Największe zainteresowanie takie ogromne samochody budzą w USA, ale także w Europie sprzedają się nieźle. W naszym kraju większość z kilkudziesięciu aut, które trafiły do salonów błyskawicznie znalazły nabywców. I to mimo wysokiej, bo przekraczającej 220 000 zł, ceny.

Na szosie, testowane auto okazuje się zbyt miękkie, na szczęście nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa system ESP, dając znać o swoim istnieniu dyskretnym migotaniem żółtej kontrolki na tablicy wskaźników. Także w terenie zdolności do pokonywania przeszkód nie są imponujące. Podczas testu nie mieliśmy odwagi zapuścić się w teren trudniejszy niż piaszczysta polna droga. Szkoda, że kierowca nie ma jakiegokolwiek wpływu na sposób przeniesienia napędu. W trudniejszym terenie przydałaby się możliwość ingerencji w rozdział momentu obrotowego na osie, podobnie jak reduktor. Korzystanie z dużej mocy pociąga za sobą wysokie spalanie - często powyżej 20 l/100 km. To może nie byłoby specjalnie uciążliwe (w końcu tego modelu nie kupuje się, by bić rekordy oszczędności), ale zbyt mały zbiornik paliwa powoduje, że co ok. 300 km trzeba odwiedzać stację benzynową.
**CZYTAJ TAKŻE:
XC90 - wrażenia z jazdyVolvo XC90**
W standardowym wyposażeniu jest praktycznie wszystko, ale trudno się dziwić, przecież kosztuje ono ponad 220 tys. złotych. Są więc reflektory ksenonowe, czujniki cofania, skórzana tapicerka, radioodtwarzacz, aluminiowe felgi, automatyczna skrzynia biegów, cztery poduszki gazowe i kurtyny gazowe dla trzech rzędów siedzeń, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią, składane elektrycznie lusterka zewnętrzne i system ESP. Lista opcji obejmuje system nawigacji satelitarnej, telefon, lakier metalizowany czy wykończenie wnętrza tworzywem drewnopodobnym lub lakierem fortepianowym.
Dużą zaletą XC90 jest możliwość przewożenia 7 pasażerów.
Najmniejszy silnik benzynowy jest znany z Volvo Cross Country. Z 2,5 l pojemności uzyskuje moc 210 KM. W tej dyscyplinie jest lepszy model T6, z 272-konnym silnikiem benzynowym. Gamę zamyka znana z S60, V70, XC70 i S80 jednostka D5, pięciocylindrowy silnik Diesla z turbosprężarką, o mocy 163 KM.
Radioodtwarzacz jest zupełnie inny niż w modelach S/V40, S60, V70 czy S80. Inna, niestety o wiele bardziej skomplikowana, jest także jego obsługa.
Skórzana tapicerka należy do standardu w odmianie T6.
Poniżej radioodtwarzacza umieszczono panel sterowania nawiewem i klimatyzacją. Podczas postoju, gdy dźwignia zmiany biegów jest w pozycji P jego obsługa jest nieco utrudniona.
Volvo zapoczątkowało w Europie modę na uterenowione samochody z nadwoziem kombi. XC90 to samochód dla ludzi, którzy nie zamierzają zapuszczać się swoim autem w teren, a lubią tego typu samochody. Atutem jest bogate wyposażenie, główne wady samochodu to wysoka cena i ogromny apetyt na paliwo.
Volvo XC90 a konkurencja
Model | Volvo XC90 T6 | BMW X5 4.4i | Mercedes ML500 |
Silnik | R6 | V8 | V8 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 2922 | 4398 | 4966 |
Moc maks. (KM) | 272 | 286 | 292 |
Skrzynia biegów | A/4 | A/5 | A/5 |
Średnica zawracania (m) | 11,9 | 12,1 | 11,9 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 613 | 465 | 635 |
Długość (mm) | 4800 | 4665 | 4640 |
Szerokość (mm) | 1900 | 1870 | 1840 |
Wysokość (mm) | 1740 | 1720 | 1820 |
Rozstaw osi (mm) | 2860 | 2820 | 2820 |
Masa własna (kg) | 1900 | 2105 | 2135 |
Ładowność (kg) | 350 | 580 | 735 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 207 | 222 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 9,3 | 7,5 | 7,7 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | b.d. | 18,8 | 20,5 |
Poza miastem | b.d. | 11,1 | 11,2 |
Średnie | 12,9 | 13,9 | 14,6 |
b.d. - brak danych, A - skrzynia automatyczna, T - hamulce tarczowe
Wyposażenie
Model | XC90 | X5 | ML |
Cena (zł) | 278 800 | 345 100 | 340 400 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/S | S/S | S/S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | S |
Klimatyzacja | S | S | S |
Aluminiowe felgi | S | S | S |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne**
więcej zdjęć Volvo XC90 w
**
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?