Obecną generację VW Polo zaprezentowano w 2001 roku. W tym roku przeprowadzono face lifting, by upodobnić go do Golfa.

VW Polo, obecny na rynku od 1975 r., ma już ugruntowaną pozycję w segmencie B. Jest ceniony bardziej za solidność wykonania i niezawodność niż za awangardowe rozwiązania. W obecnie produkowanej generacji awangardowy jest silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, rzadko spotykany w tej klasie aut. My jednak wybraliśmy klasyczną, benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM.
Cechy szczególne
Nowe Polo najłatwiej można rozpoznać po zmienionym kształcie reflektorów przednich i świateł tylnych. To charakterystyczny element tego modelu. W Polo wykorzystano płytę podłogową

Skody Fabii i to też jest istotną cechą tego pojazdu. Polo to jeden z niewielu nowoczesnych samochodów, w którym dostęp do żarówek w reflektorach przednich jest wręcz znakomity. Ten pozornie nieistotny drobiazg można docenić w nocy, gdy jesteśmy zmuszeni sami wymieniać żarówkę. Wnętrze pojazdu jest dość przestronne, na pochwałę zasługują wygodne siedzenia przednie z dość długim

siedziskiem. Tablica przyrządów jest czytelna i ma wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ostatnio eliminowany w innych autach. Niebieskie podświetlenie tablicy przyrządów stało się już typowe dla Polo. Bagażnik o objętości 270 l można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Silnik
Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM znana jest z Volkswagena Golfa poprzedniej generacji. To zupełnie

wystarczające źródło napędu, o czym świadczą uzyskiwane czasy rozpędzania. Silnik jest dość elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów. Zmiana przełożeń odbywa się zresztą bez problemów. Mankamentem jest zużycie paliwa w mieście, które wynosi ok. 9 l na 100 km. Oszczędniejszy jest 3-cylindrowy silnik 1,2 l /64 KM.
Wrażenia z jazdy

Wbrew niemieckiej tradycji Polo nie ma bardzo twardego zawieszenia, co akurat na naszych drogach jest korzystne. Zawieszenie zadziwiająco skutecznie tłumi liczne nierówności polskich dróg. Efektem dość miękkiej charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia jest mniej pewne zachowanie pojazdu na zakrętach. Szybka jazda na wirażu powoduje zarzucenie tyłu. Takie zachowanie auta wynika również z prostej konstrukcji układu - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Wygląda na to, że takie rozwiązanie zawieszenia przeszło już do klasyki motoryzacji. Polo nadaje się do pokonywania dłuższych dystansów, bowiem wnętrze jest dobrze wyciszone. Przy prędkości 100

km/h poziom hałasu wynosi 67 dB, co jest dobrym wynikiem w tej klasie aut. Z prędkości 100 km/h samochód zatrzymuje się na drodze ok. 41,6 m, co jest wynikiem typowym w tej klasie pojazdów.
Podsumowanie
Polo to rozsądnie zaprojektowany samochód popularny, który sprawia bardzo dobre wrażenie. W wyposażeniu podstawowym (Trendline) z omawianym silnikiem 1,4 l /75 KM Polo kosztuje 43 290 zł. Wyposażenie obejmuje m.in. 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Obecna promocja polega na zrównaniu cen wersji 3- i 5-drzwiowej. W zbliżonej cenie można znaleźć bogaciej wyposażone samochody, np. Suzuki Colt, Ford Fiesta, czy Opel Astra II Classic, ale żaden z nich nie nazywa się Volkswagen. W naszym kraju marka ta cieszy się dość dużą estymą, co ułatwia późniejszą sprzedaż używanego auta.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 126/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 172 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 270 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/8,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 392 x 165 x 147 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Trendline (zł): | 43 290 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest wystarczająco przestronne. |
Silnik | **** | Typowy silnik benzynowy, o sporej elastyczności. |
Poziom hałasu | **** | Stosunkowo niski poziom hałasu. |
Hamulce | *** | Droga hamowania Polo jest krótsza od Renault Clio 1,2 l/75 KM. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika, nieco gorsza od Renault Clio 1,2 l/75 KM. |
Zużycie paliwa | *** | W mieście zużycie paliwa Polo jest większe niż w wypadku Renault Clio 1,2 l/75 KM. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Typowa konstrukcja pojazdów tego segmentu. |
Wyposażenie podstawowe | ** | Wyposażenie podstawowe jest dość skromne. |
Wyposażenie seryjne:
VW Polo Trendline
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | O |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | O |
Elektrycznie sterowane lusterka | O |
Radio CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ