Więcej i lepiej widzieć

Zenon Rudak, Hella Polska
Fot. Hella:  Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Co ok. 150 –170 tys. km przebiegu zaleca się wymianę
Fot. Hella: Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Co ok. 150 –170 tys. km przebiegu zaleca się wymianę
Udostępnij:
Z nadejściem jesieni wszystkie niedomagania i usterki oświetlenia będą ujawniać się bardzo wyraźnie.

Z nadejściem jesieni rozpoczęliśmy okres intensywnej eksploatacji oświetlenia w naszych samochodach. Teraz wszystkie niedomagania i usterki oświetlenia będą ujawniać się bardzo wyraźnie.

 

Fot. Hella:  Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie
Fot. Hella: Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Co ok. 150 –170 tys. km przebiegu zaleca się wymianę

Aby prawidłowo, bezpiecznie i z pożytkiem wykorzystać światła naszych pojazdów konieczne jest przestrzeganie kilku zasad. Zacznijmy od czynności najprostszych, czyli utrzymania świateł w czystości. Czyste szkła reflektorów i lamp tylnych to lepsza widoczność dla nas i innych użytkowników drogi. Światła czyścimy zawsze wilgotną, miękką szmatą. Użycie suchej ścierki lub ręczników papierowych może spowodować porysowanie szkieł, szczególnie tych, wykonanych z tworzyw sztucznych. Jeżeli używamy samochód przez dłuższy czas, wskazane jest również oczyszczenie wnętrza kloszy lamp tylnych. Przez lata eksploatacji do ich wnętrza dostał się kurz, pył i sporo wilgoci. Te czynniki razem tworzą na wewnętrznych elementach lampy szarą, zmniejszającą emisję światła powłokę. Po zdjęciu lampy i wyjęciu z niej oprawek żarówek możemy umyć ją w ciepłej wodzie z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Potem wnętrze lampy trzeba dokładnie osuszyć. Przed zamontowaniem lampy w nadwoziu oczyśćmy także odbłyśniki i żarówki (miękką, wilgotną szmatką). Przy okazji popatrzmy na żarówki. Jeżeli któraś z nich ma zaciemnioną lub zmatowioną bańkę, należy ją wymienić. Jeżeli w lampie stosowane są żarówki kolorowane (pomarańczowa bańka) i któraś z nich wymaga wymiany, należy wymień obie jednocześnie. Wymiana obu żarówek gwarantuje ich jednakową jasność.

 

W samochodach wyposażonych w system oczyszczania reflektorów konieczne jest sprawdzenie prawidłowego ustawienia dyszy spryskiwacza, ewentualnie sprawdzenie wycieraczki. Pamiętajmy też o napełnieniu zbiornika spryskiwacza reflektorów płynem niezamarzającym.

Fot. Hella: Czyste szkła reflektorów i lamp tylnych to lepsza widoczność dla nas i innych użytkowników drogi.
Fot. Hella: Czyste szkła reflektorów i lamp tylnych to lepsza widoczność dla nas i innych użytkowników drogi.

Typową awarią reflektorów jest przepalanie się żarówek. Przy uszkodzeniu jednej żarówki, zawsze należy wymieniać parę (ten sam typ żarówek w tym samym rodzaju reflektorów - np. H7 w obu reflektorach mijania, H4 w obu reflektorach). Wymiana pary żarówek zapewnia jednakową siłę światła reflektorów i nie powoduje zmniejszenia obszaru oświetlanego przez częściowo zużytą żarówkę. Przy zakładaniu żarówek do reflektorów należy pamiętać, aby ich baniek nie dotykać palcami. Tłuszcz i brud z palców może spowodować pogorszenie parametrów świetlnych żarówki lub doprowadzić do pęknięcia bańki po silnym nagrzaniu.

 

Przestrzegam przed montowaniem do reflektorów przystosowanych do żarówek halogenowych “żarówek" ksenonowych. Po pierwsze taka operacja jest niezgodna z przepisami, po drugie tak przerobione reflektory oślepiają innych użytkowników drogi. Nie należy również stosować żarówek z dwukolorowymi bańkami, o podwyższonej mocy czy napełnianymi (według zapewnień producenta) gazami szlachetnymi podnoszącymi jasność emitowanego strumienia świetlnego. Takie żarówki są dostarczane na rynek przez firmy dalekowschodnie lub amerykańskie. Te

Fot. Hella: Jeżeli używamy samochód przez dłuższy czas, wskazane jest oczyszczenie wnętrza kloszy lamp tylnych. Przez lata eksploatacji do ich wnętrza
Fot. Hella: Jeżeli używamy samochód przez dłuższy czas, wskazane jest oczyszczenie wnętrza kloszy lamp tylnych. Przez lata eksploatacji do ich wnętrza dostał się kurz, pył i sporo wilgoci.

źródła światła zwykle nie spełniają wymagań obowiązujących przepisów - nie mają homologacji, często powodują przegrzewanie reflektorów, a w konsekwencji deformację ich elementów optycznych. Nie warto za krótkotrwały efekt niebieskiego zabarwienia światła płacić wymianą uszkodzonego reflektora. Należy zawsze używać żarówek z homologacją, wyprodukowanych w znanych i renomowanych firmach.

 

Kolejne zagadnienie oświetlenia samochodowego dotyczy zużycia reflektorów. Szkło reflektora w czasie eksploatacji samochodu jest ciągle bombardowane przez drobiny pisaku, kamienie, środki chemiczne służące do zimowego utrzymania dróg. Po kilku latach powierzchnia szkła matowieje i widać na niej drobniutkie ubytki i rysy. Takie szkło znacznie rozprasza wychodzącą z reflektora wiązkę światła, co zmniejsza jego zasięg. Rozproszone światło z reflektora oślepia innych kierowców, szczególnie podczas opadów lub we mgle. Tak samo działają głębokie rysy lub pęknięcia szkła (np. od uderzenia kamienia). Matowe i porysowane szkło reflektora należy wymienić na nowe. Z doświadczeń wiodących producentów oświetlenia wynika, że wymiana szkieł reflektorów spowodowana ich eksploatacyjnym zużyciem powinna być przeprowadzana co ok. 150-170 tys. km przebiegu pojazdu.

 

Ostatnie zalecenie dotyczy kontroli ustawienia reflektorów. Regulację ustawienia reflektorów należy wykonywać zawsze po wszelkich pracach związanych z ich demontażem lub wymianą. Ustawiamy światła także po naprawie lub wymianie elementów zawieszenia przedniego i tylnego. Kontrolujemy i ewentualnie korygujemy ustawienie świateł regularnie co rok, np. przed sezonem jesienno-zimowym lub po wymianie żarówek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

244,77 zł141,33 zł-42%
miejsce #3

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #4

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie