Wciąż na plusie

(mp)
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Sprzedaż nowych samochodów osobowych jest w Polsce nadal wyższa niż w ubiegłym roku. To w sporej mierze zasługa sąsiadów, którzy kupują auta w naszym kraju.

W kwietniu salony polskich dealerów opuściło 28 736 aut, o 7,6 proc. mniej niż w marcu, ale jednak wciąż o 2,4 proc. więcej niż w kwietniu ubiegłego roku. Łącznie w okresie czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku sprzedano 116 702 samochody, co oznacza 1,5-procentowy wzrost w porównaniu z 2008 r.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

- To w dużym stopniu efekt zakupów dokonywanych przez Niemców i Słowaków, dla których Polska oferta, pomimo obserwowanych w ostatnim czasie podwyżek, za sprawą słabej złotówki wciąż pozostaje atrakcyjna - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

Potwierdzają to statystki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wynika z nich, że w marcu liczba rejestrowanych w Polsce nowych aut zmniejszyła się w porównaniu z marcem ubiegłego roku o ponad 16 proc. Porównanie kwartału do kwartału również wskazuje na mniejsze zainteresowanie rodaków nowymi samochodami - spadek rejestracji wynosi 7 proc.

Kolejny miesiąc z rzędu zmniejsza się poziom zakupów dokonywanych przez firmy. Ich udział w całości sprzedaży oscyluje wokół 36 proc. (ponad 42 proc. w 2008 r.).

- Główną przyczyną jest kryzys gospodarczy, który stoi u podstaw pogarszającej się kondycji finansowej poszczególnych firm. Nie bez znaczenia są również wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów w sprawie odliczania VAT-u. Fiskus za wszelką cenę dąży do ograniczenia takiej możliwości dla przedsiębiorstw kupujących samochody na potrzeby działalności gospodarczej - mówi Wojciech Drzewiecki.

Jego zdaniem, biorąc pod uwagę aktualne dane dotyczące liczby rejestrowanych w Polsce aut, a także obecny poziom spadków oraz zakładając, że wyjaśni się sytuacja dotycząca VAT-u i że rząd nie wprowadzi w tym roku żadnych dodatkowych zmian, sprzedaż nowych samochodów wyniesie w 2009 r. 290 - 300 tys. sztuk.

Sprzedaż 2009

Styczeń

26 660

Luty

30 199

Marzec

31 107

Kwiecień

29 736

Razem

116 702

Źródło: Samar

Najpopularniejsze marki

 

Marka

Sprzedaż 2009

Zmiana (%)

1.

Skoda

13 075

+ 12,54

2.

Fiat

12 377

+ 20,42

3.

Toyota

10 612

- 21,73

4.

Volkswagen

9 650

+ 13,84

5.

Opel

9 057

- 13,21

6.

Ford

8 596

+ 7,17

7.

Renault

6 491

- 10,54

8.

Kia

5 399

+ 23,38

9.

Peugeot

4 622

- 21,33

10.

Hyundai

4 473

+ 39,78

11.

Honda

4 450

- 10,70

12.

Citroen

3 715

- 28,14

13.

Suzuki

3 420

+ 19,87

14.

Chevrolet

2 932

- 7,74

15.

Nissan

2 779

- 15,63

 

Pozostałe

15 054

+ 20,63

Źródło: Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty