Nazwano je kombivanami, gdyż są przestronne jak kombi i wysokie jak vany.

Gdy Renaulty Kangoo, Citroeny Berlingo i Peugeoty Partnery podbijały rynek, firmy niemiecki zorientowały, że powstał nowy segment. W 2001 r. zaprezentowano nowego Opla Combo, a dopiero w 2004 r. - Volkswagena Caddy, produkowanego zresztą wyłącznie w Polsce. Porównujemy

samochody niemieckich producentów, którzy w zupełnie inny sposób podchodzą do wersji osobowych, noszących dodatkowe oznaczenie Tour i Life.
Cechy szczególne
Podstawowe cechy Caddy i Combo to wręcz ogromna kabina pasażerska i duży bagażnik. Tylne, przesuwane drzwi umożliwiają zajęcie miejsca na tylnej kanapie, na której miejsca wystarczy dla 3 osób. Opel jest samochodem 5-osobowym. Możliwość zamówienia dodatkowych dwóch foteli montowanych w trzecim rzędzie stanowi atut VW Caddy. To rzadkość w tej klasie aut. W 7-osobowej wersji

Caddy w drugim rzędzie znajdują się indywidualne fotele, które można przesuwać, wyjmować lub składać. Po odchyleniu oparcia można zająć miejsce w trzecim rzędzie. W wersji 5-osobowej bagażnik Opla ma objętość 510 l, a VW - 560 l. W tak dużym bagażniku można z powodzeniem zmieścić urlopowy bagaż, dlatego te pojazdy lansowane są jako praktyczne pojazdy rekreacyjne. Po złożeniu tylnej

kanapy czy foteli przedział bagażowy można jeszcze zwiększyć do objętości rzędu 2200 l. Zamknięcie przedziału bagażowego stanowi podnoszona do góry pokrywa lub dwuskrzydłowe drzwi, w zależności od życzenia klienta. Oba pojazdy wyposażono w liczne półki i schowki.
Silniki
Z palety oferowanych jednostek napędowych wybraliśmy w przypadku Opla silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. To zmodernizowana jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze i ze zmienną długością kanałów

dolotowych jest stosowana także w innych modelach tego producenta. Silnik ten jest dość elastyczny, a jego główna zaleta to umiarkowane zużycie paliwa. Caddy, którego wybraliśmy, miał silnik 1,6 l o mocy 102 KM, z 2 zaworami w każdym cylindrze. Dzięki temu silnik jest również elastyczny i podczas pracy sprawia dobre wrażenie. Niestety niezbyt nowoczesna konstrukcja powoduje spore zużycie paliwa - w mieście o 2,4 l/100 km więcej niż Opel. Natomiast dynamika

obu konkurentów, mimo różnicy w momentach obrotowych silników, jest zbliżona.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Opla Combo są zupełnie przyzwoite, a podczas pokonywania zakrętów pojazd zachowuje się stabilnie. Dość sztywna charakterystyka elementów zawieszenia nie wpływa ujemnie na komfort jazdy. W Oplu Combo wykorzystano płytę podłogową i zawieszenie Corsy. Z przodu są więc kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Taki typ zawieszenia jest

wrażliwy na przekroczenie dopuszczalnej ładowności, która na szczęście jest duża i wynosi 665 kg. Zupełnie inaczej skonstruowano Volkswagena. Z tyłu zastosowano oś sztywną i resory piórowe. Konstrukcja ta jest mało wrażliwa na przeładowanie bagażem, ale komfort jazdy w pojeździe nieobciążonym - niższy niż w Corsie. Stabilność Caddy na zakrętach nie wzbudza zastrzeżeń. W obu pojazdach poziom hałasu jest zbliżony do poziomu typowego dla aut klasy

kompaktowej. Opel dysponuje skuteczniejszym układem hamulcowym niż VW.
Podsumowanie
Opel Combo to typowy przedstawiciel swojej klasy. VW Caddy wyróżnia się możliwością instalowania dodatkowych dwóch foteli oraz nietypową konstrukcję tylnego zawieszenia na resorach piórowych. Notabene ma również taką Fiat Doblo. Ponadto Caddy w wersji Life jest dość bogato wyposażony, np. w 4 poduszki powietrzne, czego nie ma Opel. Combo ma za skuteczniejszy układ hamulcowy i zużywa mniej paliwa. Dla oszczędnych przygotowano Caddy i Combo z silnikami wysokoprężnymi.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| VW Caddy Life | Opel Combo Tour |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| VW Caddy Life | Opel Combo Tour |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 102/5600 | 90/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,7 | 14,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,1 | 12,0 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 164 | 164 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,8 | 40,6 |
Pojemność bagażnika (dm[3] ): | 560 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 | 52 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,8/10,4 | 5,3/8,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 441 x 180 x 183 | 433 x 168 x 180 |
Rozstaw osi (cm): | 268 | 272 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 74 042 | 51 950 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Caddy Life | Combo Tour |
Poduszki powietrzne | 4 | 2 |
Układ ABS | S | O |
Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | O/- |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S/S | - |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | O | O |
Radio CD | O | O |
Centralny zamek | S | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?