VW Golf kontra Fiat Stilo

Ryszard Polit
Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocześniejszą konstrukcję od Stilo.
Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocześniejszą konstrukcję od Stilo.
Dotychczasowi właściciele Volkswagena niechętnie kupią Fiata, ale być może klienci Fiata wybiorą VW. Czy warto zmieniać upodobania?

Dotychczasowi właściciele Volkswagena niechętnie kupią Fiata, ale być może klienci Fiata wybiorą Volkswagena. Czy warto zmieniać upodobania?

 

Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocześniejszą konstrukcję od Stilo.
Fot. R.Polit: VW Golf ma nieco nowocześniejszą konstrukcję od Stilo.

Kształtem nadwozia Fiat Stilo przypomina solidne auta niemieckie i to jest nowatorskie podejście włoskich stylistów. Niemcy niewiele zmieniają w wyglądzie, a nowego VW Golfa można rozpoznać od razu. Porównujemy pojazdy w wersji 5-drzwiowej - Golfa napędzanego silnikiem benzynowym z

Fot. Fiat: Stylistyka nadwozia Fiata Stilo nawiązuje do wzorców niemieckich.
Fot. Fiat: Stylistyka nadwozia Fiata Stilo nawiązuje do wzorców niemieckich.

wtryskiem bezpośrednim 1,6 l o mocy 115 KM ze Stilo 1,6 l/103 KM.

 

Cechy szczególne

 

Wygląda na to, że w Golfie Volkswagen postawił na nowoczesność. Świadczy o tym nowa płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym i stopniowe wprowadzanie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, do których inni producenci podchodzą z dużą rezerwą. Debiutujący w 2001 r. Fiat Stilo został opracowany według

Fot. R.Polit: Golf napędzany silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim 1,6 l/115 KM okazał się autem oszczędniejszym od Fiata, ale pod warunkiem,
Fot. R.Polit: Golf napędzany silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim 1,6 l/115 KM okazał się autem oszczędniejszym od Fiata, ale pod warunkiem, że jeździ się spokojnie.

tradycyjnej koncepcji auta kompaktowego, co nie jest jednak żadną wadą. Obaj konkurenci mają zbliżoną długość nadwozia i rozstaw osi, a przestronność wnętrza jest porównywalna. W każdym z tych aut nie jest ciasno również na tylnej kanapie. W bogatszym wyposażeniu Stilo otrzymać można przesuwaną wzdłuż nadwozia tylną kanapę z możliwością indywidualnego ustawiania kąta położenia dzielonych oparć. Tego bardzo praktycznego rozwiązania nie ma w Golfie. W obu pojazdach tablica przyrządów jest czytelna, a obsługiwanie przełączników nie sprawia kłopotu. Na pochwałę zasługują

Fot. Fiat: Stilo napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l/103 KM jest wystarczająco dynamicznym autem, jednak trzeba się liczyć z zużyciem paliwa w mieście
Fot. Fiat: Stilo napędzane benzynowym silnikiem 1,6 l/103 KM jest wystarczająco dynamicznym autem, jednak trzeba się liczyć z zużyciem paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km.

wygodne przednie fotele z długimi siedziskami. Większy bagażnik ma Stilo - 370 l, Golf - 350 l.   

 

Silniki

 

Największa różnica między pojazdami dotyczy jednostek napędowych. Golf napędzany jest benzynowym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM. W Stilo wykorzystano tradycyjny silnik z wtryskiem

Fot. VW: Tablica przyrządów oświetlona jest w nocy kolorem fioletowym, a wskazówki są czerwone. Dzięki takiemu zestawieniu kolorów wskaźniki są czyt
Fot. VW: Tablica przyrządów oświetlona jest w nocy kolorem fioletowym, a wskazówki są czerwone. Dzięki takiemu zestawieniu kolorów wskaźniki są czytelne.

pośrednim o pojemności 1,6 l mocy 103 KM. Teoretycznie silnik niemiecki powinien być oszczędniejszy, ze względu na rodzaj wtrysku. I tak jest, ale pod warunkiem, że delikatnie obchodzimy się z pedałem "gazu". Ostra jazda wyklucza oszczędności, a wręcz przeciwnie, silnik ma całkiem spory apetyt na paliwo. Podczas ostrożnej jazdy, różnica na korzyść Golfa podczas jazdy miejskiej wynosi ok. 1,5 l/100 km. Stilo zużywające w mieście ok. 10 l paliwa nie wydaje się zbyt oszczędne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Fiat: Z odczytywaniem wskazań przyrządów Fiata nie ma kłopotu.
Fot. Fiat: Z odczytywaniem wskazań przyrządów Fiata nie ma kłopotu.

Golf ma bardzo dobre własności jezdne, głównie z racji wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Charakterystykę elementów tłumiących zawieszenia dobrano we właściwy sposób i pokonywanie nierówności drogi jest dość skuteczne. Również Stilo całkiem nieźle się prowadzi i tylko w ekstremalnych sytuacjach można zauważyć wyższość Golfa. We włoskim aucie wykorzystano z tyłu tradycyjną belkę

Fot. R.Polit: Bagażnik Golfa ma objętość 350 l ( na zdjęciu), a Fiata – 305 l.
Fot. R.Polit: Bagażnik Golfa ma objętość 350 l ( na zdjęciu), a Fiata – 305 l.

skrętną łączącą wahacze wzdłużne, która przy właściwym opracowaniu nie jest taka zła. Układ kierowniczy Fiata ze wspomaganiem elektrycznym wydaje się mniej precyzyjny od układu Golfa, w którym zastosowano droższe rozwiązanie elektryczno-hydrauliczne. Podczas rozpędzania na wyższych biegach nieco szybszy jest Golf, jednak podczas normalnej jazdy różnica nie jest dostrzegalna. Wspólna cecha obu aut to

Fot. Fiat: Wnętrze Stilo jest równie przestronne jak Golfa.
Fot. Fiat: Wnętrze Stilo jest równie przestronne jak Golfa.

niezbyt duże lewe lusterko zewnętrzne. Pojazd niemiecki ma bardziej skuteczny układ hamulcowy. Poziom hałasu u obu konkurentów nie męczy - nieco cichszy jest Golf.

 

Podsumowanie

 

Gof i Stilo mają równie przestronne wnętrza i porównywalną dynamikę. Jednak Golf jest droższy od Stilo o 6440 zł i nie jest to mało. W wyposażeniu standardowym Golf ma więcej poduszek powietrznych i układ ASR, za to w Fiacie otrzymujemy klimatyzację i radio. Wydaje się, że różnica w cenie wynika z nowocześniejszych i niestety droższych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w Golfie. Nabywcy ceniący nowoczesność i prestiż zapewne zdecydują się na Volkswagena, mniej wymagający kupując Fiata, mają możliwość przeznaczenia różnicy w cenie na prezenty, co przed świętami też się liczy.  

 

 Nasza ocena

 

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Golf

Fiat Stilo

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

VW Golf

Fiat Stilo

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/6000

103/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/4500

145/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,8

10,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,2

13,5

Prędkość maksymalna (km/h):

192

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

40,6

Pojemność bagażnika (dm3):

350

370

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,5

5,7/10,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

421 x 176 x 149

418 x 179 x 148

Rozstaw osi (cm):

258

260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

68 940

62 500

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

VW Golf

Trendline

Fiat Stilo

Active

poduszki powietrzne

6

2

układ ABS

S

S

układ zapobiegający poślizgowi

kół przy ruszaniu ASR

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

S/-

radio CD

O

S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty