Volvo V90. Niemcy powinni się bać

Kacper Rogacin
Volvo V90 Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut). Fot. Kacper Rogacin
Volvo V90 Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut). Fot. Kacper Rogacin
Udostępnij:
Dzisiejsze kombi powinno być nie tylko przestronne i funkcjonalne, lecz także atrakcyjne wizualnie. Jeśli do tej mieszanki dodamy bardzo dobre właściwości jezdne, to otrzymamy... Volvo V90.
Volvo V90 Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym
Volvo V90

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).

Fot. Kacper Rogacin

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut). Napędzona sukcesem luksusowego SUV-a szwedzka marka z chińskim kapitałem poszła za ciosem i zaprezentowała kolejne modele oparte o płytę podłogową SPA – nowe S90 oraz bardziej praktyczne V90.

Premiera V-dziewięćdziesiątki miała miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie w 2016 roku. Luksusowe kombi szwedzkiej marki wizualnie bardzo mocno czerpie z większego brata. Najbardziej charakterystycznym elementem jest rzecz jasna wklęsły grill oraz LED-owe reflektory w kształcie ułożonej poziomo litery T, która – według projektantów – ma symbolizować młot Thora. Z tyłu również zainstalowano światła w technologii LED, poprowadzone od bagażnika aż do dachu.

Mimo sporych rozmiarów (4936 długości, 2019 szerokości i 1475 wysokości), auto posiada bardzo smukłą linię, która sugeruje, że kombi ze stajni Volvo ma wiele do zaoferowania na drodze. Rzeczywistość przerasta pod tym względem najśmielsze oczekiwania, ale o tym za chwilę.

Najpierw wnętrze, które w kombi klasy premium powinno być nie tylko przestronne, lecz także dobrze wykończone. Projektanci Volvo spisali się w tej kwestii na medal. Fotele, jakie zainstalowano w kabinie V90 mogłyby z powodzeniem służyć arabskim szejkom na pokładach ich prywatnych samolotów odrzutowych. To po prostu najwyższy światowy komfort.

Volvo V90 Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym
Volvo V90

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).

Fot. Kacper Rogacin

Kierowca i pasażer siedzący z przodu będą mieli mnóstwo miejsca na nogi i nad głowami. Z tyłu wysokie osoby spokojnie usiądą wyprostowane, ale przestrzeni na nogi jest delikatnie mniej. W dalszym ciągu jest jej jednak wystarczająco, by w komfortowych warunkach podróżować nawet w długich trasach.

Trzeba uczciwie przyznać, że znalezienie jakiegokolwiek miejsca w kabinie, które wydawałoby się niedopracowane, jest praktycznie niemożliwe. Inżynierowie Volvo zadbali o materiały wykończeniowe wysokiej jakości. W zależności od wersji, we wnętrzu może pojawić się skóra oraz drewniane, albo aluminiowe wstawki.

Największym atutem kabiny V90 jest komputer pokładowy, obsługiwany przy pomocy 9-calowego dotykowego tabletu, podobnego do tego z Tesli Model S. Czas reakcji na komendy użytkownika jest błyskawiczny i chyba przebija nawet takich graczy jak Audi, czy Mercedes. Dodatkowo funkcjonalność systemu jest wprost bajeczna, a wszystkie funkcje są rozmieszczone bardzo intuicyjnie.

Tablet służy jako wyświetlacz dla kamer cofania, nawigacji, a także pozwala na włączanie i wyłączanie całej hordy asystentów kierowcy. Volvo od dawna zapowiadało, że najnowsze samochody naszpikuje systemami bezpieczeństwa i słowa dotrzymało. Oprócz tego przy pomocy tabletu możemy skorzystać z systemu audio. Najbogatsza, warta 14 310 zł wersja Premium Sound Bowers & Wilkins dostarczy niewyobrażalnych doznań dźwiękowych. Użytkownik może wybrać jedną z trzech opcji dźwiękowych – Studio, Scena Indywidualna oraz prawdziwa perełka – Sala koncertowa w Goetebergu. To po prostu trzeba usłyszeć.

W tunelu środkowym umieszczono dźwignię automatycznej skrzyni biegów, a także pokrętło do zmiany trybu jazdy. Wybierać można pomiędzy Comfort, Eco, Offroad, Dynamic i Individual.

Jak na prawdziwe kombi przystało, do bagażnika V90 załadujemy naprawdę sporo. Standardowo kufer pomieści 560 litrów bagażu, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrośnie do 1526 litrów.

[page_break]

Volvo V90 Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym
Volvo V90

Po wielu chudych latach, kiedy przyszłość marki niejednokrotnie stawała pod znakiem zapytania, Volvo wreszcie wyszło na prostą. Ogromna w tym zasługa nowego modelu XC90, sprzedającego się w wielu krajach jak ciepłe bułeczki (przez pół roku od debiutu na całym świecie zamówiono ponad 80 tysięcy tych aut).

Fot. Kacper Rogacin

Przejdźmy do właściwości jezdnych, czyli jednego z największych pozytywnych zaskoczeń V-dziewięćdziesiątki. Testowana przez nas w teście redakcyjnym wersja posiadała 2-litrową jednostkę diesla Twin Turbo, dostarczającą 235 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego. Takie wartości pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy i rozpędzenie się maksymalnie do 240 km/h. Auto nie jest przy tym przesadnie paliwożerne. Według producenta zużywa średnio 4,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, ale w trakcie testu spalanie oscylowało wokół 7-8 litrów.

Ceny Volvo V90 zaczynają się w Polsce od 220 400 zł. Testowany przez nas egzemplarz z 2-litrowym silnikiem Diesla w wersji Inscription kosztuje standardowo 259 800 złotych. Jeśli jednak zdecydujemy się na system audio Bowers & Wilkins oraz pakiet systemów bezpieczeństwa, cena wzrośnie do przynajmniej 300 000 zł.

Volvo V90 i konkurenci:

Marka/model

Volvo V90 Inscription 2.0 D5 235 KM

BMW Serii 5 535d xDrive 2.0 218 KM

Mercedes CLS 250 2.1 204 KM

Cena (zł)

259 800

247 500

298 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4936/2019/1475

4907/2102/1488

4956/2075/1416

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1628/1629

1600/1626

1596/1626

Rozstaw osi (mm)

2941

2968

2874

Masa własna (kg)

1700

1870

1880

Pojemność bagażnika (l)

560

560

590

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

70

59

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

1995

2143

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

235 przy 4000

218 przy 4400

204 przy 3800

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

480 przy 1750-2250

450 przy 1500-2500

500 przy 1600-1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,2

7,3

8,1

Prędkość maksymalna (km/h)

240

231

229

Średnie spalanie (l/100 km)

4,9

5,8

5,5

Emisja CO2 (g/km)

129

152

146

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie