Z raportu Instytutu Samar wynika, że w porównaniu do roku 2006 w minionych 12 miesiącach zainteresowanie nowymi pojazdami było aż o 22,9 proc. wyższe. Sprzedaż wyniosła 293 319 i w ujęciu liczbowym zwiększyła się na przestrzeni roku o 54 636 aut.
Sprzedaż nie jest jednak jednoznaczna z rejestracjami. Ilości zarejestrowanych w Polsce samochodów będzie prawdopodobnie o ok. 5 proc. niższa od sprzedaży. Różnice wynikają m.in. z różnych definicji samochodu sprzedanego wykorzystywanych przez producentów (sprzedaż na dealera, wydanie samochodu klientowi finalnemu), raportowania samochodów osobowych z homologacją ciężarową jako samochodów osobowych, raportowania sprzedaży samochodów wcześniej rejestrowanych, wykorzystywanych w ramach koncernu jako nowych).
W stosunku do 2006 r. znacząco zmieniła się kolejność najpopularniejszych marek na polskim rynku. Na pierwsze miejsce (z drugiego) awansowała Toyota wyprzedzając Skodę (pierwsza pozycja przed rokiem. Na trzecią lokatę awansował, który zastąpił na tym miejscy Opla (obecnie czwarty). Piąta pozycja przypadała w udziale Fordowi (bez zmian), a szósta Volkswagenowi (siódmy na koniec 2006 roku), który wyprzedził Peugeota (rok temu szósty). Dwie dalsze pozycje zajęły Renault i Citroen. Pierwszą dziesiątkę zamyka - podobnie jak przed rokiem - Honda.
Na uwagę zasługują wyniki Dodge’a (+128,3 proc.) i Kii (+111,1 proc.), które podwoiły ilość sprzedanych aut. Znaczny wzrost popytu zanotowały także Hyundai (+97,4 proc.), Suzuki (+77,2 proc.) i Seat (+70,6 proc.). Wśród 43 marek oferowanych na polskim rynku, w 2007 r. tylko 7 wykazało mniejszą sprzedaż niż rok wcześniej, przy czym zostały one sklasyfikowane w rankingu poniżej 28. lokaty.
Jeśli chodzi o samochody używane sprowadzane z zagranicy, to magiczny poziom miliona aut nie został przekroczony. Mimo to ilość ponad 994 tys. (21,8 proc. więcej niż rok wcześniej) jest największą, jaką kiedykolwiek zanotowano w naszym kraju. Od momentu wstąpienia Polski do UE trafiło do nas niemal 3,5 mln aut z drugiej ręki, co jest ewenementem na skalę europejską.
Stopniowo zmienia się struktura wiekowa sprowadzanych pojazdów. Nadal połowę stanowią mające więcej niż 10 lat, ale w porównaniu do 2006 r. ich udział spadł o 9 proc. Wzrosła natomiast ilość sprowadzanych samochodów w wieku od 4 do 10 lat (z 34,5 do 40 proc.) oraz eksploatowanych nie więcej niż 4 lata (z 6,7 do 10,1 proc.) Samochody najnowsze, z rocznika 2007, sprowadzone poza autoryzowaną siecią dealerską stanowiły 0,9 proc.
Średni wiek auta sprowadzonego w 2007 roku wyniósł 10 lat, a jego deklarowana wartość to 5 935 zł.
Nadal najchętniej sprowadzamy Volkswageny, Ople i Fordy, uważając je za auta trwałe, stosunkowo dobrej jakości i niezbyt drogie. Na duże nimi zainteresowanie wpływa też dostępność na rynkach Europy Zachodniej (zwłaszcza Niemiec).
Wśród sprowadzonych w 2007 r. aut były też motoryzacyjne rarytasy. Trafiło do nas 20 Ferrari (w tym 4 z rocznika 2007 i 4 z rocznika 2006), 7 Lamborghini (w tym 4 z rocznika 2007), 10 Astonów Martinów (w tym 7 z rocznika 2007), 18 Maserati (w tym 3 z rocznika 2007), 21 Bentley’ów (w tym 10 z rocznika 2007 i 6 z rocznika 2006), 1 Bugatti Veyron, 6 Rolls Royce’ów, 1 Lotus, 8 Wołg, 11 Triumph’ów, 1 Morgan’a oraz 1 AC Cobrę.
Źródło: Samar
Sprzedaż nowych aut osobowych
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
353 635 | 318 081 | 235 322 | 238 683 | 293 319 |
Sprzedaż**nowych aut osobowych w 2007 r.**
L.p. | Marka | Sprzedaż | Zmiana (%) |
1. | Toyota | 33 848 | + 21,39 |
2. | Skoda | 32 965 | + 14,53 |
3. | Fiat | 27 817 | + 14,55 |
4. | Opel | 26 754 | + 7,30 |
5. | Ford | 21 558 | + 21,71 |
6. | Volkswagen | 20 468 | + 35,24 |
7. | Peugeot | 18 675 | + 25,05 |
8. | Renault | 16 208 | + 4,91 |
9. | Citroen | 13 674 | + 13,68 |
10. | Honda | 13 025 | + 31,42 |
11. | Kia | 8 664 | + 111,11 |
12. | Seat | 8 004 | + 70,55 |
13. | Nissan | 7 579 | + 5,29 |
14. | Suzuki | 7 120 | + 77,16 |
15. | Chevrolet | 5 204 | + 19,74 |
Pozostałe | 31 746 | + 36,53 |
Źródło: Samar
Sprowadzone auta używane
2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
828 142 | 870 777 | 816 839 | 994 564 |
Źródło: Samar
Osobowe auta używane sprowadzone w 2007 r.
L.p. | Marka | Sprowadzone | Zmiana (%) |
1. | Volkswagen | 204 397 | + 13,70 |
2. | Opel | 152 027 | + 7,55 |
3. | Ford | 95 146 | + 11,09 |
4. | Renault | 74 084 | + 39,10 |
5. | Audi | 73 508 | + 21,46 |
6. | Mercedes | 43 769 | + 41,80 |
7. | BMW | 37 866 | + 17,72 |
8. | Seat | 29 235 | + 24,79 |
9. | Peugeot | 26 492 | + 36,30 |
10. | Fiat | 25 801 | + 41,04 |
11. | Nissan | 24 311 | + 19,95 |
12. | Mazda | 21 540 | + 32,99 |
13. | Toyota | 20 347 | + 83,60 |
14. | Honda | 18 939 | + 18,13 |
15. | Citroen | 17 739 | + 42,44 |
Pozostałe | 129 363 | + 84,71 |
Źródło: Samar
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?