VW Golf kontra Renault Megane

Tomasz Szmandra
Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Golf to samochód legenda. Segment aut kompaktowych przez lata nazywano „klasą Golfa”. Teraz przybyło mu silnych konkurentów.
Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Golf to samochód legenda. Segment aut kompaktowych przez lata nazywano „klasą Golfa”. Teraz przybyło mu silnych konkurentów.
Polacy, którzy dotąd chętniej wybierali najmniejsze i najtańsze auta miejskie, także coraz częściej sięgają po pojazdy segmentu C.
Od lat w Europie najlepiej sprzedają się samochody kompaktowe. Z myślą o nich porównaliśmy dwa modele zaliczane do najciekawszych w tej klasie.
Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Golf to samochód legenda. Segment aut kompaktowych przez lata nazywano „klasą Golfa”. Teraz przybyło mu silnych konku
Fot. Ryszard Polit: Volkswagen Golf to samochód legenda. Segment aut kompaktowych przez lata nazywano „klasą Golfa”. Teraz przybyło mu silnych konkurentów.

 

Jeszcze kilka lat temu niekwestionowanym faworytem takiego porównania byłby Volkswagen Golf. W ostatnim czasie w segmencie tym konkurencja znacznie urosła. To sprawiło, że auto z Wolfsburga przestało pełnić funkcję lidera, do którego reszta chce jedynie dorównać. Konkurencja nauczyła się zwracać uwagę zarówno na atrakcyjną linię nadwozia jak i na jakość wykonania.

Natomiast druga generacja Renault Megane, to auto nie tylko zaprojektowane z odrobiną fantazji, ale także przyjazne w codziennej eksploatacji. Pod względem niektórych rozwiązań

Fot. Renault: Renault Megane w 5-drzwiowej wersji hatchback wyróżnia się stylizacją nadwozia.
Fot. Renault: Renault Megane w 5-drzwiowej wersji hatchback wyróżnia się stylizacją nadwozia.

technicznych francuski model wchodzi na obszar zarezerwowany dotąd dla pojazdów z wyższej półki.

Oba auta pod wieloma względami różnią się od siebie, jednak ich wspólną cechą jest wysoki poziom bezpieczeństwa, komfortu i satysfakcji z jazdy. A to w tej klasie stało się już obowiązującym trendem. Testowane samochody miały benzynowe silniki 1,6 l i podstawową wersję wyposażenia.

 

Cechy szczególne

 

Niemiecka legenda w swoim piątym wcieleniu już zwraca uwagę solidnością wykonania. Daje także poczucie bezpieczeństwa i to nie tylko dzięki wysokiej nocie w testach zderzeniowych EuroNCAP, gdzie Golf otrzymał pięć gwiazdek. Już w

Fot. Ryszard Polit: Silnik 1.6 FSI Volkswagena jest godny polecenia. Łączy elastyczność z umiarkowanym apetytem na paliwo.
Fot. Ryszard Polit: Silnik 1.6 FSI Volkswagena jest godny polecenia. Łączy elastyczność z umiarkowanym apetytem na paliwo.

podstawowej wersji auto wyposażono w ABS, ASR, ESP, poduszki czołowe, boczne i kurtyny. Za wiele innych elementów wyposażenia trzeba jednak dopłacić. Najtańsza klimatyzacja kosztuje 3 400 zł, a radio z odtwarzaczem CD 2 200 zł. Do tego przy zakupie Golfa trzeba wnieść obowiązkową opłatę 550 zł za tzw. przygotowanie samochodu do sprzedaży.

Wyróżnione tytułem Car of the Year 2003 Renault Megane także cieszy się opinią jednego z najbezpieczniejszych kompaktów. Podobnie jak w przypadku Golfa, EuroNCAP także ocenił Renault na pięć gwiazdek, a ABS i sześć poduszek powietrznych to również standardowe wyposażenie Megane. Jednak w przeciwieństwie

Fot. Renault: Jednostka napędowa Renault o pojemności 1,6 l jest mniej oszczędna od silnika Golfa.
Fot. Renault: Jednostka napędowa Renault o pojemności 1,6 l jest mniej oszczędna od silnika Golfa.

do niemieckiego konkurenta ESP wymaga dopłaty 2 300 zł.

W obu pojazdach z przodu siedzi się dość wygodnie, choć fotel kierowcy mogłoby mieć szerszy zakres regulacji. Za to na tylnej kanapie nieco więcej miejsca na nogi oferuje Megane, co jest spowodowane większym od Golfa rozstawem osi. Francuskie auto ma za to mniejszy o 20 l bagażnik, a po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń traci do Volkswagena aż 115 l.

 

Silniki

 

Dla Golfa 115-konna jednostka 1.6 FSI jest zdecydowanie najmniejszą z godnych polecenia. 90-konne 1.4 FSI czy 75-konne 1.4 16V byłyby tu zdecydowanie za słabe. Zaletą tego silnika jest duża elastyczność i umiarkowane zużycie paliwa. Podczas jazdy po mieście niemieckie auto spala 8,5 l benzyny, ale na trasie zużycie paliwa nie powinno przekroczyć 5,3 l na 100 km. Nieco więcej potrzebuje 110-konny silnik Megana (9,1 l w mieście i 5,6 l na trasie), ale prezentuje

Fot. Ryszard Polit: Uporządkowane i estetyczne wnętrze, czytelne wskaźniki, dobrej jakości materiały i wysoką jakość wykonania zasługują w Golfie na
Fot. Ryszard Polit: Uporządkowane i estetyczne wnętrze, czytelne wskaźniki, dobrej jakości materiały i wysoką jakość wykonania zasługują w Golfie na uznanie.

przyzwoite osiągi i przy spokojnej jeździe nie wymaga zbyt częstego zaglądania na stację benzynową.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zmodyfikowane zawieszenie Golfa bardzo poprawiło jego zachowanie na drodze. Auto prowadzi się pewnie i stabilnie. Na szybko pokonywanych zakrętach Volkswagen posłusznie wykonuje polecenia kierowcy i nie przejawia tendencji do wyjeżdżania z obranego toru jazdy.

Jak przystało na "Francuza" Megane doskonale radzi sobie z nierównościami dróg. Zawieszenie zapewnia sporo komfortu podróżnym, chociaż pracuje dość głośno. Jednak podczas szybkiej jazdy auto wykazuje skłonności do nadsterowności, co może wyeliminować dostępny za dopłatą 2 300 zł system stabilizacji jazdy ESP.

Konstruktorom prezentowanych aut należą się słowa uznania za układ hamulcowy. Na

Fot. Renault: Wnętrze jest ergonomiczne.
Fot. Renault: Wnętrze jest ergonomiczne.

zatrzymanie z prędkości 100 km/h Golf potrzebuje 38 m, a Megane wystarcza 37 m. To bardzo dobre wyniki nie tylko w tej klasie.

 

Podsumowanie

 

Jak przystało na uznaną markę, Golf jest autem dopracowanym w szczegółach. Jego użytkownicy z pewnością docenią uporządkowane i estetyczne wnętrze, czytelne wskaźniki, dobrej jakości materiały i wysoką jakość wykonania. To sprawia, że w Golfie można się poczuć jak w aucie wyższej klasy.

Do śmiałej i dość kontrowersyjnej stylistyki Renault wszyscy zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Mimo że od chwili debiutu tego auta minęło już trochę czasu Megane może się podobać.

Oba pojazdy zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, a wyższą cenę zakupu Golf choć częściowo rekompensuje nieco lepszym wyposażeniem.

 

Nasza ocena

 

Volkswagen Golf  1.6 FSI

Renault Megane 1.6 16V

Przestronność wnętrza

 

+

Poziom hałasu

remis

Hamulce

remis

Dynamika

remis

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

Volkswagen Golf V 1.6 FSI

Renault Megane 1.6 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min)

115/5600

110/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

148/3800

152/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

10,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

8,1

8,3

Prędkość maksymalna (km/h)

192

192

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)

66

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38

37

Pojemność bagażnika (dm3
)

350/1305

330/1190

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,3/8,5

5,6/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

420 x 175 x 148

420 x 177 x 145

Rozstaw osi (cm)

257

262

Gwarancja mechaniczna/ perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

67 590

56 100

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

 

 

Volkswagen Golf

Trendline

 

Renault Megane

Authentique

Poduszki powietrzne

 

6

 

6

Układ ABS

 

S

 

S

Układ ESP

 

S

 

2300 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

 

S

 

S

Centralny zamek

 

S

 

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

 

S/660 zł

 

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

 

S

 

1500 zł

Klimatyzacja manualna

 

3400 zł

 

4750 zł

Radioodtwarzacz z CD

 

2200 zł

 

2000 zł

Rozmiar opon

 

195/65 R15

 

195/65 R15

 

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty