Volvo. Więcej niż prototypy

Łukasz Szewczyk
Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo
Udostępnij:
Prototypy są przedsmakiem seryjnych modeli. Volvo wykazuje się konsekwencją w działaniu – od pewnego czasu szwedzkie koncepty w niewielkim stopniu różnią się od aut produkcyjnych.
Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo

Przez dekady szwedzka marka wypracowała sobie renomę producenta ponadprzeciętnie bezpiecznych i trwałych samochodów. Wzornictwo było kwestią wtórną. Volvo uznało, że formę należy podporządkować funkcji i postawiło na kanciaste nadwozia oraz równie proste deski rozdzielcze. Zapowiedzią zmian, a przy okazji przedsmakiem modelu S80 było Volvo ECC (Environmental Concept Car). Volvo podkreślało, że zaprezentowany w 1992 roku prototyp wprowadza markę w XXI wiek. I nie było w tym cienia przesady. Pierwsza generacja Volvo S80, szczegółami różniąca się od ECC, była produkowana w latach 1998–2006.

Poprzeczka ponownie powędrowała w górę w listopadzie 2001 roku. Safety Concept Car (SCC) nawiązywał do Volvo 480 (1986–1995), a jednocześnie był przedsmakiem kompaktowego C30 (2006–2012). Kilka miesięcy później koncern przedstawił założenia nowego nurtu stylistycznego – jeszcze bardziej nowoczesnego i wyrazistego. Wyróżnikiem Volvo Concept Coupé była mechanika bazująca na modularnej platformie SPA.W nową erę Volvo zostało wprowadzone w 2014 roku przez XC90 drugiej generacji, jednak nakład pracy i środków poświęconych na stworzenie Concept Coupé nie poszedł na marne – zrobiono z nich użytek podczas prac nad Volvo S90. Na jego bazie zbudowano eleganckie i praktyczne kombi V90.

V90

Volvo V90 / Fot. Volvo
Volvo V90 / Fot. Volvo

Niedaleko pada jabłko od jabłoni – zaprezentowane właśnie kombi V90 jest praktycznym krewnym Concept Estate z dodatkową parą drzwi, wydłużonym rozstawem osi, wygodniejszymi w użyciu klamkami czy większymi lusterkami. Produkcyjny model zachował jednak charakterystyczną sylwetkę, detale przodu i tyłu nadwozia czy wnętrza. Przekonuje także pojemnym bagażnikiem (560 l).

Concept Estate

Concept Estate / Fot. Volvo
Concept Estate / Fot. Volvo

Projektując nowe modele, Volvo nie zapomina o swojej długiej i barwnej historii. Efektowne Concept Estate nawiązuje do P1800 ES – dwudrzwiowego kombi z lat 1971–1973 – nie tylko linią nadwozia. Smaczków w stylu retro nie zabrakło też w kabinie. Całość jest jednak na wskroś nowoczesna, o czym przypomina mi.in. rozbudowany system multimedialny.

S90

Volvo S90 / Fot. Volvo
Volvo S90 / Fot. Volvo

Szwedzka odpowiedź na Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E jeszcze nigdy nie wyglądała tak dobrze. Otrzymała też kilka unikalnych systemów, w tym Power Pulse – system podawania sprężonego powietrza, który ogranicza turbodziurę w najmocniejszym dieslu D5 (235 KM). Na szczycie gamy znajduje się 407-konna hybryda T8 z benzynowym 2.0 (320 KM, przód) i silnikiem elektrycznym (87 KM, tył).

Concept Coupé

Concept Coupe / Fot. Volvo
Concept Coupe / Fot. Volvo

Wizja luksusowego coupé, częściowo inspirowana kultowym P 1800, ujrzała światło dzienne w 2013 roku. Concept Coupé zachwyca piękną linią nadwozia, atrapą chłodnicy nawiązującą do klasycznych Volvo, światłami do jazdy dziennej w kształcie „Młota Thora” i kryształowym selektorem skrzyni biegów. Dwa lata później praktycznie wszystko przeniesiono do S90.

XC90

Volov XC90 / Fot. Volvo
Volov XC90 / Fot. Volvo

Opracowanie Volvo XC90 pochłonęło 11 miliardów euro – dwa raz więcej niż budowa mostu nad Bałtykiem, który połączył Szwecję i Danię. Na potrzeby nowego SUV-a marka stworzyła modularną płytę podłogową SPA oraz rodzinę dwulitrowych silników Drive-E. Z tych dobrodziejstw skorzystają także kolejne modele koncernu. Co ważne, inwestycja zaczyna się zwracać. XC90 sprzedaje się doskonale, a w testach porównawczych dystansuje konkurentów.

Concept XC Coupé

Concept XC Coupé / Fot. Volvo
Concept XC Coupé / Fot. Volvo

W ofercie Volvo nie brakuje uterenowionych samochodów. Odsłonięty w styczniu 2014 roku Concept XC Coupé zwiastował nadejście kolejnego. Niektóre rozwiązania – wygląd pasa przedniego, przetłoczenia błotników, kształt tylnej szyby i spojler nad nią – zawitały do nowego XC90. Inne z pewnością trafią do przełajowego auta klasy średniej, które za kilka lat pojawi się w salonach.

S60

Volvo S60 / Fot. Volvo
Volvo S60 / Fot. Volvo

Produkowane od 2010 roku Volvo zachowało efektowną linię prototypu. Na miejscu pozostały też systemy ostrzegania o możliwości kolizji z funkcją automatycznego hamowania przy prędkościach poniżej 35 km/h. Zrezygnowano jedynie z otwieranych „pod wiatr” drzwi tylnych oraz diodowych reflektorów.

S60 Concept

Volvo S60 Concept / Fot. Volvo
Volvo S60 Concept / Fot. Volvo

S60 Concept z 2008 r. nie tylko wyglądało nowocześnie. Poprzeczkę podniosła także jego technika, z 180-konną „beznyną” 1.6 GTDi, cyfrowymi wskaźnikami, tempomatem z funkcją jazdy w korku i systemami wykrywania pieszych, ostrzegania i automatycznego hamowania przed przeszkodą.

XC60

Volvo XC 60 / Fot. Volvo
Volvo XC 60 / Fot. Volvo

Konkurencja z pewnością zazdrości Volvo modelu XC60. Mimo że kompaktowy SUV zadebiutował w 2008 roku, wygląda doskonale i nie jest archaiczny z technicznego punktu widzenia. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży – XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, a na części rynków, w tym polskim, najchętniej wybieranym modelem segmentu Premium.

 


Volvo XC60 Concept / Fot. Volvo
Volvo XC60 Concept / Fot. Volvo

XC60 Concept

Debiutujący w 2006 roku XC60 Concept ubiegł wielu konkurentów, a przy okazji udowodnił, że kompaktowy SUV nie musi za wszelką cenę udawać terenówki i zniechęcać do siebie surowo stylizowanym nadwoziem.

C30

Volvo C30 / Fot. Volvo
Volvo C30 / Fot. Volvo

Trudno w to uwierzyć, ale jeden z najodważniej stylizowanych samochodów kompaktowych ostatnich lat pochodził ze Szwecji. Poza szklaną pokrywą bagażnika, C30 wyróżniało się też dynamiczną linią nadwozia, pięciocylindrowymi silnikami – benzynowym (230 KM) i wysokoprężnym D5 (180 KM).

SCC

SCC / Fot. Volvo
SCC / Fot. Volvo

Wzrok jest wiodącym zmysłem u kierującego – przetwarza ponad 90% informacji. Aby nie ograniczać dostępu do nich, podjęto próbę stworzenia przeszklonych słupków A. Nie doczekały się jednak seryjnej produkcji. W przeciwieństwie do klapy bagażnika ze szkła.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie