VW New Beetle kontra Chrysler PT Cruiser

Andrzej Bartoszak
Fot. VW: VW New Beetle tylko wyglądem nawiązuje do słynnego Garbusa. W New Beetle silnik umieszczony jest z przodu i napędza przednie koła.
Fot. VW: VW New Beetle tylko wyglądem nawiązuje do słynnego Garbusa. W New Beetle silnik umieszczony jest z przodu i napędza przednie koła.
Są jeszcze samochody, które służą nie tylko do ekonomicznego i wygodnego przemieszczania się.

 

Fot. VW: VW New Beetle tylko wyglądem nawiązuje do słynnego Garbusa. W New Beetle silnik umieszczony jest z przodu i napędza przednie koła.
Fot. VW: VW New Beetle tylko wyglądem nawiązuje do słynnego Garbusa. W New Beetle silnik umieszczony jest z przodu i napędza przednie koła.

 

Kto powiedział, że samochód musi być rozsądny, ekonomiczny, pojemny i tani, czyli po prostu nudny? Na szczęście istnieją jeszcze motoryzacyjne rodzynki, na których warto zawiesić oko. Co ciekawe, dwaj przedstawiciele tej kategorii pochodzą z kraju, w którym samochód ma prestiż 

Fot. Chrysler: Chrysler PT Cruiser wyglądem nawiązuje do amerykańskich aut z lat trzydziestych.
Fot. Chrysler: Chrysler PT Cruiser wyglądem nawiązuje do amerykańskich aut z lat trzydziestych.

tostera lub kosiarki do trawy -  używa się go na co dzień i w ogóle się nań nie patrzy. VW New Beetle i Chrysler PT Cruiser powstały, by podbić rynek USA i dokonały tego. W pierwszym roku produkcji Amerykanie kupowali je jak ciepłe bułki, a moce produkcyjne okazały się o wiele za małe. Potem zainteresowanie zmalało, bo entuzjaści się nasycili. W Polsce te amerykańskie modele potraktowano zaledwie jako ciekawostkę, chociaż teraz oferowane są w dość atrakcyjnych, niższych cenach. Najtańszy New Beetle z silnikiem 1,4 l/75 KM kosztuje 66 590 zł, PT Cruiser 1,6/116 KM - 79 900 zł. Obaj konkurenci ciągle przyciągają wzrok i

Fot. VW: New Beetle napędzany silnikiem 2 l o mocy 115 KM ma dobrą dynamikę i przyzwoite własności jezdne.
Fot. VW: New Beetle napędzany silnikiem 2 l o mocy 115 KM ma dobrą dynamikę i przyzwoite własności jezdne.

powoli zyskują status klasyków.

 

Podwójny symbol

 

VW New Beetle jest repliką słynnego Garbusa, jednak zbudowany jest na płycie podłogowej modelu Golf IV (poprzedniej generacji). Pojazd ma więc wszystkie parametry

Fot. Chrysler: PT Cruiser napędzany silnikiem 1,6 l/115 KM okazał się nieco wolniejszy od Volkswagena, ale w mieście to właśnie Chrysler zużywa mniej
Fot. Chrysler: PT Cruiser napędzany silnikiem 1,6 l/115 KM okazał się nieco wolniejszy od Volkswagena, ale w mieście to właśnie Chrysler zużywa mniej paliwa.

techniczne Golfa - silnik ustawiony poprzecznie z przodu, napęd przedni, zawieszenie przednie kolumny McPhersona, z tyłu - wahacze wleczone z belką skrętną. Kształt karoserii VW powoduje, że miejsca wewnątrz jest mniej niż w Golfie, szczególnie z tyłu, a bagażnik okazuje się wręcz mikroskopijny- 210 l. Ale przyznajmy - ta replika jest o wiele lepsza od oryginału sprzed 30 lat. A poza tym nie zrobiono jej, by stała się autem rodzinnym, a po to, by

Fot. VW:  Również tablica przyrządów nawiązuje do pierwowzoru.
Fot. VW: Również tablica przyrządów nawiązuje do pierwowzoru.

przyciągnęła tych, którzy kiedyś jako studenci jeździli Garbusami. I zadanie to spełniła wspaniale. Prowadzenie, osiągi, trwałość i wykończenie - wszystko to utrzymuje się na dobrym, volkswagenowskim poziomie.

 

Lata trzydzieste

 

Chrysler, jako producent amerykański, nie ma dużego doświadczenia w konstruowaniu samochodów o europejskich rozmiarach. Stąd poszukano argumentu historycznego, czyli

Fot. Chrysler: Tablica przyrządów nawiązuje do stylizowanego nadwozia.
Fot. Chrysler: Tablica przyrządów nawiązuje do stylizowanego nadwozia.

stylizacji nawiązującej do amerykańskich aut lat trzydziestych. Przyznajmy - udało się. Stworzono obszerny pojazd, charakterystyczny i "chwytający za oko". Większości ludzi PT Crusiser bardzo się podoba. Choć stylizacja wnętrza jest stylowa, to materiały użyte do jego wykończenia są raczej europejskie niż amerykańskie - schludne i bez nadmiernego przepychu. Dla Amerykanów jest to tanie, proste auto, od którego niewiele trzeba wymagać.

 

Nie tylko dla koneserów

 

Fot. VW:  New Beetle produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. Dostęp do tylnych siedzeń jest z tego powodu nieco utrudniony, a nadwozie jest
Fot. VW: New Beetle produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. Dostęp do tylnych siedzeń jest z tego powodu nieco utrudniony, a nadwozie jest mniej przestronne niż w Chryslerze.

Oba auta stworzono wykorzystując podobną ideę, ale efekt jest różny. Gdy pominąć chwytającą za oko i serce formę, VW proponuje nam solidne i dobrze zrobione auto ze wszystkimi jego zaletami, ale

Fot. R. Polit: Dużą zaletą PT Cruisera jest przestronne wnętrze. Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. R. Polit: Dużą zaletą PT Cruisera jest przestronne wnętrze. Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.

ciasne. Natomiast Chrysler przedstawia obszerny pojazd, lecz wykonany mniej dokładnie. Mimo to, PT Cruiser bardziej nadaje się jako uniwersalne auto rodzinne, gdyż oferuje sporo miejsca w wysokiej kabinie i interesująco skonfigurowany bagażnik. Najtańszy PT Cruiser napędzany jest silnikiem 1,6 l o mocy 115 KM. Wyposażenie okazuje się dość dobre, ale względnie nowoczesny silnik 1,6 ma nieco za mało momentu obrotowego. Na jego tle New Beetle napędzany silnikiem 2 l o mocy 115 KM jest nieco szybszy, ale bardziej paliwożerny w mieście.

Każdy z konkurentów jest inny i ma swoich zagorzałych zwolenników. Nie da się chyba ich pogodzić.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Nwe Beetle 2.0

Chrysler PT Cruiser 1.6

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

Remis

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW New Beetle 2.0

Chrysler PT Cruiser 

1.6  Classic

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1984

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/5400

115/6300

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

172/3200

157/4550

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,9

13,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,8

11,9

Prędkość maksymalna (km/h):

185

176

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,3

40,5

Pojemność bagażnika (l):

210/770

540/2120

Pojemność zbiornika paliwa (l):

55

57

Zużycie paliwa trasa/miasto: (l/100 km):

6,9/12,0

6,3/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

408x172,5x150

429x170,5x160

Rozstaw osi (cm):

251

261,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/3

Cena (zł):

82 390

79 900

 

Wyposażenie seryjne (podstawowe):

 

 

VW New Beetle

Chrysler PT Cruiser Classic

poduszki powietrzne czołowe / boczne

S/-

S/S

Kurtynowe poduszki powietrzne

S

-

układ ABS/ESP

S/S

S/układ ASR

Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach

S/S

S/-

układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

lusterka zewnętrzne

elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/S

elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S (p + t)

klimatyzacja manualna

O

S

radio CD

O

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty