
Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).
Fot. Kacper Rogacin
Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut). Napędzona sukcesem luksusowego SUV-a szwedzka marka z chińskim kapitałem poszła za ciosem i zaprezentowała kolejne modele oparte o płytę podłogową SPA – nowe S90 oraz bardziej praktyczne V90.
Premiera V-dziewięćdziesiątki miała miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie w 2016 roku. Luksusowe kombi szwedzkiej marki wizualnie bardzo mocno czerpie z większego brata. Najbardziej charakterystycznym elementem jest rzecz jasna wklęsły grill oraz LED-owe reflektory w kształcie ułożonej poziomo litery T, która – według projektantów – ma symbolizować młot Thora. Z tyłu również zainstalowano światła w technologii LED, poprowadzone od bagażnika aż do dachu.
Mimo sporych rozmiarów (4936 długości, 2019 szerokości i 1475 wysokości), auto posiada bardzo smukłą linię, która sugeruje, że kombi ze stajni Volvo ma wiele do zaoferowania na drodze. Rzeczywistość przerasta pod tym względem najśmielsze oczekiwania, ale o tym za chwilę.
Najpierw wnętrze, które w kombi klasy premium powinno być nie tylko przestronne, lecz także dobrze wykończone. Projektanci Volvo spisali się w tej kwestii na medal. Fotele, jakie zainstalowano w kabinie V90 mogłyby z powodzeniem służyć arabskim szejkom na pokładach ich prywatnych samolotów odrzutowych. To po prostu najwyższy światowy komfort.

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).
Fot. Kacper Rogacin
Kierowca i pasażer siedzący z przodu będą mieli mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Z tyłu wysokie osoby spokojnie usiądą wyprostowane, ale przestrzeni na nogi jest delikatnie mniej. W dalszym ciągu jest jej jednak wystarczająco, by w komfortowych warunkach podróżować nawet w długich trasach.
Trzeba uczciwie przyznać, że znalezienie jakiegokolwiek miejsca w kabinie, które wydawałoby się niedopracowane, jest praktycznie niemożliwe. Inżynierowie Volvo zadbali o materiały wykończeniowe wysokiej jakości. W zależności od wersji, we wnętrzu może pojawić się skóra oraz drewniane, albo aluminiowe wstawki.
Największym atutem kabiny V90 jest komputer pokładowy, obsługiwany przy pomocy 9-calowego dotykowego tabletu, podobnego do tego z Tesli Model S. Czas reakcji na komendy użytkownika jest błyskawiczny i chyba przebija nawet takich graczy jak Audi, czy Mercedes. Dodatkowo funkcjonalność systemu jest wprost bajeczna, a wszystkie funkcje są rozmieszczone bardzo intuicyjnie.
Tablet służy jako wyświetlacz dla kamer cofania, nawigacji, a także pozwala na włączanie i wyłączanie całej hordy asystentów kierowcy. Volvo od dawna zapowiadało, że najnowsze samochody naszpikuje systemami bezpieczeństwa i słowa dotrzymało. Oprócz tego przy pomocy tabletu możemy skorzystać z systemu audio. Najbogatsza, warta 14 310 zł wersja Premium Sound Bowers & Wilkins dostarczy niewyobrażalnych doznań dźwiękowych. Użytkownik może wybrać jedną z trzech opcji dźwiękowych – Studio, Scena Indywidualna oraz prawdziwa perełka – Sala koncertowa w Goetebergu. To po prostu trzeba usłyszeć.
W tunelu środkowym umieszczono dźwignię automatycznej skrzyni biegów, a także pokrętło do zmiany trybu jazdy. Wybierać można pomiędzy Comfort, Eco, Offroad, Dynamic i Individual.
Jak na prawdziwe kombi przystało, do bagażnika V90 załadujemy naprawdę sporo. Standardowo kufer pomieści 560 litrów bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrośnie do 1526 litrów.
[page_break]

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).
Fot. Kacper Rogacin
Przejdźmy do właściwości jezdnych, czyli jednego z największych pozytywnych zaskoczeń V-dziewięćdziesiątki. Testowana przez nas w teście redakcyjnym wersja posiadała 2-litrową jednostkę diesla Twin Turbo, dostarczającą 235 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego. Takie wartości pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i rozpędzenie się maksymalnie do 240 km/h. Auto nie jest przy tym przesadnie paliwożerne. Według producenta zużywa średnio 4,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, ale w trakcie testu spalanie oscylowało wokół 7-8 litrów.
Ceny Volvo V90 zaczynają się w Polsce od 220 400 zł. Testowany przez nas egzemplarz z 2-litrowym silnikiem Diesla w wersji Inscription kosztuje standardowo 259 800 złotych. Jeśli jednak zdecydujemy się na system audio Bowers & Wilkins oraz pakiet systemów bezpieczeństwa, cena wzrośnie do przynajmniej 300 000 zł.
Volvo V90 i konkurenci:
Marka/model | Volvo V90 Inscription 2.0 D5 235 KM | BMW Serii 5 535d xDrive 2.0 218 KM | Mercedes CLS 250 2.1 204 KM |
Cena (zł) | 259 800 | 247 500 | 298 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4936/2019/1475 | 4907/2102/1488 | 4956/2075/1416 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1628/1629 | 1600/1626 | 1596/1626 |
Rozstaw osi (mm) | 2941 | 2968 | 2874 |
Masa własna (kg) | 1700 | 1870 | 1880 |
Pojemność bagażnika (l) | 560 | 560 | 590 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 70 | 59 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1969 | 1995 | 2143 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/8 | automatyczna/7 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 235 przy 4000 | 218 przy 4400 | 204 przy 3800 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 480 przy 1750-2250 | 450 przy 1500-2500 | 500 przy 1600-1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,2 | 7,3 | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 231 | 229 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,8 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 129 | 152 | 146 |
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?