układ hamulcowy wymaga wiosną uważnej kontroli. Lider Serwis zaleca wyjęcie klocków hamulcowych i oczyszczenie jarzma oraz klocków. Sól i piasek dostają się w jarzmo klocka hamulcowego i powodują jego przytarcie. Może to doprowadzić do przyblokowania tarczy hamulcowej. Nieoczyszczenie układu hamulcowego po zimie może prowadzić do nierównomiernego zużycia tarczy hamulcowej, co grozi osłabieniem skuteczności i siły hamowania. Warto także skontrolować stan elastycznych przewodów hamulcowych. Są to elementy gumowe, które ulegają procesowi starzenia, a poza tym przez najechanie np. na hałdę śnieżną mogą zostać przecięte. Podczas gwałtownego hamowania uszkodzony przewód może całkowicie pęknąć, co może być przyczyna groźnego w skutkach wypadku. Dodatkowo należy zlecić badanie jakości płynu hamulcowego. Warsztaty samochodowe wyposażone są w specjalne przyrządy, które sprawdzają poziom wody w płynie. Płyn hamulcowy ma właściwości hygroskopijne, czego konsekwencją po zimie jest często obniżenie temperatury wrzenia płynu.

 

Przy dłuższych podróżach, zwłaszcza w terenach górzystych i intensywnym hamowaniu obarczony zbyt dużą ilością wody płyn hamulcowy może być przyczyną utraty skuteczności hamowania.

 

Zima jest okresem zwiększonego poboru prądu przez odbiorniki w samochodzie. Ciągłe ogrzewanie wnętrza pojazdu, tylnej szyby, jazda na światłach mijania, częstsze niż zwykle używanie wycieraczek powodują wzmożoną eksploatację akumulatora i nie rzadko jego niedoładowanie. Może to być przyczyną gorszych osiągów auta oraz krótszej żywotności akumulatora. Zjawisko niedoładowania akumulatora występuje także w samochodach napędzanych silnikami diesla, gdzie akumulatory narażone są na wytężoną pracę przy rozgrzewaniu świec żarowych podczas rozruchu. Ciągłe niedoładowanie akumulatora może prowadzić do jego zasiarczenia. Warto więc sprawdzić stan naładowania akumulatora oraz napięcia paska napędzającego alternator, który mógł ulec poluzowaniu podczas zwiększonej eksploatacji.

 

Wiosna jest doskonałym okresem na sprawdzenie szczelności układu wydechowego. Nieszczelność układu wydechowego może spowodować zakłócenie działania sondy lambda, a w konsekwencji wzrost zużycia paliwa i nierównomierną pracę silnika.

 

Po zimie warto skontrolować gumowe osłony przegubów. Często ulegają one przecięciu przez najechanie na zmrożone fragmenty ziemi. Jeśli w porę nie wymienimy przeciętych osłon przegubów, może dostać się do środka przegubu piasek i woda, które są przyczyną natychmiastowego uszkodzenia przegubu. Także osłony amortyzatorów należy poddać kontroli. Pęknięcie osłony amortyzatorów powoduje uszkodzenie trzpienia amortyzatora, co prowadzi do wycieku oleju, a przez to do wydłużenia drogi hamowania i szybszego zużycia pozostałych elementów zawieszenia. Ma to negatywny wpływ także na komfort jazdy poprzez stale towarzyszący odgłos stukania.

 

Każdy kierowca może samodzielnie sprawdzić stan oświetlenia pojazdu. Podczas ciągłego stosowania w zimie mogły ulec przepaleniu żarówki. Zdarzają się też rysy i pęknięcia na szybach reflektorów. Przez nie do wnętrza reflektora wnika wilgoć i w efekcie może go uszkodzić. Wymiana całego reflektora jest znacznie bardziej kosztowna niż wymiana samej szyby.

 

Kiedy temperatura zewnętrzna utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza, przychodzi czas na wymianę opon zimowych na letnie. Jest to bardzo ważne, gdyż zimowe opony wykonane są z innej mieszaniny gum niż opony letnie, guma ta jest bardziej miękka i zachowuje swoje właściwości tylko w temperaturach ujemnych. Nie nadaje się na dni ciepłe. Poza tym eksploatacja opon zimowych latem prowadzi do ich znacznie szybszego zużycia. Istotna jest także kontrola ciśnienia w kole zapasowym. W nieużywanym kole ciśnienie często samoistnie obniża się, co może być potem niemiłą niespodzianką w podróży.

 

Przygotowując pojazd do wiosny użytkownik może wiele czynności wykonać sam, jednak należy pamiętać o tym, że kontrolę i ewentualną wymianę części istotnych dla bezpieczeństwa jazdy powinni wykonać wykwalifikowani pracownicy warsztatu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty