Marek Barański, mechanik w autoryzowanym serwisie motocykli yamaha
w Mysłowicach:
- Motocykl, podobnie jak samochód, musi przechodzić okresowe przeglądy
techniczne. O ile jednak w przypadku aut przebiegi pomiędzy przeglądami
wynoszą zwykle 15-20 tys. km, o tyle jednoślady skazane są na znacznie
częstsze wizyty w serwisie - zwykle co 6-10 tys. km. Powód takiego stanu
rzeczy jest prosty - silniki motocyklowe pracują na znacznie wyższych obrotach,
dochodzących nierzadko do 16 tys. obr./min, szybciej się zużywają i wymagają
bardziej intensywnej obsługi.
Najistotniejszy w przypadku jednośladów jest przegląd wiosenny, który
najlepiej robić tuż przed rozpoczęciem sezonu. Jeśli dobrze przygotujemy
nasz motocykl, będziemy mieć pewność, że nie odmówi posłuszeństwa na drodze
oraz że jazda na nim będzie bezpieczna.
Przede wszystkim należy wymienić olej oraz filtry: oleju i powietrza.
Warto jeszcze zaznaczyć, iż niewskazana jest wymiana oleju jesienią, kiedy
odstawiamy motocykl do garażu na kilka miesięcy. Przez ten czas olej, chociaż
nie jest używany, straci częściowo swoje właściwości.
Obowiązkowo należy sprawdzić również stan świec zapłonowych, gdyż stosunkowo
łatwo ulegają zawilgoceniu. Wymiana kompletu świec w zależności od ich
rodzaju i marki motocykla wiąże się z wydatkiem od ok. 40 zł nawet do kilkuset
złotych.
Kolejnym elementem, którego nie można pominąć, przygotowując maszynę
do sezonu, są opony. Istotny jest oczywiście stan bieżnika - zbyt zużyty
nie jest w stanie zapewnić właściwej przyczepności - oraz ciśnienia powietrza
- jeśli jest zbyt niskie, bardzo łatwo wówczas o wywrotkę.
Podczas wiosennej wizyty w warsztacie mechanik wykonuje z reguły synchronizację
gaźników. Niezbędne są do tego celu wysokiej klasy przyrządy elektroniczne.
Bez nich lepiej nie zabierać się do majstrowania przy gaźnikach, gdyż zazwyczaj
jakakolwiek zmiana ustawień fabrycznych powoduje zmiany w pracy silnika
- i to bynajmniej nie na lepsze.
Bez specjalnych narzędzi nie obędzie się także regulacja zaworów. Co
istotne, nie trzeba jej wykonywać co roku, a jedynie wówczas, gdy zachodzi
taka potrzeba - decyzję zwykle podejmuje mechanik wykonujący przegląd.
Pozostaje jeszcze zawieszenie. Przynajmniej raz na dwa lata zalecana
jest wymiana płynów w amortyzatorach oraz zamontowanie nowych uszczelniaczy.
W wielu motocyklach, głównie sportowych, zawieszenie ustawia się "pod kierowcę",
czyli z uwzględnieniem jego wagi i stylu jazdy.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?