Pierwsze uterenowione kombi na bazie modelu V70 powstało w 1997 r. i nosiło nazwę V70 Cross Country (XC). Auto produkowano przez trzy lata. W 2000 roku, wraz z kolejną generacją modelu do sprzedaży weszło pierwsze „pełnoprawne” XC70 (model P2). Wytwarzano je do 2007 r., gdy nastąpiła zmiana warty i do oferty weszło omawiane przez nas XC70 P24.
Samochód powstał na platformie P3 - tej samej, którą wykorzystano do Forda Mondeo IV generacji, S-Maxa, czy Land Rovera Freelandera II. XC70 pod względem technicznym bazowało na modelach V70 i S80. W 2009 roku dokonano zmian w gamie silnikowej. Wynikały one ze zmian własnościowych w Volvo, które w tym czasie wyszło spod panowania Forda pod chiński zarząd. Kolejne ważniejsze zmiany nastąpiły na przełomie 2013 i 2014 r. - wówczas auto pozostawało w produkcji do 2016 r.
Volvo XC70 (2007-2016). Nadwozie/wnętrze

Fot. Volvo
Pierwszym skojarzeniem, które przychodzi na myśl w zetknięciu z XC70 jest to, że samochód ten doskonale sprawdzi się jako auto dla aktywnej rodziny. Stylistyka zewnętrzna jest podobna do kombi V70, ale producent dodał do uterenowionej wersji kilka offroadowych akcentów. Należą do nich przede wszystkim plastikowe nakładki na progi i nadkola, a także inna stylistyka zderzaków. Karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Rdzawy nalot pojawia się w pierwszej kolejności na elementach podwozia, ale zazwyczaj nie jest on groźny.