Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W podróż z rowerem

Andrzej Glajzer
Fot. Mercedes-Benz: Korzystającym z bagażnika dachowego sporą trudność może sprawić samo umieszczenie roweru, który należy podnieść dość wysoko.
Fot. Mercedes-Benz: Korzystającym z bagażnika dachowego sporą trudność może sprawić samo umieszczenie roweru, który należy podnieść dość wysoko.
Renesans roweru jako doskonałego środka aktywnego wypoczynku powoduje, że coraz częściej zabieramy go ze sobą na weekendowe i wakacyjne wyjazdy.

O ile dawniej transport roweru mógł sprawiać pewne trudności, to obecna oferta producentów bagażników i specjalnych uchwytów całkowicie rozwiązuje ten problem.

 

Możemy go "dobrać na miarę", uwzględniając zakładaną ilość przewożonych rowerów, oraz rodzaj, a często nawet markę naszego samochodu.

 

Dzięki różnego rodzaju bagażnikom rowery możemy umieszczać nie tylko na dachu auta, ale także na tylnej ścianie nadwozia lub haku holowniczym. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Fot. Mercedes-Benz: Korzystającym z bagażnika dachowego sporą trudność może sprawić samo umieszczenie roweru, który należy podnieść dość wysoko.
Fot. Mercedes-Benz: Korzystającym z bagażnika dachowego sporą trudność może sprawić samo umieszczenie roweru, który należy podnieść dość wysoko.

 

Rowerowe bagażniki dachowe montuje się na tzw. bagażniku bazowym, czyli poprzecznych relingach używanych przypadku zwykłych bagażników. Są to podłużne rynienki ze zintegrowanym  jedno lub wielopunktowym uchwytem mocującym rower za ramę. Ich zaletą jest możliwość pozostawienia na aucie kiedy nie są potrzebne, nie ograniczają widoczności i dostępu do bagażnika. Podstawowa wada to wzrost oporu powietrza kiedy przewozimy rowery i oczywiście konsekwencje w postaci większej ilości spalonego paliwa oraz konieczności bardzo ostrożnej jazdy- zwłaszcza na zakrętach.

 

Sporą trudność sprawia także samo umieszczenie roweru, który należy podnieść dość wysoko, uważając przy tym na możliwość uszkodzenia  karoserii auta.

 

Nie tylko na dachu

 

Bagażniki montowane na tylnej części nadwozia są łatwiejsze w obsłudze i mają mniejszy wpływ na własności trakcyjne samochodu. Świetnie nadają się do nadwozi typu hatchback. Rowery umieszczone są zwykle na wysokości tylnej szyby, ale zdecydowanie ograniczają widoczność.

 

Bagażniki takie najczęściej zawiesza się na górnej krawędzi tylnych drzwi z podparciem na z   

zderzaku, dlatego musimy liczyć się z utrudnieniem lub wręcz niemożliwością dostania się do tyłu samochodu.

 

Decydując się na zakup tego rodzaju bagażnika warto sprawdzić, czy wybrany model nie koliduje z rozmieszczeniem  tylnych świateł auta i czy rower nie będzie ich zasłaniał.

Bagażniki montowane na haku holowniczym występują w dwóch zasadniczych rodzajach. Jedne są to podnoszone do góry konstrukcje, gdzie rowery mocowane są  zwykle za ramę i całość jest

Fot. Opel: Bagażniki montowane na tylnej części nadwozia są łatwiejsze w obsłudze i mają mniejszy wpływ na własności trakcyjne samochodu.
Fot. Opel: Bagażniki montowane na tylnej części nadwozia są łatwiejsze w obsłudze i mają mniejszy wpływ na własności trakcyjne samochodu.

blokowana (umożliwia to dostęp do bagażnika), inne stanowią rodzaj platformy z poziomymi  rynienkami na koła do postawienia zwykle trzech rowerów. Bagażniki takie muszą być wyposażone tak jak przyczepa, w komplet świateł i dodatkową tablicę rejestracyjną.

 

Niektóre (droższe) platformy można odchylać z rowerami do dołu, co pozwala na łatwiejszy 

dostęp do wnętrza samochodu od tyłu.

 

Każdy producent takiego urządzenia określa maksymalne jego obciążenie, ale należy pamiętać że obciążenie na haku holowniczym nie powinno przekraczać 50 kg.

Wadą "platform" rowerowych jest utrudniona jazda do tyłu i parkowanie, jak również konieczność demontażu podczas jazdy bez rowerów. Jeżdżąc po krajowych drogach trzeba liczyć się także ze znacznym zabrudzeniem rowerów podczas transportu, oraz ze względu na to, że bagażnik zawieszony jest nisko, trzeba bardzo uważać przy pokonywaniu nierówności.

 

Coś dla terenówek

 

Tak jak rowery, tak również modne są ostatnio samochody terenowe stanowiące doskonałe z nimi połączenie. Wielu producentów oferuje do nich bagażniki rowerowe montowane na kole zapasowym umieszczonym często na zewnątrz.

 

Jak więc widać wybór jest duży, ale decydując się na zakup warto poszukać bagażnika renomowanej i znanej firmy co być może zwiększy koszty, ale będzie gwarancją bezpieczeństwa. I jeszcze jedna ważna uwaga. Bez względu na rodzaj bagażnika, zarówno on jak i przewożony rower musi być dokładnie umocowany i zabezpieczony! 

 

Orientacyjne ceny bagażników do przewozu rowerów

 

Bagażniki montowane na dachu samochodu

 

Producent        cena (zł)

 

Thule               od 169- 620

Mont Blanc      od 155- 300

Fapa                od 130

 

Bagażniki montowane na tylnych drzwiach

 

Producent        cena (zł)

 

Thule               od 188 - 440 

Mont Blanc      od 159 - 825 

Fapa                od 220 - 825

 

Bagażniki montowane na hak holowniczy

 

Producent        cena (zł)

 

Thule               od 198 - 928

Fapa                od 220 - 266

 

Bagażniki montowane na hak (platformy rowerowe)

 

Producent        cena (zł)

 

Thule               od 626   - 2022

Mont Blanc      od 1049 - 2098

Fapa                od 1149 - 2199

 

Bagażniki montowane na zewnętrzne koło zapasowe ( samochody terenowe, SUV)

 

Producent        cena (zł)

 

Fabbri              928

Feruzzo            198

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty