Volvo. Więcej niż prototypy

Łukasz Szewczyk
Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo
Udostępnij:
Prototypy są przedsmakiem seryjnych modeli. Volvo wykazuje się konsekwencją w działaniu – od pewnego czasu szwedzkie koncepty w niewielkim stopniu różnią się od aut produkcyjnych.
Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo

Przez dekady szwedzka marka wypracowała sobie renomę producenta ponadprzeciętnie bezpiecznych i trwałych samochodów. Wzornictwo było kwestią wtórną. Volvo uznało, że formę należy podporządkować funkcji i postawiło na kanciaste nadwozia oraz równie proste deski rozdzielcze. Zapowiedzią zmian, a przy okazji przedsmakiem modelu S80 było Volvo ECC (Environmental Concept Car). Volvo podkreślało, że zaprezentowany w 1992 roku prototyp wprowadza markę w XXI wiek. I nie było w tym cienia przesady. Pierwsza generacja Volvo S80, szczegółami różniąca się od ECC, była produkowana w latach 1998–2006.

Poprzeczka ponownie powędrowała w górę w listopadzie 2001 roku. Safety Concept Car (SCC) nawiązywał do Volvo 480 (1986–1995), a jednocześnie był przedsmakiem kompaktowego C30 (2006–2012). Kilka miesięcy później koncern przedstawił założenia nowego nurtu stylistycznego – jeszcze bardziej nowoczesnego i wyrazistego. Wyróżnikiem Volvo Concept Coupé była mechanika bazująca na modularnej platformie SPA.W nową erę Volvo zostało wprowadzone w 2014 roku przez XC90 drugiej generacji, jednak nakład pracy i środków poświęconych na stworzenie Concept Coupé nie poszedł na marne – zrobiono z nich użytek podczas prac nad Volvo S90. Na jego bazie zbudowano eleganckie i praktyczne kombi V90.

V90

Volvo V90 / Fot. Volvo
Volvo V90 / Fot. Volvo

Niedaleko pada jabłko od jabłoni – zaprezentowane właśnie kombi V90 jest praktycznym krewnym Concept Estate z dodatkową parą drzwi, wydłużonym rozstawem osi, wygodniejszymi w użyciu klamkami czy większymi lusterkami. Produkcyjny model zachował jednak charakterystyczną sylwetkę, detale przodu i tyłu nadwozia czy wnętrza. Przekonuje także pojemnym bagażnikiem (560 l).

Concept Estate

Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo

Projektując nowe modele, Volvo nie zapomina o swojej długiej i barwnej historii. Efektowne Concept Estate nawiązuje do P1800 ES – dwudrzwiowego kombi z lat 1971–1973 – nie tylko linią nadwozia. Smaczków w stylu retro nie zabrakło też w kabinie. Całość jest jednak na wskroś nowoczesna, o czym przypomina mi.in. rozbudowany system multimedialny.

S90

Volvo S90 / Fot. Volvo
Volvo S90 / Fot. Volvo

Szwedzka odpowiedź na Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E jeszcze nigdy nie wyglądała tak dobrze. Otrzymała też kilka unikalnych systemów, w tym Power Pulse – system podawania sprężonego powietrza, który ogranicza turbodziurę w najmocniejszym dieslu D5 (235 KM). Na szczycie gamy znajduje się 407-konna hybryda T8 z benzynowym 2.0 (320 KM, przód) i silnikiem elektrycznym (87 KM, tył).

Concept Coupé

Concept Coupe / Fot. Volvo
Concept Coupe / Fot. Volvo

Wizja luksusowego coupé, częściowo inspirowana kultowym P 1800, ujrzała światło dzienne w 2013 roku. Concept Coupé zachwyca piękną linią nadwozia, atrapą chłodnicy nawiązującą do klasycznych Volvo, światłami do jazdy dziennej w kształcie „Młota Thora” i kryształowym selektorem skrzyni biegów. Dwa lata później praktycznie wszystko przeniesiono do S90.

XC90

Volov XC90 / Fot. Volvo
Volov XC90 / Fot. Volvo

Opracowanie Volvo XC90 pochłonęło 11 miliardów euro – dwa raz więcej niż budowa mostu nad Bałtykiem, który połączył Szwecję i Danię. Na potrzeby nowego SUV-a marka stworzyła modularną płytę podłogową SPA oraz rodzinę dwulitrowych silników Drive-E. Z tych dobrodziejstw skorzystają także kolejne modele koncernu. Co ważne, inwestycja zaczyna się zwracać. XC90 sprzedaje się doskonale, a w testach porównawczych dystansuje konkurentów.

Concept XC Coupé

Concept XC Coupé / Fot. Volvo
Concept XC Coupé / Fot. Volvo

W ofercie Volvo nie brakuje uterenowionych samochodów. Odsłonięty w styczniu 2014 roku Concept XC Coupé zwiastował nadejście kolejnego. Niektóre rozwiązania – wygląd pasa przedniego, przetłoczenia błotników, kształt tylnej szyby i spojler nad nią – zawitały do nowego XC90. Inne z pewnością trafią do przełajowego auta klasy średniej, które za kilka lat pojawi się w salonach.

S60

Volvo S60 / Fot. Volvo
Volvo S60 / Fot. Volvo

Produkowane od 2010 roku Volvo zachowało efektowną linię prototypu. Na miejscu pozostały też systemy ostrzegania o możliwości kolizji z funkcją automatycznego hamowania przy prędkościach poniżej 35 km/h. Zrezygnowano jedynie z otwieranych „pod wiatr” drzwi tylnych oraz diodowych reflektorów.

S60 Concept

Volvo S60 Concept / Fot. Volvo
Volvo S60 Concept / Fot. Volvo

S60 Concept z 2008 r. nie tylko wyglądało nowocześnie. Poprzeczkę podniosła także jego technika, z 180-konną „beznyną” 1.6 GTDi, cyfrowymi wskaźnikami, tempomatem z funkcją jazdy w korku i systemami wykrywania pieszych, ostrzegania i automatycznego hamowania przed przeszkodą.

XC60

Volvo XC 60 / Fot. Volvo
Volvo XC 60 / Fot. Volvo

Konkurencja z pewnością zazdrości Volvo modelu XC60. Mimo że kompaktowy SUV zadebiutował w 2008 roku, wygląda doskonale i nie jest archaiczny z technicznego punktu widzenia. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży – XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, a na części rynków, w tym polskim, najchętniej wybieranym modelem segmentu Premium.

 


Volvo XC60 Concept / Fot. Volvo
Volvo XC60 Concept / Fot. Volvo

XC60 Concept

Debiutujący w 2006 roku XC60 Concept ubiegł wielu konkurentów, a przy okazji udowodnił, że kompaktowy SUV nie musi za wszelką cenę udawać terenówki i zniechęcać do siebie surowo stylizowanym nadwoziem.

C30

Volvo C30 / Fot. Volvo
Volvo C30 / Fot. Volvo

Trudno w to uwierzyć, ale jeden z najodważniej stylizowanych samochodów kompaktowych ostatnich lat pochodził ze Szwecji. Poza szklaną pokrywą bagażnika, C30 wyróżniało się też dynamiczną linią nadwozia, pięciocylindrowymi silnikami – benzynowym (230 KM) i wysokoprężnym D5 (180 KM).

SCC

SCC / Fot. Volvo
SCC / Fot. Volvo

Wzrok jest wiodącym zmysłem u kierującego – przetwarza ponad 90% informacji. Aby nie ograniczać dostępu do nich, podjęto próbę stworzenia przeszklonych słupków A. Nie doczekały się jednak seryjnej produkcji. W przeciwieństwie do klapy bagażnika ze szkła.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie