Konstrukcja samochodu oparta została na nowej płycie podłogowej Forda Y20, którą znajdziemy również w Fordzie Mondeo

oraz Land Roverze Freelander. Trudno zakwalifikować XC70 do konkretnego segmentu: z jednej strony bogate wnętrze niczym pojazd klasy premium, z drugiej duży bagażnik rodzinnego kombi i do tego jeszcze elementy i cechy samochodu typu SUV. Oficjalnie zaliczany jest do segmentu E. Dostępny jest w jednej wersji nadwozia – kombi oraz, w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: Kinetic, Momentum, Summum i Ocean Race. Pojazd napędzany może być jednym z czterech silników: benzynowym 3.0 o mocy 304 KM, wysokoprężnym 2.0/163KM, 2.4/163KM lub 2.4/215KM.
XC70 różni się nieco od modelu V70, na którym technologicznie bazuje. Nadwozie swój uterenowiony wygląd zawdzięcza głównie powiększonemu o blisko 10 cm prześwitowi oraz zastosowaniu elementów wykończeniowych charakterystycznych dla samochodów typu SUV. W porównaniu ze swoim poprzednikiem auto nieco urosło, obecnie jego wymiary to: długość 4838 mm, szerokość 1870 mm oraz wysokość 1604mm.

Po otwarciu drzwi XC70 ukazuje się nam bardzo przestronne wnętrze. Miejsca jest na tyle dużo, że osoby mierzące blisko dwa metry wzrostu zasiadające na fotelach przednich mają go pod dostatkiem zarówno nad głowami jak i na nogi. Podobnie sytuacja przedstawia się na tylnej kanapie. Specjalnością marki stały się obszerne, wygodne fotele, znakomicie sprawdzające się podczas dłuższych wyjazdów. Wnętrze auta zostało tak wyciszone, że do środka prawie nie dostają się żadne hałasy z zewnątrz. O funkcjonalności pojazdu decyduje również przestrzeń bagażowa. W prezentowanym Volvo do bagażnika dostajemy się przez pokrywę sterowaną elektrycznie. Standardowa pojemność wynosi 575 litrów, maksymalna aż 1600, dodatkowo w zależności od potrzeb możemy ją dowolnie konfigurować dzięki składanym tylnym siedzeniom w systemie 40/20/40.
W prezentowanym aucie pod maską krył się rzędowy turbodoładowany silnik Diesla D5 o pojemności 2400 cm3 o mocy 215 KM osiąganej przy prędkości 4000 obr./min. Jednostka potrafi rozpędzić auto ważące ponad 1800kg do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,3 s. Szeroki zakres prędkości obrotowej od 1500 do 3000 obr./min., w którym silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 440 Nm bezpośrednio przekłada się na dynamikę i stosunkowo niewielkie zużycie

paliwa. Za dopłatą (8800 zł) pojazd został wyposażony w sześciobiegową automatyczną przekładnię. Niestety, skrzynia biegów nie w pełni została dostosowana do osiągów silnika, w trybie automatycznym zmiana biegów następuje zbyt wolno, z odczuwalnym opóźnieniem. Znacznie lepiej jest, gdy kierowca zdecyduje się przestawić dźwignię zmiany biegów w położenie zmiany sekwencyjnej i on decyduje o zmianie przełożenia. Standardowo napęd w tej wersji przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem układu Haldex z płynnym rozdziałem momentu między osiami.
Układ zawieszenia Four-C umożliwia wybór jednego z trzech trybów pracy: Comfort, Sport lub Advanced. Pierwszy ma za zadanie osiągnięcie jak najwyższego komfortu podróżowania. Drugi powoduje usztywnienie zawieszenia, natomiast ostatni tryb preferuje szybką, sportową jazdę nie zważając na komfort.
Auto wyposażono w układ wspomagający hamowanie, systemem ostrzegania przed kolizją oraz aktywny tempomat. Gdy znajdziemy się zbyt blisko poprzedzającego samochodu system ostrzeże nas przed niebezpieczeństwem sygnałem dźwiękowym oraz czerwonym światłem wyświetlanym na przedniej szybie. Aktywny tempomat natomiast utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego auta, przyhamowując pojazd bez względu na zadaną prędkość. XC70 wyposażone zostało też w układ ostrzegania kierowcy o zjechaniu z pasa drogi.
Wybrane dane techniczne Volvo XC70 i konkurentów:
Marka / model | Volvo XC70 | Audi A6 | Infiniti EX EX30d |
Wersja | Summum | Allroad | GT Premium |
Cena (zł) | 232 500 | 263 500 | 259 870 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 2400 | 2967 | 2993 |
Moc (KM) | 215 | 204 | 238 |
Moment obrotowy (Nm) | 440 | 450 | 550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,3 | 7,5 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 223 | 221 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,8 | 6,1 | 8,5 |
Skrzynia biegów | Automatyczna 6-biegowa | Automatyczna 7-biegowa | Automatyczna 7-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 575 | 567 | 340 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?