Ważna rzeźba bieżnika

(ET)
Czy na osiach składowych pojazdu mogą być stosowane opony o różnej rzeźbie bieżnika? Słyszałem, że są nowe przepisy w tej sprawie.

Na pytania Czytelników odpowiada podinspektor Mariusz Olko z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu
- - Tak, to prawda. Od połowy marca obowiązuje nowe rozporządzenie ministra
infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. nr 32, poz. 262) - który nieco
zmienił wcześniejsze regulacje dotyczące stosowania opon w pojeździe. Najważniejsza
z nich wprowadziła możliwość stosowania na osiach składowych opon o różnej
rzeźbie bieżnika.
Co to są osie składowe?
Według definicji, osiami składowymi nazywa się zespół złożony z dwóch
lub więcej osi, w którym odległość między sąsiednimi osiami jest nie mniejsza
niż 1 metr i nie większa niż 2 metry. Nie dotyczy to motorowerów, motocykli,
samochodów osobowych i ciągników rolniczych.
Co na kołach?
Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności
dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości
pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni
dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Ustawodawca dopuszcza wyposażenie pojazdu w koło zapasowe o parametrach
odmiennych niż stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi
w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez
wytwórnię pojazdu. Można je jednak użyć wyjątkowo (krótkotrwale).
Prawo zakazuje
Pojazd nie może być wyposażony w opony:


  • różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi,
    z wyjątkiem osi składowych;

  • w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
  • - diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli
    na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,

    - diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują
    się opony diagonalne z opasaniem;


  • różnej konstrukcji na osiach składowych;

  • których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu
    do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika
    mniejszej niż 1,6 mm; w przypadku autobusów, które mogą rozwijać prędkość
    do 100 km/h głębokość rzeźby bieżnika nie może być mniejsza niż 3 mm.

  • o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;

  • z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
  • Rajd Pojazdów Zabytkowych

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Wróć na motofakty.pl Motofakty
    Dodaj ogłoszenie