Wielkie projekty komunistycznej Warszawy

Piotr Wróblewski / Naszemiasto.pl
Trasa W-ZPierwszy propagandowy sukces inwestycyjny komunistycznej władzy. Trasa W-Z (Wschód-Zachód) została otwarta 22 lipca 1949 roku. Była to pierwsza tak duża budowa w powojennej Polsce. Droga przebiega tunelem pod Starówką i dalej mostem na Pragę. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Trasa W-ZPierwszy propagandowy sukces inwestycyjny komunistycznej władzy. Trasa W-Z (Wschód-Zachód) została otwarta 22 lipca 1949 roku. Była to pierwsza tak duża budowa w powojennej Polsce. Droga przebiega tunelem pod Starówką i dalej mostem na Pragę. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Mosty, drogi czy dworce. W PRL, komunistyczna władza dbała, aby inwestycje otwierano z wielką pompą. Czekano na konkretny dzień – 22 lipca – zapraszano partyjną wierchuszkę, z szefem PZPR na czele, przecinano wstęgę i wygłaszano przydługawe przemówienia.

Wisłostrada „Oglądając to, co zrobiono, podziwiając nowe skrzyżowania, piękne przejścia podziemne, korzystając z urządzeń Wisłostrady nie zapominajmy
Wisłostrada

„Oglądając to, co zrobiono, podziwiając nowe skrzyżowania, piękne przejścia podziemne, korzystając z urządzeń Wisłostrady nie zapominajmy o wysiłku jaki włożono w jej budowę” - pisała w dniu otwarcia „Stolica”.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wisłostrada

„W 1972 r. powróciła tradycja powojennych spontanicznych czynów społecznych. Wisłostradę budowali wszyscy ci którym nieobojętny jest kształt naszego miasta” - pisała komunistyczna propaganda. W rzeczywistości Wisłostrada została otwarta dwa lata później, oczywiście 22 lipca. Była to kluczowa trasa, przecinająca miasto z północy na południe. Droga niezwykle potrzebna, lecz jej niefortunne ułożenie na lata odcięło Warszawę od Wisły. Podobno w budowie wzięło udział aż 400 tys. osób. W tym większa część, z przymusu w ramach tzw. „czynu społecznego”.

„Oglądając to, co zrobiono, podziwiając nowe skrzyżowania, piękne przejścia podziemne, korzystając z urządzeń Wisłostrady nie zapominajmy o wysiłku jaki włożono w jej budowę” - pisała w dniu otwarcia „Stolica”. Szeroka droga miała aż 16 kilometrów długości. Z czasem dobudowano kolejne pięć kilometrów. Prace trwały 36 miesięcy. Wisłostrada połączyła dwa krańce miasta i wprowadziła ruch z użyciem bezkolizyjnych skrzyżowań.

Trasa Łazienkowska

Trasa ŁazienkowskaTego samego dnia co Wisłostrada, otwarta została „Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska”. Słowa tej piosenki pojawiają się w filmie
Trasa Łazienkowska

Tego samego dnia co Wisłostrada, otwarta została „Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska”. Słowa tej piosenki pojawiają się w filmie „Miś”, a sama budowa była dokumentowana w „Czerdziestolatku”, gdyż główny bohater inż. Stefan Karwowski pracował przy kluczowej drodze dla Warszawy.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Tego samego dnia co Wisłostrada, otwarta została „Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska”. Słowa tej piosenki pojawiają się w filmie „Miś”, a sama budowa była dokumentowana w „Czerdziestolatku”, gdyż główny bohater inż. Stefan Karwowski pracował przy kluczowej drodze dla Warszawy.

Trasa była projektowana już w 1938 roku, jednak ostatecznie powstawała w latach 1971-74. „Trasa” jak nazywa się drogę z Ochoty na Pragę ma 8,1 km długości. Była to pierwsza w kraju drogą szybkiego ruchu. Tuż po otwarciu można było pędzić po niej z prędkością nawet 90 km/h.

„Podjęta przez władze państwowe i miejskiej decyzja o pilnej realizacji Trasy Mostowej Łazienkowskiej stałą się przełomowym zwrotem w rozwoju Warszawy” - tłumaczył inż. Wiesław Rososiński, projektant trasy.

Zobacz także: Kultowa Syrena z napędem elektrycznym Źródło: TVN Turbo/x-news

[page_break]

Fabryka samochodów osobowych

Tym razem kluczowa data – 22 lipca – została wykorzystana nie na końcu, a na początku inwestycji. Umowę na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda (później znany jako FSO Warszawa) podpisano 22 lipca 1950 roku. Rok później prace na Żeraniu trwały w najlepsze, a 5 listopada 1951 roku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy samochód.

Fabryka samochodów osobowychTym razem kluczowa data – 22 lipca – została wykorzystana nie na końcu, a na początku inwestycji. Umowę na produkcję samochodu
Fabryka samochodów osobowych

Tym razem kluczowa data – 22 lipca – została wykorzystana nie na końcu, a na początku inwestycji. Umowę na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda (później znany jako FSO Warszawa) podpisano 22 lipca 1950 roku. Rok później prace na Żeraniu trwały w najlepsze, a 5 listopada 1951 roku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy samochód.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Fabryka FSO na Żeraniu była jednym z największych zakładów pracy w stolicy. Produkowano to kultową Syrenkę, Warszawę, Malucha czy Poloneza. Każdego roku z zakładu wyjeżdżały dziesiątki tysięcy aut. FSO była samodzielnym miasteczkiem z walcowniami, taśmami produkcyjnymi, stacją kolejową i torem doświadczalnym. Była to pierwsza w Polsce Fabryka Samochodów Osobowych.

Trasa W-Z

Pierwszy propagandowy sukces inwestycyjny komunistycznej władzy. Trasa W-Z (Wschód-Zachód) została otwarta 22 lipca 1949 roku. Była to pierwsza tak duża budowa w powojennej Polsce. Droga przebiega tunelem pod Starówką i dalej mostem na Pragę.

Trasa W-ZPierwszy propagandowy sukces inwestycyjny komunistycznej władzy. Trasa W-Z (Wschód-Zachód) została otwarta 22 lipca 1949 roku. Była to pierwsza
Trasa W-Z

Pierwszy propagandowy sukces inwestycyjny komunistycznej władzy. Trasa W-Z (Wschód-Zachód) została otwarta 22 lipca 1949 roku. Była to pierwsza tak duża budowa w powojennej Polsce. Droga przebiega tunelem pod Starówką i dalej mostem na Pragę.

Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Opis tej inwestycji w ówczesnej prasie świadczy o wielkiej wadze, jaką przykładano otwarciu tej drogi. W artykule o wszystko mówiącym tytule: „Trasa W-Z rozpoczyna pracę w służbie ludności stolicy i kraju” pisano: „Dzięki ofiarności całego społeczeństwa, dzięki wspaniałemu wysiłkowi załogi budowniczych Trasy W-Z, została wykonania niezwykle szybko, została wykonana dobrze i starannie.”

Warto pamiętać, że budowniczowie nie wyzbyli się błędów. Wzorowany na paryskim Saint-Cloud tunel spowodował pęknięcie fundamentów kościoła św. Anny, a Kolumnę Zygmunta trzeba było przenieść o sześć metrów na północny-wschód. Mimo to architekci mogli mówić o sukcesie. Droga była chętnie używana, tak samo jak pierwsze w naszym kraju ruchome schody. Radziecki mechanizm ważył aż 150 ton i zajmował całe piętro.

Wraz z Trasą W-Z, 22 lipca 1949 roku otwarto pobliskie osiedla na Mariensztacie, odnowioną Kolumnę Zygmunta oraz wybieg dla niedźwiedzi przy Praskim ZOO. Wszystkie te atrakcje znajdują się w najbliższej okolicy Trasy W-Z.

Więcej w serwisie warszawa.naszemiasto.pl

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty