
Wicepremier Mateusz Morawiecki nie pojechał na otwarcie, miał coś ważnego do załatwienia na Białorusi, ale ogłosił za to, że za 10 lat będziemy mieli w Polsce milion samochodów elektrycznych, czyli 100 tysięcy rocznie. Żyjemy w czasach wielkich obietnic.
Najtańszy samochód elektryczny Nissan Leaf – 250 kilometrów zasięgu, otrzymaliśmy właśnie informację, kosztuje w Polsce 133 tys. złotych, a za takie pieniądze mało kto to kupi. W Polsce jest raptem niecałe dwieście samochodów elektrycznych (słownie dwieście), a pan wicepremier rzuca milionami. Strona rządowa obiecuje co prawda, że za rok powstanie specjalna fabryka takich samochodów i mają kosztować 70 tys. złotych, ale także przypuszczam, że wątpię jakby napisał Wiech. Fabrykę podobnie jak Volkswagena pod Wrześnią, buduje się 2-3 lata, a wprowadzenie nowego modelu to wydatek rzędu 3-4 mld. dolarów.
Nowa władza ma ogromne zdolności do rozdawania tego czego nie ma. Faktem jest wszakże, że sprawdzają się rozmowy prowadzone od lat i motoryzacja ma obecnie w Polsce dobry czas. Ruszyła fabryka Volkswagena, podpisano umowę z Daimlerem na produkcję silników spalinowych do Mercedesów w Jaworze na Dolnym Śląsku, a Toyota z kolei inwestuje w Wałbrzychu w produkcję przekładni do samochodów hybrydowych. Są to najwyższe światowe technologie. Hybrydowa Toyota Prius (silniki spalinowy i elektryczny) pali 2 litry paliwa na 100 kilometrów. Dotychczas, aby było śmieszniej, robiliśmy gdzieś tam uchwyty do parasolek do Mercedesa, a teraz nowe silniki.
Unia Europejska z kolei przyznała dalsze 3 mld złotych na budowę stu kilometrów dróg ekspresowych. Pisaliśmy ostatnio jak wygląda budowa takiej drogi z Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej. Czyściutko, nowocześnie, las wycięty niczym tunel. Jesteśmy pod Wyszkowem, a zupełnie jak w Ameryce.
Politycy różnie mówią o Unii, ale faktem jest, że jeździ się coraz bardziej po równym i coraz bardziej bezpiecznie. Za rządów PO – PSL wynegocjowano z Unii 40 mld złotych dotacji. W ostatnich latach wybudowano w Polsce blisko trzy tysiące kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. W budowie znajduje się obecnie dalszych 880 kilometrów. Nigdy w Polsce nie budowano tak dużo.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?