Pierwsza generacja kombi V70 weszła na rynek w 1996 r. wraz z sedanem S70. Zupełnie nowa wówczas seria „70” zastąpiła model 850, na którym w dużej części bazowała od strony konstrukcyjnej. Wersja V70 cieszyła się znacznie większym powodzeniem niż S70 i już po trzech latach doczekała się kolejnej generacji. Tym razem auto zbudowano na znacznie nowocześniejszej płycie podłogowej modelu S60, nieco skróconej na potrzeby nowego kombi. Sedan nie doczekał się następcy.
Stylistycznie V70 nawiązuje do S60, pod maską ma wyłącznie pięciocylindrowe, rzędowe silniki, w większości doładowane. Nadwozie o długości ponad 4,7 m zapewnia wiele wolnej przestrzeni. Bagażnik ma pojemność 485/1641 l. Auto ma zdecydowanie rodzinny charakter, jest wygodne i komfortowe. Bardziej wymagający nabywcy mogą sięgnąć po wersje z napędem na obie osie, rekreacyjną wersję Cross Country, albo po sportową odmianę R.
Od strony technicznej samochód jest bardzo zaawansowany. Dowodem na to są nie tylko doładowane silniki, ale również układ napędowy 4x4 z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym oraz podwozie, z bardzo skomplikowanym, ośmiowahaczowym zawieszeniem tylnym. Trzeba zatem liczyć się ze sporymi wydatkami eksploatacyjnymi. Jednostki napędowe o dużych pojemnościach nie należą do oszczędnych, koszty serwisu również nie są niskie. Volvo V70 to samochód z wyższej półki, i jak zawsze w takim przypadku trzeba być dobrze przygotowanym finansowo nie tylko na jego zakup, ale również na utrzymanie.
Silniki
Volvo V70 drugiej generacji weszło do produkcji w 2000 r. z benzynowymi silnikami 2.4 (140 i 170 KM) i 2.4 Turbo (200 i 250 KM w wersji T5) oraz z turbodieslem 2.5 TDI dostarczanym przez Audi (tylko do końca 2001 r.). W 2001 r. do gamy dołączył 180-konny benzynowiec 2.0 Turbo oraz turbodiesle 2.4 D (130 KM) i 2.4 D5 (163 KM). W 2002 r. pojawił się benzynowy silnik 2.5 Turbo o mocy 210 KM, a w 2003 r. jego mocniejsza wersja (300 KM), przygotowana dla sportowej wersji R. Również w 2003 r. zadebiutowała mocniejsza, 163-konna wersja turbodiesla 2.4 D. W 2004 r. wersja T5 zyskała na pojemności skokowej i dodatkowe 10 KM, a wersja D5 dodatkowe 22 KM.
W gamie silników V70 złą reputację ma jedynie rzędowe, pięciocylindrowe 2.5 TDI, słynące z pękających tłoków, nietrwałych głowic i licznych komplikacji natury serwisowej. Wśród silników firmowanych przez Volvo nie ma jednostek o złej reputacji, dlatego można w ich przypadku kierować się jedynie zasadą, że im mocniejsza wersja tym wyższe koszty utrzymania. Chodzi głównie o serwis, który musi opierać się na dobrze wyposażonych i fachowych placówkach oraz na oryginalnych częściach zamiennych.
Eksploatacja
Najpoważniejsze problemy mogą pojawić się w przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów. Takie przekładnie po przebiegach rzędu 150-200 tys km zazwyczaj odmawiają posłuszeństwa, a ich naprawy są bardzo kosztowne. Jeśli podczas jazdy próbnej stwierdzimy, że „automat” nie pracuje płynnie a w układzie napędowym pojawiają się szarpnięcia, lepiej zrezygnować z transakcji. Drogie mogą okazać się naprawy tylnego zawieszenia, które po dłuższych przebiegach jest przeważnie mocno zużyte. Najgorsza wiadomość dla portfela to zawieszenie samopoziomujące. Lepiej dokładnie sprawdzić jego stan. Czasami pojawiają się niedomagania instalacji elektrycznej. Zawodzi sterowanie klimatyzacją, podświetlenie deski rozdzielczej, centralny zamek. W turbodieslach trzeba się liczyć z awariami wtryskiwaczy, turbosprężarek i dwumasowych kół zamachowych.
Ważniejsze daty
1996 – V70 pierwszej generacji
1999 – prezentacja V70 drugiej generacji, nadwozie kombi 5d
2000 – rozpoczęcie produkcji, wersja Cross Country
2003 – sportowa wersja R
2005 – niewielka modernizacja nadwozia (nowe reflektory i osłona chłodnicy, inne detale wykończeniowe, nowe materiały i wzornictwo we wnętrzu)
2007 – V70 trzeciej generacji
Zalety
- wysoki poziom bezpieczeństwa
przestronne wnętrze
duży bagażnik
bardzo dobry komfort jazdy
pewne własności jezdne
bogata gama mocnych silników
Wady
- paliwożerne silniki
- wysokie koszty utrzymania
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
2.0 Turbo | 1984 | 180/5300 | 240/2200-5300 | 210 | 9,1 | 9,4 |
2.4 | 2435 | 140/4500 | 220/3300 | 205 | 10,5 | 8,6 |
2.4 | 2435 | 170/6000 | 230/4500 | 210 | 9,0 | 8,8 |
2.4 Turbo | 2435 | 200/6000 | 285/1800-5000 | 225 | 7,9 | 9,3 |
2.5 Turbo | 2521 | 210/5000 | 320/1500-4500 | 230 | 7,4 | 9,3 |
T5 | 2319 | 250/5200 | 330/2400-5200 | 250 | 7,1 | 9,4 |
T5 | 2401 | 260/5500 | 350/2100-5000 | 250 | 6,5 | 9,3 |
R | 2521 | 300/5500 | 400/1950-5250 | 250 | 5,9 | 10,9 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
2.4 D | 2401 | 130/4000 | 280/1750-3000 | 200 | 11,9 | 6,7 |
2.4 D | 2401 | 163/4000 | 340/1750-2750 | 210 | 9,8 | 6,7 |
2.5 TDI | 2461 | 140/4000 | 290/1900 | 200 | 10,7 | 5,2 |
D5 | 2401 | 163/4000 | 340/1750-3000 | 210 | 9,8 | 6,4 |
| | 185 | | | | |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
2.0 Turbo | 10,5 | 12,0 | 13,5 | 15,0 | 19,0 | 21,5 | 24,0 |
2.4 140 | 9,5 | 10,5 | 12,0 | 13,5 | 16,0 | 18,0 | 20,5 |
2.4 170 | 10,5 | 11,5 | 13,5 | 15,0 | 18,5 | 21,0 | 24,0 |
2.4 Turbo | 11,5 | 12,5 | 14,5 | | | | |
2.5 Turbo | | 13,5 | 15,0 | 17,0 | 21,0 | 24,0 | 27,0 |
T5 250 | 12,5 | 14,0 | 15,5 | 18,0 | | | |
T5 260 | | | | 21,0 | 23,5 | 26,5 | 30,5 |
R | | | 18,5 | 20,5 | 23,5 | | |
2.4 D 130 | 10,5 | 11,5 | 13,0 | 14,5 | 19,0 | 22,0 | 25,0 |
2.5 TDI | 10,0 | | | | | | |
D5 163 | 11,0 | 12,0 | 13,5 | 15,5 | 20,0 | 22,5 | 25,5 |
D5 185 | | | | | 20,5 | 23,0 | 26,5 |
Podsumowanie
Volvo V70 drugiej generacji to przede wszystkim duży i wygodny samochód z mocnymi silnikami, zapewniający wysoki komfort jazdy i ponadprzeciętne bezpieczeństwo. W niezależnych testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek. To auto zaawansowane technologicznie, na co powinien być przygotowany nowy właściciel. Przystępne ceny na rynku wtórnym są nieco zwodnicze, bo kosztowne jest późniejsze utrzymanie samochodu. Już na starcie wydatki mogą sięgnąć wielu tysięcy złotych, jeśli nie postaramy się, by znaleźć egzemplarz w dobrym stanie technicznym
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?