W warsztatach oszukują klientów

Maciej Pobocha
Fot. Vauxhall
Fot. Vauxhall
Ponad 60 proc. przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe, które skontrolowała Inspekcja Handlowa, narusza interesy konsumentów. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. braku informacji o cenach usług oraz problemów z rozpatrywaniem reklamacji.

 

Kontrolą na terenie ośmiu największych województw objęto ogółem 67 przedsiębiorców zajmujących się diagnostyką i naprawami samochodów, wulkanizacją i wymianą opon oraz blacharstwem-lakiernictwem.

 

- Wytypowaliśmy przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykonują usługi motoryzacyjne cieszące się szczególnym popytem wśród konsumentów, a także pięciu, na których działalność wpływały skargi konsumentów - mówi Bogdan Pietrzak, rzecznik Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

 

- Celem kontroli było sprawdzenie legalności i prawidłowości wykonywania przez przedsiębiorców wytypowanych świadczonych przez nich usług motoryzacyjnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na: jakość i terminowość wykonywania przyjętych do realizacji prac, prawidłowość naliczania i pobierania opłat, uwidacznianie cenników,

Fot. Vauxhall
Fot. Vauxhall

jakość oferowanych opon, a także montowania części zamiennych bez wymaganej homologacji.

 

W porównaniu z rokiem 2005 w 2006 r. nieprawidłowości było o 15 proc. więcej. Najwięcej zastrzeżeń budził brak cenników za wykonywane usługi. Prawie 40 proc. warsztatów nie zamieszcza jasnych informacji o koszcie napraw, ponadto niewłaściwie podawane są ceny części i towarów dostępnych w placówkach.

 

- Nieuwidacznianie cenników i nieoznaczanie towarów ceną uniemożliwiało konsumentom dokonanie porównania wysokości stosowanych cen przez  poszczególne zakłady, a tym samym utrudniały podjęcie decyzji o powierzeniu naprawy samochodu  konkretnemu warsztatowi - stwierdza Bogdan Pietrzak.

 

Tylko w 19 z 67 skontrolowanych zakładów klienci mieli możliwość obserwacji naprawianego auta. Zdaniem konsumentów jest to istotny element kontroli placówki pozwalający na uniknięcie np. podmiany części. Niektórzy przedsiębiorcy nie prowadzili też rejestrów zgłoszonych reklamacji, a także nie określali na piśmie terminu realizacji usługi. Ponadto bardzo często zawierali jedynie umowy ustne.

 

Praktyki usługodawców w znacznym stopniu mogą uniemożliwiać konsumentom dochodzenie swoich roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi oraz niedotrzymania terminu.

W opinii specjalistów z Inspekcji Handlowej większość z wyżej wymienionych praktyk w istotny sposób utrudnia lub wręcz uniemożliwia poszkodowanym konsumentom dochodzenie roszczeń z tytułu wadliwie wykonanej usługi. Tym samym właściciele warsztatów stawiają się w pozycji dominującej wobec klientów.

 

Z ponad 60 skontrolowanych przedsiębiorstw tylko 3 były autoryzowanymi stacjami obsługi.

- Przedsiębiorców wybrano w większości w drodze losowania. Naszym zamierzeniem nie było pominięcie prowadzących ASO - podkreśla Bogdan Pietrzak.

 

W następstwie kontroli Inspekcja Handlowa skierowała do przedsiębiorców ponad 50 wystąpień z żądaniem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto inspektorzy nałożyli 37 mandatów, a także skierowali 3 wnioski do sądów rejonowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie