VW Jetta kontra Volvo S40

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: VW Jetta ma przypominać większego Passata.
Fot. Ryszard Polit: VW Jetta ma przypominać większego Passata.
Udostępnij:
Volkswagen i Volvo to marki, które zmieniają nieco wizerunek. Mimo to w oczach wiernych fanów wciąż pozostaną takie same jak dawniej.

Volkswagen i Volvo to marki, które w naszym kraju cieszą się dużą estymą. Chociaż obie zmieniają nieco wizerunek, w oczach wiernych fanów wciąż pozostaną takie same jak dawniej.

Fot. Ryszard Polit: VW Jetta ma przypominać większego Passata.
Fot. Ryszard Polit: VW Jetta ma przypominać większego Passata.

 

Volvo pod skrzydłami Forda zmierza w kierunku obniżania kosztów produkcji, co ma zmierzać do ewentualnej redukcji cen sprzedaży. W szwedzkich autach wykorzystuje się coraz więcej wspólnych podzespołów z Fordem, co jest akurat powszechną tendencją. Bez względu na wszystko, Volvo ma być dalej prestiżowy. Z S40 konkuruje Volkswagen Jetta, który tym różni się od Volvo, że niczego nie redukuje. Ze

Fot. Volvo: Nowy styl Volvo – nowocześnie, ale z zachowaniem solidności marki.
Fot. Volvo: Nowy styl Volvo – nowocześnie, ale z zachowaniem solidności marki.

względu na podobieństwo kształtów nową Jettę okrzyknięto "małym Passatem". Właśnie nowoczesny design ma odnowić image Volkswagena. 

 

Cechy szczególne

 

Volvo S40 ma płytę podłogową wykorzystywaną również w Fordzie Focusie i ten sam wysokoprężny silnik 1,6 l, stosowany także w ... Peugeotach i Citroenach. Ale tylko w

Fot. Ryszard Polit: Jetta napędzana słynnym dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM to oszczędny samochód o niezłej dynamice.
Fot. Ryszard Polit: Jetta napędzana słynnym dieslem 1,9 TDI o mocy 105 KM to oszczędny samochód o niezłej dynamice.

Volvo są charakterystyczne dla tej firmy systemy bezpieczeństwa - SIPS (specjalna konstrukcja nadwozia optymalnie rozkładająca siłę uderzenia bocznego) oraz WHIPS (po uderzeniu z tyłu auta oparcie fotela pochyla się w dół, a zagłówek podnosi się do góry). Volvo w sposób wyjątkowy dba o bezpieczeństwo. Typowe dla VW Jetty jest konstrukcyjne pokrewieństwo z Golfem. Wspólną cechą Jetty i S40 jest podobna konstrukcja zawieszenia - z przodu

Fot. Volvo: Wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM montowany także w Fordach, Citroenach i Peugeotach to dobre źródło napędu dla S40.
Fot. Volvo: Wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM montowany także w Fordach, Citroenach i Peugeotach to dobre źródło napędu dla S40.

kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Volvo ma większy rozstaw osi niż Jetta i w aucie szwedzkim jest więcej miejsca na nogi, jednak brakuje go nad głową. W obu autach wnętrze urządzono elegancko. Jetta przejęła typową dla Volkswagena stylistykę, w S40 surowa centralna konsola wygląda dość oryginalnie. Pod względem możliwości przewożenia bagażu lepsza jest Jetta, której bagażnik ma objętość 527 l. Bagażnik S 40 ma objętość tylko 405 l.

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Jetty utrzymana w stylu Volkswagena.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Jetty utrzymana w stylu Volkswagena.

 

Silniki

 

Z bogatej gamy silników Volvo S40 wybraliśmy diesla o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. To nowa i udana konstrukcja opracowana przez koncern PSA i Forda. Silnik ten ma po 4 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Z palety silników Jetty wybraliśmy diesla o zbliżonej

Fot. Volvo: Charakterystycznym elementem wnętrza S40 jest błyszcząca konsola środkowa.
Fot. Volvo: Charakterystycznym elementem wnętrza S40 jest błyszcząca konsola środkowa.

mocy - 105 KM osiąganej jednak z pojemności 1,9 l. Silnik VW to klasyka gatunku - ma 2 zawory w cylindrze i zasilany jest pompowtryskiwaczami. Z powodu pracy pompowtryskiwaczy jednostka VW jest głośniejsza.

 

Wrażenia z jazdy

 

Pod względem komfortu jazdy Jetta i S40 oferują zbliżony poziom. Nierówności drogi są pokonywane dość skutecznie, a

Fot. Ryszard Polit: Zaletą Jetty jest duży bagażnik o pojemności 527 l.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą Jetty jest duży bagażnik o pojemności 527 l.

zawieszenie nie jest zbyt twarde. Cichszym autem okazał się Volvo, za to Jetta ma nieco lepsze własności jezdne, gdyż w S40 układ kierowniczy jest mniej precyzyjny. Oba pojazdy mają zbliżoną dynamikę, a różnice są praktycznie niezauważalne. Volvo ma bardziej wydajny układ hamulcowy, który pozwala na zatrzymanie pojazdu z prędkości 100 km/h na drodze 38,8 m. To dobry wynik. Volvo S 40 ma też

Fot. Volvo: Na tylnej kanapie S40 brakuje nieco przestrzeni nad głową.
Fot. Volvo: Na tylnej kanapie S40 brakuje nieco przestrzeni nad głową.

minimalnie niższe zużycie paliwa, jednak zależy ono od stylu jazdy.

 

Podsumowanie

 

VW Jetta i Volvo S40 reprezentują zbliżony poziom rozwiązań technicznych, ale pod względem bezpieczeństwa nadwozia bardziej zaawansowany jest Volvo. Jednak to Jetta sprawia wrażenie bardziej dopracowanego i pewniej zachowującego się w zakrętach. W podstawowej wersji wyposażenia Volvo kosztuje 89 500 zł - to więcej o 10 560 zł od Jetty. Jednak wyposażenie standardowe Volkswagena jest uboższe, chociaż nie na tyle, by uzasadnić aż tak dużą różnicę w cenie.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Jetta

Volvo S40 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

Remis

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Jetta

Volvo S40

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1896

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/4000

110/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

250/1900

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

11,5

12,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

9,3

9,6

Prędkość maksymalna (km/h)

185

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

69

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,6

38,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

527

405

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,5/6,6

4,2/6,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

455 x 178 x 146

447 x 177 x 145

Rozstaw osi (cm)

258

264

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

78 940

89 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Jetta

Trendline

Volvo S40

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS/układ zapobiegający poślizgowi kół

podczas przyspieszania ASR

S/S

S/S

Układ wspomagania nagłego hamowania/

układ stabilności toru jazdy ESP

-

S/S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne

S

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD

-

S

Klimatyzacja manualna/półautomatyczna

-/S

S/-

 

s - wyposażenie seryjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie