Zespół sprzęgła przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów. Dzięki możliwości rozłączania napędu, sprzęgło umożliwia zmianę biegów, tłumiąc drgania powstające podczas ruszania z miejsca.
Tarcza sprzęgła ma złożoną budowę, dzięki której może spełniać przypisane jej funkcje. W jej skład wchodzą także sprężyny śrubowe, umieszczone w osadzeniach, symetrycznie na określonej średnicy. Są to właśnie tłumiki drgań skrętnych. Ich zadaniem jest ograniczenie drgań powstających podczas rozpoczynania pracy tarczy sprzęgła.
Jeśli jedna ze sprężyn pęknie, trzeba wymienić całą tarczę, nawet jeśli okładziny są jeszcze dostatecznie grube.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?