Vosco EV2. Syrena XXI wieku
Mieczysław Wośko, kutnowski biznesmen od wielu lat marzył o reaktywacji polskiej motoryzacji. Chodziło mu o to aby w Polsce znowu produkowano i sprzedawano auta rodzimych konstruktorów. Kiedy zarobił duże pieniądze na produkcji farmaceutyków wrócił do pomysłu budowy takiego samochodu. W roku 2014 powstało kilka prototypowych egzemplarzy osobowego modelu Vosco S106, choć popularnie mówiono na nie FSO Syrena, od nazwy spółki, która je stworzyła. Wówczas napędzały je jeszcze silniki benzynowe. Jednak w kolejnych wersjach w roku 2017 zdecydowano się już wyłącznie na napęd elektryczny. Wtedy do prac nad ich konstrukcjami dołożyło się Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Powstały kolejne prototypy, których twórcami, podobnie jak tych wcześniejszych był zespół kierowany przez Mieczysława Wośko. Głównym konstruktorem był Andrzej Stasiak.
Kiedy pod względem technicznym osiągnięto zadowalający poziom do ekipy w roku 2019 dołączył Damian Woliński, młody stylista, który zaprojektował nową sylwetkę samochodu oraz jego wnętrze. Głównym zadaniem, któremu musiał podołać było dopasowanie jego pomysłu do niektórych elementów obecnych już w poprzednich wersjach spalinowych Vosco S106 jak np. krzywizna i pochylenie przedniej szyby oraz zaokrąglenia profilu linii dachu. Wyszło całkiem nieźle, gdyż powstałe pięć nowych egzemplarzy Vosco EV2 za swój wygląd zbierają pochlebne recenzje. Od przygotowania pierwszych szkiców do gotowego nadwozia minęły niespełna trzy lata.
Vosco EV2. Prototyp, a nawet przedprototyp
Ważne jest to, że płyta podłogowa, najważniejsza część samochodu jest oryginalnym dziełem ekipy z Kutna. Podobnie jak niektóre elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Ze względów praktycznych silnik oraz baterię trakcyjną zakupiono gotowe. Sporo komponentów pochodzi także z GM, który jako jedyny zgodził się je sprzedać i pozwolił wykorzystywać w tym modelu. W kabinie widać np. wloty powietrza i regulatory nawiewu z Opla Adama. Gdyby tak jeszcze poszperać w całości to pewnie coś znalazłoby się także z Opla Corsa. Całość jak na prototyp czy nawet przedprototyp wygląda całkiem nieźle.
Vosco EV2. Napęd na przód
Umieszczony z przodu silnik elektryczny ma moc 115 kW (chwilowo nawet 175 kW) i pozwala na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w niespełna 9 sek. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 140 km/h. Bateria trakcyjna ma 31,5 kWh pojemności. Można ją ładować prądem zmiennym ładowarkami (AC) o mocy 6,6 kW, a prądem stałym (DC) nawet 60 kW. Zasięg realny wynosi ok. 220 km, choć aktualnie baterie są w trakcie optymalizacji co pozwoli wydłużyć zasięg do 250 km. Średnie zużycie prądu waha się w zależności od charakteru jazdy od 12 do 23 kWh/100 km.
Kierowca ma do dyspozycji jednobiegową przekładnię, przełącznik wyboru trybu jazdy (m.in. Eco i Sport) i możliwość ustawienia jednego z trzech poziomów rekuperacji.
Vosco EV2. Po krótkim teście
Mieliśmy okazje jednym z egzemplarzy odbyć krótką przejażdżkę. Oczywiście nie sposób nie dostrzec, że to auto zbudowano ręcznie. Tu i ówdzie są widoczne nierówności w spasowaniu, ale ogólnie nie jest źle. Prototypy Vosco EV2 mają wykonane z tworzywa sztucznego pięciodrzwiowe nadwozia typu hatchback. Nowoczesna sylwetka z przodu pod maską kryje silnik oraz elementy przeniesienia napędu na koła przedniej osi. Baterie w bloku w kształcie litery T ulokowano w tunelu środkowym.
Ważący ok. 1500 kg Vosco EV2 prowadzi się już dość neutralnie, choć wcześniej trzeba było wyeliminować dużą nadsterowność. Jak na samochód na tak wczesnym etapie rozwoju jest dobrze wyciszony, ma precyzyjny układ kierowniczy oraz całe niezbędne wyposażenie dopuszczające go do rejestracji i poruszania się po drogach publicznych.
Vosco EV2. Co dalej?
Aby doskonalić obecny projekt niezbędny jest inwestor. Dotychczasowy partner nie chce już dokładać się do tego przedsięwzięcia. W ubiegłym roku zmarł Mieczysław Wośko, ale jego współpracownicy nie zamierzają się poddać. Prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami, w tym z zespołem budującym Izerę. Przy braku pieniędzy nie da się nawet zapłacić za homologację pojazdu nie mówiąc o tym, że da się rozpocząć nawet małoseryjna produkcję.
Vosco EV2 - podstawowe dane techniczne:
Moc silnika (kW) | 115 |
Pojemność baterii (kWh) | 31,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 140 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) | 8,8 |
Zasięg (km) | 220 |
Średnie zużycie (kWh/100 km) | 12 - 23 |
Wymiary | |
Długość (mm) | 4220 |
Szerokość (mm) | 1470 |
Wysokość (mm) | 1510 |
Rozstaw osi (mm) | 2540 |
Pojemność bagażnika (l) | b.d. |
Zobacz także: Skoda Enyaq iV - elektryczna nowość
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?