Ważna rzeźba bieżnika

(ET)
Udostępnij:
Czy na osiach składowych pojazdu mogą być stosowane opony o różnej rzeźbie bieżnika? Słyszałem, że są nowe przepisy w tej sprawie.

Na pytania Czytelników odpowiada podinspektor Mariusz Olko z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu
- - Tak, to prawda. Od połowy marca obowiązuje nowe rozporządzenie ministra
infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. nr 32, poz. 262) - który nieco
zmienił wcześniejsze regulacje dotyczące stosowania opon w pojeździe. Najważniejsza
z nich wprowadziła możliwość stosowania na osiach składowych opon o różnej
rzeźbie bieżnika.
Co to są osie składowe?
Według definicji, osiami składowymi nazywa się zespół złożony z dwóch
lub więcej osi, w którym odległość między sąsiednimi osiami jest nie mniejsza
niż 1 metr i nie większa niż 2 metry. Nie dotyczy to motorowerów, motocykli,
samochodów osobowych i ciągników rolniczych.
Co na kołach?
Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności
dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości
pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni
dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Ustawodawca dopuszcza wyposażenie pojazdu w koło zapasowe o parametrach
odmiennych niż stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi
w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez
wytwórnię pojazdu. Można je jednak użyć wyjątkowo (krótkotrwale).
Prawo zakazuje
Pojazd nie może być wyposażony w opony:


  • różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi,
    z wyjątkiem osi składowych;

  • w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
  • - diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli
    na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,

    - diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują
    się opony diagonalne z opasaniem;


  • różnej konstrukcji na osiach składowych;

  • których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu
    do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika
    mniejszej niż 1,6 mm; w przypadku autobusów, które mogą rozwijać prędkość
    do 100 km/h głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm.

  • o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;

  • z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera

    Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
    Dodaj ogłoszenie