Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Lubuskiem tiry zjadą z trasy S3?

gazeta.lubuska
W Lubuskiem tiry zjadą z trasy S3?
W Lubuskiem tiry zjadą z trasy S3?
Od 1 grudnia wprowadzone zostaną opłaty dla ciężarówek i autobusów na odcinku S3 od Sulechowa do Międzyrzecza.
W Lubuskiem tiry zjadą z trasy S3?
W Lubuskiem tiry zjadą z trasy S3?

System viaTOLL obejmie tylko pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (w przypadku samochodów osobowych, które z tej trasy korzystają za darmo, nic się nie zmieni). Wysokość opłat będzie zależała od wielkości ciężarówki czy autobusu oraz klasy Euro, do której zostały zaliczone. Właściciel potężnego tira, wyposażonego w nowoczesny silnik diesla, za przejazd między Sulechowem a Międzyrzeczem zapłaci nieco ponad 10 zł. Ale już przy silniku starszej generacji stawka wzrośnie o prawie 100 proc.

Czy od 1 grudnia ciężarówki wrócą na dawną drogę krajową nr 3, a obecnie trasę gminną? - To mało realne - uważa Anna Jakubowska, rzecznik zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Z doświadczeń wynika, że jeśli nawet na początku część aut ucieka z ekspresówek, to po pewnym czasie na nie wraca. Jazda takimi trasami jest bardziej ekonomiczna. Samochody spalają niekiedy nawet o połowę mniej paliwa.

- Przewoźnicy wielokrotnie grozili, że po wprowadzeniu opłat zjadą z głównych dróg. I niektórzy faktycznie tak robią. Ale po miesiącu, dwóch wracają - potwierdza Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL. - Jazda autostradami i drogami ekspresowymi mimo opłat jest mniej kosztowna. Ponadto kierowcy krócej pracują, są mniej zestresowani. To dodatkowe plusy.

Co na to sami przewoźnicy? Duże firmy, szczególnie te świadczące usługi międzynarodowe, dysponujące nowym sprzętem, deklarują, że o zjeździe z S3 nie ma mowy. - Nie po to kupiłem najnowsze volva, żeby teraz puszczać je na niepewne drogi gminne. Dla mnie najważniejsza jest dobra opinia. Tylko wtedy, przy tak dużej konkurencji, będziemy mieli pracę - stwierdza nasz rozmówca.

Ale właściciele mniejszych firm, dysponujących kilkoma, w dodatku starszymi autami, mówią: - Opłaty są za wysokie. To wręcz nieporozumienie. S3 zbudowano za państwowe, a więc także moje pieniądze, a teraz będę jeszcze raz płacił?! Nam od grudnia wystarczy stara „trójka".
Wprowadzenie opłat na S3 krytykują też samorządy gmin, choćby Świebodzina, które w spadku dostały dawną krajową „trójkę". Obawiają się, że od grudnia wiele tirów jednak wróci na tę trasę. Zimą może to być niebezpieczne, bo samorządy nie mają pieniędzy na jej odśnieżanie. Świebodzin chce przeznaczyć na to 200 tys. zł, tymczasem przed rokiem generalna dyrekcja wydała ponad 600 tys. Przy intensywniejszych opadach śniegu droga może stać się śmiertelną pułapką.

Dodajmy, że prawdopodobnie już w 2014 roku system viaTOLL zostanie wprowadzony także na drodze krajowej nr 92 między Trzcielem a Świeckiem.

Czesław Wachnik "Gazeta Lubuska"
68 324 88 29
[email protected] 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty