Więcej nowych, więcej używanych

(mp)
Toyoty, Skody i Fiaty - takie nowe samochody kupowaliśmy najczęściej w 2007 r. Jeśli chodzi o auta używane, sprowadzaliśmy głównie Volkswageny, Ople i Fordy, ale nie zabrakło też Ferrari czy Lamborghini.

Z raportu Instytutu Samar wynika, że w porównaniu do roku 2006 w minionych 12 miesiącach zainteresowanie nowymi pojazdami było aż o 22,9 proc. wyższe. Sprzedaż wyniosła 293 319 i w ujęciu liczbowym zwiększyła się na przestrzeni roku o 54 636 aut.

Sprzedaż nie jest jednak jednoznaczna z rejestracjami. Ilości zarejestrowanych w Polsce samochodów będzie prawdopodobnie o ok. 5 proc. niższa od sprzedaży. Różnice wynikają m.in. z różnych definicji samochodu sprzedanego wykorzystywanych przez producentów (sprzedaż na dealera, wydanie samochodu klientowi finalnemu), raportowania samochodów osobowych z homologacją ciężarową jako samochodów osobowych, raportowania sprzedaży samochodów wcześniej rejestrowanych, wykorzystywanych w ramach koncernu jako nowych).

Więcej nowych, więcej używanych

W stosunku do 2006 r. znacząco zmieniła się kolejność najpopularniejszych marek na polskim rynku. Na pierwsze miejsce (z drugiego) awansowała Toyota wyprzedzając Skodę (pierwsza pozycja przed rokiem. Na trzecią lokatę awansował, który zastąpił na tym miejscy Opla (obecnie czwarty). Piąta pozycja przypadała w udziale Fordowi (bez zmian), a szósta Volkswagenowi (siódmy na koniec 2006 roku), który wyprzedził Peugeota (rok temu szósty). Dwie dalsze pozycje zajęły Renault i Citroen. Pierwszą dziesiątkę zamyka - podobnie jak przed rokiem - Honda.

Na uwagę zasługują wyniki Dodge’a (+128,3 proc.) i Kii (+111,1 proc.), które podwoiły ilość sprzedanych aut. Znaczny wzrost popytu zanotowały także Hyundai (+97,4 proc.), Suzuki (+77,2 proc.) i Seat (+70,6 proc.). Wśród 43 marek oferowanych na polskim rynku, w 2007 r. tylko 7 wykazało mniejszą sprzedaż niż rok wcześniej, przy czym zostały one sklasyfikowane w rankingu poniżej 28. lokaty.

Jeśli chodzi o samochody używane sprowadzane z zagranicy, to magiczny poziom miliona aut nie został przekroczony. Mimo to ilość ponad 994 tys. (21,8 proc. więcej niż rok wcześniej) jest największą, jaką kiedykolwiek zanotowano w naszym kraju. Od momentu wstąpienia Polski do UE trafiło do nas niemal 3,5 mln aut z drugiej ręki, co jest ewenementem na skalę europejską.

Stopniowo zmienia się struktura wiekowa sprowadzanych pojazdów. Nadal połowę stanowią mające więcej niż 10 lat, ale w porównaniu do 2006 r. ich udział spadł o 9 proc. Wzrosła natomiast ilość sprowadzanych samochodów w wieku od 4 do 10 lat (z 34,5 do 40 proc.) oraz eksploatowanych nie więcej niż 4 lata (z 6,7 do 10,1 proc.) Samochody najnowsze, z rocznika 2007, sprowadzone poza autoryzowaną siecią dealerską stanowiły 0,9 proc.

Średni wiek auta sprowadzonego w 2007 roku wyniósł 10 lat, a jego deklarowana wartość to 5 935 zł.

Nadal najchętniej sprowadzamy Volkswageny, Ople i Fordy, uważając je za auta trwałe, stosunkowo dobrej jakości i niezbyt drogie. Na duże nimi zainteresowanie wpływa też dostępność na rynkach Europy Zachodniej (zwłaszcza Niemiec).

Wśród sprowadzonych w 2007 r. aut były też motoryzacyjne rarytasy. Trafiło do nas 20 Ferrari (w tym 4 z rocznika 2007 i 4 z rocznika 2006), 7 Lamborghini (w tym 4 z rocznika 2007), 10 Astonów Martinów (w tym 7 z rocznika 2007), 18 Maserati (w tym 3 z rocznika 2007), 21 Bentley’ów (w tym 10 z rocznika 2007 i 6 z rocznika 2006), 1 Bugatti Veyron, 6 Rolls Royce’ów, 1 Lotus, 8 Wołg, 11 Triumph’ów, 1 Morgan’a oraz 1 AC Cobrę.

 

Źródło: Samar

Sprzedaż nowych aut osobowych

2003

2004

2005

2006

2007

353 635

318 081

235 322

238 683

293 319

Sprzedaż**nowych aut osobowych w 2007 r.**

L.p.

Marka

Sprzedaż

Zmiana (%)

1.

Toyota

33 848

+ 21,39

2.

Skoda

32 965

+ 14,53

3.

Fiat

27 817

+ 14,55

4.

Opel

26 754

+ 7,30

5.

Ford

21 558

+ 21,71

6.

Volkswagen

20 468

+ 35,24

7.

Peugeot

18 675

+ 25,05

8.

Renault

16 208

+ 4,91

9.

Citroen

13 674

+ 13,68

10.

Honda

13 025

+ 31,42

11.

Kia

8 664

+ 111,11

12.

Seat

8 004

+ 70,55

13.

Nissan

7 579

+ 5,29

14.

Suzuki

7 120

+ 77,16

15.

Chevrolet

5 204

+ 19,74




Pozostałe

31 746

+ 36,53

Źródło: Samar

Sprowadzone auta używane

2004

2005

2006

2007

828 142

870 777

816 839

994 564

Źródło: Samar

Osobowe auta używane sprowadzone w 2007 r.

L.p.

Marka

Sprowadzone

Zmiana (%)

1.

Volkswagen

204 397

+ 13,70

2.

Opel

152 027

+ 7,55

3.

Ford

95 146

+ 11,09

4.

Renault

74 084

+ 39,10

5.

Audi

73 508

+ 21,46

6.

Mercedes

43 769

+ 41,80

7.

BMW

37 866

+ 17,72

8.

Seat

29 235

+ 24,79

9.

Peugeot

26 492

+ 36,30

10.

Fiat

25 801

+ 41,04

11.

Nissan

24 311

+ 19,95

12.

Mazda

21 540

+ 32,99

13.

Toyota

20 347

+ 83,60

14.

Honda

18 939

+ 18,13

15.

Citroen

17 739

+ 42,44




Pozostałe

129 363

+ 84,71

Źródło: Samar

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie