Volkswageny Golfy jeżdżą po drogach całego świata od ponad 30 lat. Poprzednia, IV generacja tego modelu coraz częściej pojawia się na giełdach i w autokomisach.
„Jak wygląda Golf, każdy wie” – tak można by sparafrazować znane powiedzenie. Choć w każdej generacji Golfa dokonywano zmian stylistycznych, producent nigdy nie zrobił rewolucji w wyglądzie auta. Zawsze było rozpoznawalne i kojarzone z marką.
Nadwozie
Model produkowano w wersji 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi pod nazwą handlową Variant. W Golfie IV, w
porównaniu z poprzednią wersją, jest więcej miejsca. Szczególnie dobrze siedzi się z przodu. Jak w większości samochodów tej klasy, mniej wygodnie jest na tylnej kanapie. Wszystkie fotele są dość twarde, ale to cecha Volkswagenów. Kierowca nie spotka w kokpicie żadnych ekstrawagancji – jest porządnie, ergonomicznie, wręcz nudno. No, może ślad fantazji oznaczają wprowadzone w tym modelu po raz pierwszy czerwone strzałki zegarów i niebieskie podświetlenie zegarów.
Bagażnik w hatchbacku ma pojemność 330 l, co jest
wynikiem średnim. Po położeniu oparć kanapy ładowność powiększa się do 1184 l. W kombi pojemność bagażnika wynosi 460 l.
Silniki
Gama silników w Golfie IV jest bardzo bogata. Od najsłabszej, o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM do 3,2 V6 z mocą 240 KM. Najpopularniejsze na naszym rynku jednostki, to wspomniany 1,4 litra z dość mierną dynamiką, następnie już lepszy 1,6
l/110 KM oraz diesel 1,9 litra z dwoma wielkościami mocy: 68 i 90 KM. Oczywiście można trafić na wiele innych silników, przede wszystkim w autach pochodzących w rynku niemieckiego, m.in. 2,0 l/116 KM, 1,8 20V/150 KM, turbodiesel 1,9 l/150 KM. Golf RSI z silnikiem 3,2 l/240 KM osiąga 100 km/h w 5,9 sek., a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.
Eksploatacja
Najkrócej podsumowując – Golf zużywa się bardzo powoli i psuje się bardzo mało. Zastosowanie bardzo dobrej jakości materiałów wykończeniowych powoduje, że nawet w najstarszych wersjach wyglądają one dobrze. W nielicznych tylko przypadkach coś trzeszczy, lub się przetrze. Użytkownicy Golfów narzekają także na skomplikowaną wymianę żarówek w przednich reflektorach, psujące się sondy lambda,
przecierające się mieszki dzwigni zmiany biegów. W niektórych modelach zdarzają się nieszczelności w układzie chłodzenia, korozje układu wydechowego.
W opiniach właścicieli Golfa IV znacznie więcej jest jednak pochwał dla tego auta. Cenią go za precyzyjny układ kierowniczy, dobre trzymanie się na drodze, komfort jazdy (ci, co lubią „twardsze” auta), skuteczne hamulce, jakość materiałów wykończeniowych, wysoki poziom bezpieczeństwa.
Ogółem koncern Volkswagena wyprodukował 2 064 300 egzemplarzy Golfa IV. W Polsce, od 1998 r. importer, firma Kulczyk Tradex, sprzedał 34 221 aut, w tym 27 018 hatchbacków. Największą popularnością cieszyła się wersja 5-drzwiowa, a z silników – 1,6 l, następnie 1,4 l i 1,9 diesel. Importer nie miał w swojej ofercie Golfa R32 oraz Golfa Varianta 2.0 Bi-Fuel.
Zalety:
- bogaty wybór silników,
- dobre własności jezdne,
- niski spadek wartości
Wady:
- utrudniona wymiana żarówek w reflektorach,
- awarie sondy lambda
Ważniejsze daty z historii modelu
1997 – debiut VW Golfa IV,
1998 – na rynku model z napędem na cztery koła Golf 4 Motion,
1999 – wprowadzenie wersji Golfa Varianta, czyli kombi,
2000 – nowa jednostka 1.6 16V/105 KM,
2002 – pojawia się Golf R32 z silnikiem o pojemności 3,2 l i mocy 240 KM,
2003 – zakończenie produkcji modelu,
2004 – w maju zakończenie sprzedaży w Polsce przez importera.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)
Model | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1.4 | 18,5 - 28,0 | 22,0 - 26,9 | 24,9 – 29,9 | 27,3 - 35,0 | 29,5 - 38,7 | 40,9 - 45,9 | 47,0 - 54,8 |
1.6 | 14,0 - 21,0 | 21,0 - 29,9 | 29,9 | 31,5 - 33,9 | 29,9 - 36,9 | 30,9 - 45,0 | - |
2.0 | - | - | 27,9 - 31,5 | 45,0 | - | 37,0 | - |
1.9 TDi | 21,0 - 26,8 | 18,5 - 35,6 | 19,3 - 35,9 | 30,8 - 42,1 | 36,0 - 40,3 | 23,9 - 45,9 | 52,9 - 75,0 |
Wybrane dane techniczne niektórych modeli
Rodzaj nadwozia | Hatchback | Hatchback | Hatchback | Hatchback | Variant | Variant |
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel | benzynowy | Benzynowy |
Pojemność skokowa (cm³) | 1390 | 1598 | 1896 | 1896 | 1598 | 1984 |
Moc malsymalna (KM/obr./min.) | 75/5000 | 105/5700 | 90/3750 | 115/4000 | 105/5700 | 115/5200 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.) | 120/3300 | 148/4500 | 210/1900 | 285/1900 | 148/4500 | 170/2400 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 192 | 180 | 185 | 192 | 195 |
Zużycie paliwa 120 km/h/ miasto (l/100 km) | 5,3/8,5 | 5,4/9,3 | 4,1/6,5 | 4,2/6,9 | 5,5/9,4 | 6,2/11,0 |
Ogumienie seryjne | 175/80 R14 | 195/65 R15 | ||||
Zbiornik paliwa (l) | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Obj. bagażnika (dm³) | 330/1185 | 460/1470 | ||||
Masa własna (kg) | 1090 | 1120 | 1260 | 1260 | 1220 | 1280 |
Długośc x szerokość x wysokość (cm) | 415 x 174 x 144 | 440 x 174 x 144 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?