W zasadzie minivany są przeznaczone do długich podróży, w których można docenić szczególne walory tych pojazdów. Dlatego też wybraliśmy się VW Touranem daleko, za granicę.

Volkswagen jako jeden z ostatnich producentów europejskich wprowadził do sprzedaży minivana, ale wcześniej dokładnie przyjrzał się konkurencji. Touran ma cechy typowe dla tego gatunku aut - jest duży w środku i 7-osobowy. Z palety silników wybraliśmy diesla 2.0 TDI, którym szczyci się producent.

Cechy szczególne
Touran nie jest autem dużym - jego długość wynosi 439 cm, czyli tyle, ile mierzy Ford Focus. Wewnątrz miejsca jest zadziwiająco dużo, co uzyskano dzięki wysokiemu nadwoziu. Kierowca siedzi dość wysoko, z korzyścią dla widoczności. Ta cecha przydaje się bardziej w mieście. W dalekich trasach pomaga regulacja wysokości fotela kierowcy i regulacja odcinka lędźwiowego w oparciu, a także tzw. stojący, a nie wiszący pedał gazu. Dzięki

takiemu rozwiązaniu prawa noga się mniej męczy, chociaż na autostradach bardzo przydatny jest seryjnie montowany tempomat. Z wybranym przez nas silnikiem pojazd oferowany jest w dość bogatej wersji wyposażenia Trendline. Tablica przyrządów przejęta z Golfa jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono przyciski do obsługiwania klimatyzacji, które są słabo podświetlone i w dzień trudno rozpoznać, czy dana funkcja jest uruchomiona. W drugim rzędzie siedzeń znajdują się trzy indywidualne fotele, które można przesuwać wzdłuż nadwozia,

składać lub wyjmować. Czynności związane ze złożeniem lub wyjęciem fotela nie nastręczają żadnych trudności. Masa fotela nie jest duża i wynosi 15,9 kg. Za dopłatą otrzymać można 2 fotele montowane w trzecim rzędzie, które w łatwy sposób chowają się w podłodze bagażnika. Pod tym względem Touran przypomina Opla Zafirę. Fotele te są nieco mniejsze od pozostałych. W wersji 5-osobowej bagażnik Tourana ma imponującą objętość - 695 l. Dla porównania Opel Zafira -

620 l, Toyota Corolla Verso - 423 l, Fiat Multipla - 430 l, Honda FR-V - 440 l. W bagażniku Tourana umieszczono zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego.
Silnik
Wysokoprężny silnik z pojemności 2,0 l osiąga moc 140 KM i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. To pierwszy silnik tego producenta zasilany pompowtryskiwaczami z 4 zaworami w każdym cylindrze. Słynne silniki 1.9 TDI miały po 2 zawory. Konstrukcja jednostki napędowej 2.0 TDI jest więc

nowocześniejsza, o czym świadczą również pompowtryskiwacze nowej generacji i świece żarowe - dzięki nim rozruch zimnego silnika jest niemal natychmiastowy. Zadziwiająco małe jest również zużycie paliwa, które podczas jazdy w dalekiej trasie obciążonym autem wyniosło średnio 5,9 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Aut, którym jechaliśmy, wyposażone było w zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynię biegów DSG. Biegi zmieniają się same, ale natychmiast i bez zwłoki charakterystycznej dla tego typu przekładni. Tajemnica tkwi w budowie skrzyni DSG, która ma dwa sprzęgła i podczas zmiany biegów napęd z silnika na koła przekazywany jest niemal bez przerwy. Dzięki wysokiemu momentowi

obrotowemu pojazd jest szybki, a wyprzedzanie wolniejszych aut nie stanowi problemu. Szczególnie podczas wyprzedzania można docenić zalety skrzyni biegów DSG. Touran ma dobre własności jezdne. Co prawda zawieszenie jest dość twarde, co obniża nieco komfort jazdy na naszych drogach, ale na zakrętach pojazd zachowuje się bardzo stabilnie. W Touranie wykorzystano płytę podłogową Golfa, z nowoczesnym, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Do prędkości 100 km/h pozioma hałasu we wnętrzu jest dość niski, jednak

jazda na autostradzie z prędkością 130 km/h powoduje dwukrotny wzrost hałasu. Biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać, że Touran ma dość skuteczne hamulce.
Podsumowanie
Zaletami Tourana są możliwość przewożenia 7 osób, duży bagażnik i oszczędny diesel 2.0 TDI. Pojazd ten dobrze nadaje się do pokonywania dalekich tras. Z dość bogatym wyposażeniem i 6-biegową manualną skrzynią przekładniową kosztuje 99 890 zł. Za skrzynię DSG trzeba dopłacić 6 700 zł. W zbliżonych cenach oferowane są Honda FR-V 2,2 CDTi/140 KM (107 tys. zł), Toyota Corolla Verso 2,2 D-4D/136 KM (93 tys. zł) czy Opel Zafira 1,9 CDTi/150 KM (96 tys. zł). Konkurencja jest więc duża, Volkswagen postawił na bezpieczeństwo, oferując w standardzie 6 poduszek powietrznych czy układ stabilizacji toru jazdy ESP. Siedmioosobowe minivany różnią się między sobą szczegółami.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,3 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 197 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 695/121 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,4/8,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 439 x 179 x 165 |
Rozstaw osi (cm): | 268 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej zalecana przez generalnego importera (zł): | 99 890 zł |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach, możliwość przewożenia 7 osób. |
Silnik | **** | Duża elastyczność, niskie zużycie paliwa |
Poziom hałasu | **** | Do prędkość 100 km.h poziom hałasu jest niski. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Tourana jest zbliżona do drogi hamowania Toyoty Corolli Verso 2.0 D-4D/136 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, szczególnie na wyższych biegach. |
Zużycie paliwa | **** | Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km to dobry wynik. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
VW Touran Trendline
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS/układ poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP/układ wspomagania nagłego hamowania | S/S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Tempomat | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne




.
Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?