VW Golf IV 1997 – 2003

Jerzy Kozierkiewicz
Udostępnij:
Volkswageny Golfy jeżdżą po drogach całego świata od ponad 30 lat. IV generacja tego modelu coraz częściej pojawia się na giełdach i w autokomisach.

Volkswageny Golfy jeżdżą po drogach całego świata od ponad 30 lat. Poprzednia, IV generacja tego modelu coraz częściej pojawia się na giełdach i w autokomisach.

 

VW Golf IV 1997 – 2003

„Jak wygląda Golf, każdy wie” – tak można by sparafrazować znane powiedzenie. Choć w każdej generacji Golfa dokonywano zmian stylistycznych, producent nigdy nie zrobił rewolucji w wyglądzie auta. Zawsze było rozpoznawalne i kojarzone z marką.

 

Nadwozie

 

Model produkowano w wersji 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz kombi pod nazwą handlową Variant. W Golfie IV, w

VW Golf IV 1997 – 2003

porównaniu z poprzednią wersją, jest więcej miejsca. Szczególnie dobrze siedzi się z przodu. Jak w większości samochodów tej klasy, mniej wygodnie jest na tylnej kanapie. Wszystkie fotele są dość twarde, ale to cecha Volkswagenów. Kierowca nie spotka w kokpicie żadnych ekstrawagancji – jest porządnie, ergonomicznie, wręcz nudno. No, może ślad fantazji oznaczają wprowadzone w tym modelu po raz pierwszy czerwone strzałki zegarów i niebieskie podświetlenie zegarów.

Bagażnik w hatchbacku ma pojemność 330 l, co jest

VW Golf IV 1997 – 2003

wynikiem średnim. Po położeniu oparć kanapy ładowność powiększa się do 1184 l. W kombi pojemność bagażnika wynosi 460 l.

           

Silniki

 

Gama silników w Golfie IV jest bardzo bogata. Od najsłabszej, o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM do 3,2 V6 z mocą 240 KM. Najpopularniejsze na naszym rynku jednostki, to wspomniany 1,4 litra z dość mierną dynamiką, następnie już lepszy 1,6

VW Golf IV 1997 – 2003

l/110 KM oraz diesel 1,9 litra z dwoma wielkościami mocy: 68 i 90 KM. Oczywiście można trafić na wiele innych silników, przede wszystkim w autach pochodzących w rynku niemieckiego, m.in. 2,0 l/116 KM, 1,8 20V/150 KM, turbodiesel 1,9 l/150 KM. Golf RSI z silnikiem 3,2 l/240 KM osiąga 100 km/h w 5,9 sek., a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h.

 

Eksploatacja

 

Najkrócej podsumowując – Golf zużywa się bardzo powoli i psuje się bardzo mało. Zastosowanie bardzo dobrej jakości materiałów wykończeniowych powoduje, że nawet w najstarszych wersjach wyglądają one dobrze. W nielicznych tylko przypadkach coś trzeszczy, lub się przetrze. Użytkownicy Golfów narzekają także na skomplikowaną wymianę żarówek w przednich reflektorach, psujące się sondy lambda,

VW Golf IV 1997 – 2003

przecierające się mieszki dzwigni zmiany biegów. W niektórych modelach zdarzają się nieszczelności w układzie chłodzenia, korozje układu wydechowego.

W opiniach właścicieli Golfa IV znacznie więcej jest jednak pochwał dla tego auta. Cenią go za precyzyjny układ kierowniczy, dobre trzymanie się na drodze, komfort jazdy (ci, co lubią „twardsze” auta), skuteczne hamulce, jakość materiałów wykończeniowych, wysoki poziom bezpieczeństwa.

 

Ogółem koncern Volkswagena wyprodukował 2 064 300 egzemplarzy Golfa IV. W Polsce, od 1998 r. importer, firma Kulczyk Tradex, sprzedał 34 221 aut, w tym 27 018 hatchbacków. Największą popularnością cieszyła się wersja 5-drzwiowa, a z silników – 1,6 l, następnie 1,4 l i 1,9 diesel. Importer nie miał w swojej ofercie Golfa R32 oraz Golfa Varianta 2.0 Bi-Fuel.

 

Zalety:

- bogaty wybór silników,

- dobre własności jezdne,

- niski spadek wartości

 

Wady:

- utrudniona wymiana żarówek w reflektorach,

- awarie sondy lambda

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1997 – debiut VW Golfa IV,

1998 – na rynku model z napędem na cztery koła Golf 4 Motion,

1999 – wprowadzenie wersji Golfa Varianta, czyli kombi,

2000 – nowa jednostka 1.6 16V/105 KM,

2002 – pojawia się Golf R32 z silnikiem o pojemności 3,2 l i mocy 240 KM,

2003 – zakończenie produkcji modelu,

2004 – w maju zakończenie sprzedaży w Polsce przez importera.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.4

18,5 - 28,0

22,0 - 26,9

24,9 – 29,9

27,3 - 35,0

29,5 - 38,7

40,9 - 45,9

47,0 - 54,8

1.6

14,0 - 21,0

21,0 - 29,9

29,9

31,5 - 33,9

29,9 - 36,9

30,9 - 45,0

-

2.0

-

-

27,9 - 31,5

45,0

-

37,0

-

1.9  TDi

21,0 - 26,8

18,5 - 35,6

19,3 - 35,9

30,8 - 42,1

36,0 - 40,3

23,9 - 45,9

52,9 - 75,0

   

Wybrane dane techniczne niektórych modeli

 

Rodzaj nadwozia

Hatchback

Hatchback

Hatchback

Hatchback

Variant

Variant

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

benzynowy

Benzynowy

Pojemność skokowa (cm³)

1390

1598

1896

1896

1598

1984

Moc malsymalna (KM/obr./min.)

75/5000

105/5700

90/3750

115/4000

105/5700

115/5200

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.)

120/3300

148/4500

210/1900

285/1900

148/4500

170/2400

Prędkość maksymalna (km/h)

171

192

180

185

192

195

Zużycie paliwa 120 km/h/ miasto (l/100 km)

5,3/8,5

5,4/9,3

4,1/6,5

4,2/6,9

5,5/9,4

6,2/11,0

Ogumienie seryjne

175/80 R14

195/65 R15

Zbiornik paliwa (l)

55

55

55

55

55

 

Obj. bagażnika (dm³)

330/1185

460/1470

Masa własna (kg)

1090

1120

1260

1260

1220

1280

Długośc x szerokość x wysokość (cm)

 

415 x 174 x 144

 

440 x 174 x 144

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie