Wiosenne porządki

Grzegorz Burda
Niskie temperatury, śnieg i sól sypana na drogi potrafią dać się we znaki każdemu autu. Ponieważ zimę mamy praktycznie za sobą, możemy na poważnie zająć się naszym samochodem.

 

Po okresie zimowym warto gruntownie umyć samochód i to nie tylko jego nadwozie, ale również podwozie. Czynność tę można wykonać na myjni automatycznej lub ręcznej. Każda z nich ma zagorzałych zwolenników i przeciwników. Dużą przewagą myjni automatycznej jest możliwość mycia o każdej porze dnia i nocy, siedem dni w tygodniu. Czas mycia jest krótki i można wybrać kilka programów, w tym również mycie podwozia. Wszystko to za niewielką kwotę (25-30 zł).

Wiosenne porządki

 

Zaletą myjni ręcznej jest przede wszystkim duża dokładność, tak ważna podczas mycia po zimie, oraz możliwość zlecania dowolnych czynności dodatkowych, takich jak sprzątanie czy odnowa lakieru. Obydwie myjnie mają również i wady. Automat nie umyje dokładnie podwozia, progów, wewnętrznej części drzwi, nadkoli oraz felg. Korzystanie z myjni ręcznej jest zazwyczaj droższe, a mycie trwa dłużej. Mimo to w przypadku porządków wiosennych warto skorzystać z jej usług. Tylko podczas ręcznego mycia można dokładnie usunąć zanieczyszczenia ze wszystkich zakamarków nad­wozia i przede wszystkim pod­wozia, które jest najbardziej narażone na korozję. Jeśli nie usuniemy soli, możemy być pewni, że niedługo dokona ona sporych zniszczeń.

 

Gruntowne porządki należy rozpocząć od podwozia, następnie przejść do nadwozia i wnętrza, jeśli zachodzi taka potrzeba. Po wykonaniu "brudnej roboty" zauważalne staną się zniszczenia lakieru i ubytki w warstwie antykorozyjnej.

 

Przegląd lakieru można wykonać we własnym zakresie. Wystarczy dokładnie obejrzeć każdy element nadwozia. Sposób naprawy zależy od wielkości uszkodzeń. Gdy jest ich mało i są niewielkie, wystarczą zwykłe zaprawki. Lakier zaprawkowy można kupić w wielu sklepach. Jego kolor dobiera się z palety uniwersalnych barw albo dopasowuje na podstawie oznaczeń fabrycznych. Do zaprawki fabrycznej dołączony jest często mały pędzel i miniszczotka druciana, którą można dokładnie usunąć zanieczyszczenia.

 

W przypadku większych uszkodzeń, odbarwień lub korozji konieczna jest interwencja blacharza i lakiernika. Nie warto zwlekać z naprawą, bo uszkodzenia mogą się powiększać i korodować. Następnym krokiem po uzupełnieniu ubytków jest zabezpieczenie lakieru woskiem lub innym preparatem o podobnym działaniu.

 

Przegląd podwozia trudno wykonać samemu, ponieważ potrzebny jest do tego kanał, najazd lub podnośnik i dobre oświetlenie. Jeśli już się na to zdecydujemy, to szczególną uwagę trzeba zwrócić na sytuację w okolicach nadkoli oraz progów, gdyż miejsca te są najbardziej narażone na uszkodzenia. Niewielkie ubytki, ale jeszcze niezaatakowane przez korozję, można od razu zabezpieczyć środkiem konserwującym w spreju. W przypadku większych ubytków najlepiej odnowić konserwację na całym podwoziu.

 

Przegląd nadwozia po zimie:

- dokładne mycie podwozia w ręcznej myjni,

- mycie nadwozia w ręcznej myjni,

- przegląd lakieru i zabezpieczenia antykorozyjnego,

- uzupełnienie braków powłoki lakierniczej,

- zabezpieczenie lakieru woskiem lub teflonem,

- odkurzanie i czyszczenie wnętrza,

- porządki w bagażniku

 

Ceny mycia w myjniach ręcznych w kilku miastach Polski

 

Rodzaj usługi

Ceny usług w myjniach

Olsztyn

Warszawa

Rzeszów

Kraków

Mycie nadwozia

12

30

15

16

Mycie podwozia

30

20

40

35

Mycie silnika

25

40

40

30

Woskowanie

30

30

20

25

Odkurzanie i czyszczenie wnętrza

15

28

15

18

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty