VW Polo 1.4

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: VW Polo po face liftingu można rozpoznać po zmienionych reflektorach przednich i światłach tylnych.
Fot. R. Polit: VW Polo po face liftingu można rozpoznać po zmienionych reflektorach przednich i światłach tylnych.
Udostępnij:
Obecną generację VW Polo zaprezentowano w 2001 r. W tym roku przeprowadzono face lifting, by upodobnić go do Golfa.

Obecną generację VW Polo zaprezentowano w 2001 roku. W tym roku przeprowadzono face lifting, by upodobnić go do Golfa.

Fot. R. Polit: VW Polo po face liftingu można rozpoznać po zmienionych reflektorach przednich i światłach tylnych.
Fot. R. Polit: VW Polo po face liftingu można rozpoznać po zmienionych reflektorach przednich i światłach tylnych.

 

VW Polo, obecny na rynku od 1975 r., ma już ugruntowaną pozycję w segmencie B. Jest ceniony bardziej za solidność wykonania i niezawodność niż za awangardowe rozwiązania. W obecnie produkowanej generacji awangardowy jest silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, rzadko spotykany w tej klasie aut. My jednak wybraliśmy klasyczną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Nowe Polo najłatwiej można rozpoznać po zmienionym kształcie reflektorów przednich i świateł tylnych. To charakterystyczny element tego modelu. W Polo wykorzystano płytę podłogową

Fot. R. Polit: Benzynowy silnik 1,4 l o mocy 75 KM to wydajne źródło napędu. Czasy rozpędzania pojazdu są zupełnie wystarczające.
Fot. R. Polit: Benzynowy silnik 1,4 l o mocy 75 KM to wydajne źródło napędu. Czasy rozpędzania pojazdu są zupełnie wystarczające.

Skody Fabii i to też jest istotną cechą tego pojazdu. Polo to jeden z niewielu nowoczesnych samochodów, w którym dostęp do żarówek w reflektorach przednich jest wręcz znakomity. Ten pozornie nieistotny drobiazg można docenić w nocy, gdy jesteśmy zmuszeni sami wymieniać żarówkę. Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, na pochwałę zasługują wygodne siedzenia przednie z dość długim

Fot. R. Polit: Przednie siedzenia są wygodne.
Fot. R. Polit: Przednie siedzenia są wygodne.

siedziskiem. Tablica przyrządów jest czytelna i ma wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ostatnio eliminowany w innych autach. Niebieskie podświetlenie tablicy przyrządów stało się już typowe dla Polo. Bagażnik o objętości 270 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

 

Silnik

 

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM znana jest z Volkswagena Golfa poprzedniej generacji. To zupełnie

Fot. R. Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. R. Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco dużo.

wystarczające źródło napędu, o czym świadczą uzyskiwane czasy rozpędzania. Silnik jest dość elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Zmiana przełożeń odbywa się zresztą bez problemów. Mankamentem jest zużycie paliwa w mieście, które wynosi ok. 9 l na 100 km. Oszczędniejszy jest 3-cylindrowy silnik 1,2 l /64 KM. 

 

Wrażenia z jazdy
Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 270 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 270 l. Można go powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.

 

Wbrew niemieckiej tradycji Polo nie ma bardzo twardego zawieszenia, co akurat na naszych drogach jest korzystne. Zawieszenie zadziwiająco skutecznie tłumi liczne nierówności polskich dróg. Efektem dość miękkiej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia jest mniej pewne zachowanie pojazdu na zakrętach. Szybka jazda na wirażu powoduje zarzucenie tyłu. Takie zachowanie auta wynika również z prostej konstrukcji układu  - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Wygląda na to, że takie rozwiązanie zawieszenia przeszło już do klasyki motoryzacji. Polo nadaje się do pokonywania dłuższych dystansów, bowiem wnętrze jest dobrze wyciszone. Przy prędkości 100

Fot. R.Polit: Dostęp do żarówek w reflektorach przednich Polo jest wręcz znakomity. To rzadkość we współczesnych autach.
Fot. R.Polit: Dostęp do żarówek w reflektorach przednich Polo jest wręcz znakomity. To rzadkość we współczesnych autach.

km/h poziom hałasu wynosi 67 dB, co jest dobrym wynikiem w tej klasie aut. Z prędkości 100 km/h samochód zatrzymuje się na drodze ok. 41,6 m, co jest wynikiem typowym w tej klasie pojazdów.  

 

Podsumowanie

 

Polo to rozsądnie zaprojektowany samochód popularny, który sprawia bardzo dobre wrażenie. W wyposażeniu podstawowym (Trendline) z omawianym silnikiem 1,4 l /75 KM Polo kosztuje 43 290 zł. Wyposażenie obejmuje m.in. 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Obecna promocja polega na zrównaniu cen wersji 3- i 5-drzwiowej. W zbliżonej cenie można znaleźć bogaciej wyposażone samochody, np. Suzuki Colt, Ford Fiesta, czy Opel Astra II Classic, ale żaden z nich nie nazywa się Volkswagen. W naszym kraju marka ta cieszy się dość dużą estymą, co ułatwia późniejszą sprzedaż używanego auta. 

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

126/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

13,2

Prędkość maksymalna (km/h):

172

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,6

Pojemność bagażnika (dm3):

270

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

392 x 165 x 147

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji Trendline (zł):

43 290

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest wystarczająco przestronne.

Silnik

****

Typowy silnik benzynowy, o sporej elastyczności.

Poziom hałasu

****

Stosunkowo niski poziom hałasu.

Hamulce

***

Droga hamowania Polo jest krótsza od Renault Clio 1,2 l/75 KM. 

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika, nieco gorsza od Renault Clio 1,2 l/75 KM.    

Zużycie paliwa

***

W mieście zużycie paliwa Polo jest większe niż w wypadku Renault Clio 1,2 l/75 KM.      

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja pojazdów tego segmentu. 

Wyposażenie podstawowe

**

Wyposażenie podstawowe jest dość skromne.

 

Wyposażenie seryjne:

VW Polo Trendline

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

O

Elektrycznie sterowane szyby przednie

O

Elektrycznie sterowane lusterka

O

Radio CD

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie