Większość Polaków akceptuje jazdę bez polisy OC. Kary są dotkliwe

Wojciech Frelichowski
Większość Polaków akceptuje jazdę bez polisy OC. Kary są dotkliwe
Większość Polaków akceptuje jazdę bez polisy OC. Kary są dotkliwe
Tylko 47 procent polskich kierowców zna wszystkie konsekwencje jazdy bez OC – wynika z badań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Większość Polaków akceptuje jazdę bez polisy OC. Kary są dotkliwe
Większość Polaków akceptuje jazdę bez polisy OC. Kary są dotkliwe

Z badań, które na zlecenie UFG przeprowadziła firma GfK Polonia wynika, że w Polsce jest ogromne przyzwolenie na jazdę bez ubezpieczenia OC. Nie akceptuje jej tylko 15 procent Polaków, mimo że 90 procent zdaje sobie sprawę, że jazda bez OC jest nielegalna.

Większość kierowców obawia się jedynie mandatu od policji (50 zł) i nie wie, że grozi za to również: prawie 2 tysiące złotych kary od UFG (od nowego roku 3 tys. złotych) oraz konieczność zwrotu odszkodowania za wypadek spowodowany pojazdem bez OC.

 

Tylko w pierwszym półroczu tego roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny obciążył kosztami likwidacji szkód aż 1177 posiadaczy nieubezpieczonych pojazdów. Chodzi o kierowców, którzy jeździli samochodami albo jednośladami bez ważnego OC i spowodowali wypadek.

Każda z tych osób musi zwrócić UFG przeciętnie po 9,4 tys. zł, czyli około dwadzieścia razy więcej niż wynosi średnia składka za obowiązkową polisę odpowiedzialności cywilnej w Polsce. Najwyższa kwota, jaką musiał zapłacić kierowca jeżdżący bez ważnego OC, wynosi prawie 700 tysięcy złotych.

O karze nakładanej przez UFG za brak OC wie tylko 47 procent badanych posiadaczy pojazdów (27 proc. nie jest świadoma tej sankcji; 26 proc. nie ma zdania).

- Wyniki tych badań są szokujące. Niestety Polacy wciąż traktują to ubezpieczenie niemal jak podatek, a nie to czym ono jest w rzeczywistości, czyli ochroną posiadacza pojazdu przed finansowymi skutkami spowodowanego wypadku – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Więcej osób, bo 67 procent posiadających auto, zdaje sobie sprawę, że konsekwencją jazdy bez OC jest również konieczność zwrotu odszkodowania za wypadek spowodowany pojazdem bez tej polisy. UFG przypomina, że finansowe konsekwencje takiego wypadku obciążają nie tylko właściciela pojazdu, ale również kierowcę-sprawcę który zgodził się prowadzić nieubezpieczony pojazd.

Z listy jedenastu wykroczeń drogowych wskazanych w badaniu, największe przyzwoleniem cieszy się jazda bez OC. Jeżdżenie nieubezpieczonym pojazdem najczęściej akceptują ludzie młodzi w wieku 20 - 29 lat. Jednak według policyjnych statystyk to właśnie te osoby powodują najwięcej wypadków.

Najmniejszą wiedzę o konsekwencjach braku OC mają: rolnicy, mieszkańcy wsi, osoby gorzej wykształcone i sytuowane, często z rodzin wielodzietnych oraz osoby starsze (powyżej 66 lat).

Zobacz także: Ubezpieczenie OC innego kierowcy sprawdzisz w internecie 

Z szacunków funduszu wynika, że po polskich drogach porusza się około 200 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują około 5,5 tysiąca wypadków - łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami - co kosztuje innych właścicieli samochodów około 50 mln zł (firmy ubezpieczeniowe oferujące OC płacą bowiem składkę na UFG). W minionym roku do zapłaty kary za brak OC, UFG wezwał ponad 18 tysięcy posiadaczy pojazdów.

– Fundusz zamierza w przyszłym roku zintensyfikować działania związane z wykrywaniem nieubezpieczonych oraz przeprowadzić kampanię informacyjna uświadamiającą Polakom konsekwencje braku tego ubezpieczenia – zapowiada Elżbieta Wanat-Połeć.

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty