Wielki rekord

Grzegorz Chmielewski
W czerwcu 1973 r. polski fiat 125p ustanowił trzy rekordy prędkości!

Próba bicia rekordu została zorganizowana przez Telewizję Polską wspólnie
z Dębickimi Zakładami Opon Samochodowych "Stomil" pod nadzorem Polskiego
Związku Motorowego i Międzynarodowej Federacji Samochodowej. W Polsce nie
było żadnego specjalnego obiektu do tego celu, więc torem dla rekordowej
próby stała się betonowa autostrada na odcinku między Wrocławiem a Legnicą.
Ruch drogowy zorganizowano w ten sposób, że milicja wstrzymywała inne pojazdy,
kiedy do punktu zwrotnego na wysokości Wrocławia lub Legnicy nadjeżdżał
biały fiat z liczbą 25000 na bokach. Po przejechaniu nawrotu rekordowe
auto mknęło południową jezdnią wyłączoną z ruchu, a inne samochody miały
do dyspozycji drugą, północną jezdnię, na której odbywał się ruch w obu
kierunkach.
Najpierw był pomysł... Pod koniec lat pięćdziesiątych Sobiesław Zasada
startował w rajdach samochodem simca aronde. Świetne francuskie auta miały
na pokrywie bagażnika srebrzystą plakietę; widniał na niej ziemski glob,
opasany biegnącym wzdłuż równika napisem "Record du Monde" (rekord świata).
Simca szczyciła się bowiem posiadaniem rekordu prędkości w jeździe długodystansowej,
ustanowionego w 1955 r. na podparyskim torze Linas-Montlhery. Obraz tej
dumnej plakiety głęboko zapadł w pamięć naszego automobilisty.
Gdy na Żeraniu ruszyła produkcja polskich fiatów 125p, odżyły wspomnienia
rekordu, ustanowionego przez simcę. Zasada szperał w dokumentach Międzynarodowej
Federacji Samochodowej, sprawdzał zapisane w aktualnych wówczas tabelach
rekordowe prędkości, studiował regulaminy przeprowadzania takich prób.
Szukał sprzymierzeńców dla zorganizowania skomplikowanego przedsięwzięcia,
analizował kandydatury kierowców, którzy mogliby wejść w skład zespołu,
rozważał miejsca dla wytyczenia rekordowej trasy. Zasada niewzruszenie
wierzył, że samochód z Żerania pobije kilkunastoletni rekord, choć wcześniej
ta sztuka nie udawała się czołowym markom samochodowym z USA, Japonii,
Wielkiej Brytanii.
W relacjonowanej przez program I TVP próbie (z seryjnym polskim fiatem
125p z silnikiem 1,5 dm3
w roli głównej) uczestniczył początkowo
siedmioosobowy zespół kierowców (Franciszek Aromiński, Jerzy Dobrzański,
Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Marek Varisella i Sobiesław
Zasada jako kapitan). Głównym celem był rekord prędkości na dystansie 25
tys. kilometrów. Ruszyli 15 czerwca 1973 r. Gdy po z górą tygodniu jazdy
non stop (z zatrzymaniami jedynie na zmiany kierowców i tankowanie paliwa)
został ustanowiony rekord (przeciętna prędkość 138,08 km/godz.), podjęto
decyzję zaatakowania kolejnego dystansu 25 tys. mil. Osiągnięta średnia
szybkość była jeszcze wyższa (138,18 km/godz.). I wtedy w lot postanowiono
spróbować jeszcze dystansu 50 tys. km, przy czym do zespołu jako ósmy kierowca
dołączył Franciszek Postawka. 30 czerwca 1973 r., po ponad dwóch tygodniach
od startu, w świat popłynęła wiadomość o nowym rekordzie 138,27 km/godz.!
Wyniki polskiego fiata 125p zostały oficjalnie uznane przez Międzynarodową
Federację Samochodową i wpisane do księgi rekordów prędkości.
Spośród ośmiu kierowców tamtego zespołu odeszli już Franciszek Postawka
i Marek Varisella.
Rekord był nie tylko prestiżowym i sportowym sukcesem polskich kierowców.
Przyniósł też wyraźny wzrost eksportu fiatów 125p - z 54,5 tys. w 1972
r. do 83,5 tys. w 1976 r. (był to najlepszy wynik w historii FSO). Największymi
odbiorcami tych aut były: Jugosławia, Czechosłowacja, Węgry, Wielka Brytania,
Bułgaria, NRD, Francja, Egipt, Kolumbia, Grecja i Irak. Lista importerów
obejmowała 77 krajów - w tym także Hongkong, Mali, Gwineę, Fidżi, Japonię
i USA!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty