Ważne wycieraczki

(TSz/ip)
Wycieraczki Motgum,  Fot: Jakkupowac.pl
Wycieraczki Motgum, Fot: Jakkupowac.pl
Zużyte pióra wycieraczek mogą zamienić podróż podczas trudnych warunków atmosferycznych w koszmar. Profilaktycznie, kiedy zauważysz, że w wystarczającym stopniu nie zbierają wody z przedniej szyby, czas na wymianę. Czy wiesz, czym różnią się pióra płaskie od klasycznych?

Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego nad kupowanie wycieraczek do samochodu osobowego. Wystarczy pójść do supermarketu, wybrać odpowiednią długość pióra, zapłacić kilka złotych i następnie założyć nową wycieraczkę. Problem w tym, że kierując się tego rodzaju logiką, Twoje wycieczki do supermarketu w celu zakupu wycieraczek będą zbyt częste, ponieważ najtańsze pióra szybko się zużyją, bądź też nie będą spełniały swojej funkcji.

Rodzaje
Przez szereg lat wszyscy producenci wycieraczek projektowali pióra według jednego schematu. Do momentu, kiedy firma Bosch wprowadziła na rynek wyrób rewolucyjny (bez szkieletu), który dał konsumentom możliwość wyboru. I tak współcześnie dostępne są dwa rodzaje wycieraczek:

  • Klasyczne
    Jak wskazuje sama nazwa, są to wycieraczki, których konstrukcja opiera się na sprawdzonym i tradycyjnym wzorze: część gumowa osadzona jest w metalowym szkielecie, stanowiącym równocześnie system dociskowy.
  • Płaskie
    Zwane również bezprzegubowymi lub "bananami". Pióra te nie są osadzone w ramie, lecz bezpośrednio mocowane do ramienia wycieraczki samochodowej. Mają kształt "banana", stąd wśród użytkowników zyskały taką nazwę. Są wykonane ze sprężystego materiału i nie wymagane jest stosowania docisku jak w przypadku piór klasycznych. Jeśli chcesz je stosować, sprawdź, czy w Twoim aucie ramię wycieraczki jest wystarczająco mocno dociskane. Jeżeli sprężyna nie jest dostatecznie mocna, pióro płaskie może nie przylegać całą powierzchnią do szyby i co za tym idzie nie czyścić jej w zadowalający sposób.

Który rodzaj jest lepszy? Ilu użytkowników, tyle opinii. Jedno jest pewne, pióra płaskie są bardziej aerodynamiczne, powodują mniejszy opór powietrza, lepiej zachowują się podczas dużych prędkości, nie rdzewieją oraz nie mają tendencji do "odklejania" się od szyby podczas podmuchów wiatru. Nie sprawiają również problemów podczas mrozów - łatwo je oderwać od zmrożonej szyby. Mają również wady: niektórzy konsumenci zarzucają im, że słabo przylegają do szyby, że w autach o mocno wygiętej przedniej szybie sprawdzają się znacznie gorzej aniżeli wycieraczki klasyczne, które lepiej radzą sobie również w czasie obfitych opadów śniegu. Najlepiej samemu przekonać się o właściwościach jednych i drugich wycieraczek. Jest to element auta, który wymieniany jest dość często, nawet co roku. Dlatego na przyszły sezon możesz kupić wycieraczki inne, od tych które używasz obecnie.

Jeśli używasz klasycznych wycieraczek, ale chcesz zmniejszyć opór powietrza i tym samym prawdopodobieństwo odklejania się wycieraczek od szyby, możesz zastosować pióra ze spojlerem, który poprawi jego aerodynamikę. Wycieraczkę ze spojlerem zakłada się z jednej strony - z lewej.

pióro klasyczne

Wycieraczki Motgum,  Fot: Jakkupowac.pl
Wycieraczki Motgum, Fot: Jakkupowac.pl


Wycieraczki Motgun
pióro płaskie

Valeo Ultimate 900, Fot: Jakkupowac.pl
Valeo Ultimate 900, Fot: Jakkupowac.pl


Valeo Ultimate 900

Rozmiary
Jeśli nie kupujesz przygotowanego zestawu dedykowanego do danego modelu, pamiętaj o tym, że w większości aut lewe pióro (od strony kierowcy) jest nieco dłuższe od prawego. Długość najczęściej podawana jest centymetrach, czasami w calach (1 cal = 2,54 cm).

Poniżej przedstawiamy tabelę rozmiarów wycieraczek do najczęściej sprzedawanych samochodów osobowych w Polsce:

Marka / model pojazduDługość lewego pióraDługość prawego pióra
VW Golf (seria III i IV)55 cm48 cm
VW Passat (B5)55 cm50 cm
Opel Astra II50 cm48 cm
Opel Vectra (A,B)48 cm48 cm
Audi A4 (94 - 99)55 cm50 cm
Ford Focus55 cm48 cm
Ford Mondeo55 cm50 cm
Opel Corsa (B)46 cm46 cm
Renault Megane60 cm45 cm
Renault Laguna60 cm50 cm

Uchwyt
Większość dostępnych na rynku wycieraczek wyposażono w uchwyty uniwersalne, które pasują do 90 proc. samochodów. Uchwyty pełnią jednocześnie rolę adaptera, który pozwala na połączenie pióra z ramieniem wycieraczki bez względu na system stosowany przez producenta pojazdu. Przykładem może być system Quic Clip firmy Bosch, zapewniający możliwość montażu pióra w każdym aucie. Niemniej jednak można znaleźć systemy zapięć dedykowane do danego rodzaju uchwytu ramienia wycieraczki. Oto przykłady z oferty firmy Dipp.

UchwytZdjęciePrzykładowe samochody (Marka / model)
Uniwersalny
Uniwersalny,  Fot: Jakkupowac.pl
Uniwersalny, Fot: Jakkupowac.pl

Mercedes klasy A, Opel Zafira, Opel Meriva
Specjalny boczny ST-A
ST-A, Fot: Jakkupowac.pl
ST-A, Fot: Jakkupowac.pl

Alfa Romeo 147, Opel Astra III, Alfa Romeo 159, Fiat Croma II
Specjalny listki ST-B
ST-B,  Fot: Jakkupowac.pl
ST-B, Fot: Jakkupowac.pl

Fiat Linea, Fiat Grande Punto, Opel Corsa D, Alfa Romeo Mito, Citroen C4
Specjalny pin ST-C
ST-C,  Fot: Jakkupowac.pl
ST-C, Fot: Jakkupowac.pl

Skoda Roomster, Fiat 500, Skoda Fabia II, Kia Ceed, Hyundai i30
Specjalny ST-D
ST-D, Fot: Jakkupowac.pl
ST-D, Fot: Jakkupowac.pl

Renault Clio III, Renault Megane III, Citroen Nemo

Producenci i ceny
Poniżej przedstawiamy listę producentów, których produkty są warte polecenia:

  • Bosch
  • Champion
  • Dipp
  • Hella
  • Michelin
  • Motgum
  • PJ
  • SWF
  • Valeo

Najtańsze wycieraczki produkcji chińskiej znajdziesz na półkach supermarketów. Ich ceny zaczynają się od 5 zł. Jeżeli jednak zechcesz kupić markowe produkty w sklepie motoryzacyjnym przygotuj się na większe wydatki - od 15 - 20 zł za jedno pióro. Można również kupić całe zestawy, których koszt wyniesie 40 - 50 zł. Górna półka cenowa to 100 - 150 zł. Najdroższe wycieraczki do luksusowych aut: mercedesów klasy S, BMW serii 7 kosztują od ok. 200 do 300 zł.

Podsumowanie
Jedno jest pewne: bez dobrych wycieraczek, nie ma dobrej widoczności, a bez dobrej widoczności jazda staje się niebezpieczną zabawą.

Konsultacja merytoryczna: Semi Elektronik

Autorem artykułu jest serwis: jakkupowac.pl


Logo Jakkupowac.pl
Logo Jakkupowac.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty