Autostrada Wielkopolska otrzymała prośbę od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o podanie danych na temat ilości ciężarówek korzystających z A2. Negocjacje na temat wprowadzenia nowego systemu poboru opłat zaczęły się.
Oprócz danych o liczbie korzystających dotąd z autostrady GDDKiA zażądała też prognozy ruchu na najbliższe lata. - Wypracowanie ze stroną rządową czyli z Ministerstwem Infrastruktury czytelnego systemu rozliczeń za bezpłatne przejazdy autostradą wymagać będzie wprowadzenia zmian do aneksu Umowy Koncesyjnej, a nie Ustawy o płatnych autostradach. Być może ustalenia przyjmą formę wyłączenia części zapisów Umowy Koncesyjnej na czas zwolnienia z
opłat za przejazdy autostradą samochodów ciężarowych czyli do 2007 roku - wyjaśnia Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Jest jednak mało realne, by nowy system zaczął obowiązywać do 1 stycznia 2005 roku.
- Jesteśmy na etapie analiz i obydwie strony chcą jak najszybciej wypracować wspólny program działań, a następnie wcielić go w życie - mówi rzecznik AW S.A.
- W razie przedłużenia prac, bylibyśmy rozliczani i posądzeni o spóźnienie - twierdzi Andrzej Maciejewski z GDDKiA.
Żadnych ryczałtów
Koncesjonariusz proponuje system realnych rozliczeń.
- Być może będzie to nawet system oparty na rejestracji przejazdu autostradą przy pomocy kart magnetycznych - mówi Zofia Kwiatkowska.
Od strony technicznej do takiego rozwiązania AW S.A. jest przygotowana. Na termin wprowadzenia nowego systemu może też mieć wpływ opinia akcjonariuszy AW S.A. oraz banków kredytujących inwestycje.
Policzą taniej?
Jakiej kwoty domaga się koncesjonariusz od GDDKiA?
- Ponieważ od momentu wydłużenia A2 o kolejnych 50 km wzrosło zainteresowanie korzystaniem z autostrady, podczas negocjacji brana będzie pod uwagę możliwość obniżenia ceny jednostkowej przejazdu. Już na przełomie września i października AW S.A. wyraziła gotowość obniżenia o około 20-30 proc. stawki za przejazd ciężarówkami. W związku z podjętymi przez ministerstwo infrastruktury rozmowami o winietach temat obniżek stał się nieaktualny - mówi Zofia Kwiatkowska.
Według koncesjonariusza wprowadzenie niższych stawek miało być zrekompensowane zmniejszeniem dzierżawy jaką płaci AW S.A To 7,5 mln zł.
Fałszerze w akcji
Problemem, z którym boryka się AW S.A. jest fałszowanie biletów za przejazd A2.
Fałszerstwa stale są ujawniane. W ostatnich tygodniach w Świebodzinie policjanci zatrzymali fałszerzy autostradowych faktur VAT-owskich. Sprzedawali je za 5 zł. Z jednej z niemieckich firm wśród 2 400 rachunków jakie otrzymał koncesjonariusz 40 proc. było sfałszowanych. Firma korzystała z białoruskich przewoźników.
Najpoważniejszym problemem przy wprowadzaniu winiet będzie ich system rozprowadzania i zabezpieczenia. Dzisiaj niektóre winiety to druki wypełniane przez przedsiębiorstwa. Koncesjonariusz uważa, że niezbędny jest system nowoczesnych zabezpieczeń przed fałszowaniem winiet.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?