Volvo V70 (1999 – 2007). Wady i zalety

Dariusz Dobosz
Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo
Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo
Udostępnij:
Dla osób poszukujących dużego, wygodnego i funkcjonalnego kombi model V70 jest wręcz idealny. Ale jako auto z wyższej półki nie jest tanie w utrzymaniu.
Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo
Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo

Pierwsza generacja kombi V70 weszła na rynek w 1996 r. wraz z sedanem S70. Zupełnie nowa wówczas seria „70” zastąpiła model 850, na którym w dużej części bazowała od strony konstrukcyjnej. Wersja V70 cieszyła się znacznie większym powodzeniem niż S70 i już po trzech latach doczekała się kolejnej generacji. Tym razem auto zbudowano na znacznie nowocześniejszej płycie podłogowej modelu S60, nieco skróconej na potrzeby nowego kombi. Sedan nie doczekał się następcy.

Stylistycznie V70 nawiązuje do S60, pod maską ma wyłącznie pięciocylindrowe, rzędowe silniki, w większości doładowane. Nadwozie o długości ponad 4,7 m zapewnia wiele wolnej przestrzeni. Bagażnik ma pojemność 485/1641 l. Auto ma zdecydowanie rodzinny charakter, jest wygodne i komfortowe. Bardziej wymagający nabywcy mogą sięgnąć po wersje z napędem na obie osie, rekreacyjną wersję Cross Country, albo po sportową odmianę R.

Od strony technicznej samochód jest bardzo zaawansowany. Dowodem na to są nie tylko doładowane silniki, ale również układ napędowy 4x4 z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym oraz podwozie, z bardzo skomplikowanym, ośmiowahaczowym zawieszeniem tylnym. Trzeba zatem liczyć się ze sporymi wydatkami eksploatacyjnymi. Jednostki napędowe o dużych pojemnościach nie należą do oszczędnych, koszty serwisu również nie są niskie. Volvo V70 to samochód z wyższej półki, i jak zawsze w takim przypadku trzeba być dobrze przygotowanym finansowo nie tylko na jego zakup, ale również na utrzymanie.

Silniki

Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo
Volov V70 2000 - 2005 / Fot. Volvo

Volvo V70 drugiej generacji weszło do produkcji w 2000 r. z benzynowymi silnikami 2.4 (140 i 170 KM) i 2.4 Turbo (200 i 250 KM w wersji T5) oraz z turbodieslem 2.5 TDI dostarczanym przez Audi (tylko do końca 2001 r.). W 2001 r. do gamy dołączył 180-konny benzynowiec 2.0 Turbo oraz turbodiesle 2.4 D (130 KM) i 2.4 D5 (163 KM). W 2002 r. pojawił się benzynowy silnik 2.5 Turbo o mocy 210 KM, a w 2003 r. jego mocniejsza wersja (300 KM), przygotowana dla sportowej wersji R. Również w 2003 r. zadebiutowała mocniejsza, 163-konna wersja turbodiesla 2.4 D. W 2004 r. wersja T5 zyskała na pojemności skokowej i dodatkowe 10 KM, a wersja D5 dodatkowe 22 KM.

W gamie silników V70 złą reputację ma jedynie rzędowe, pięciocylindrowe 2.5 TDI, słynące z pękających tłoków, nietrwałych głowic i licznych komplikacji natury serwisowej. Wśród silników firmowanych przez Volvo nie ma jednostek o złej reputacji, dlatego można w ich przypadku kierować się jedynie zasadą, że im mocniejsza wersja tym wyższe koszty utrzymania. Chodzi głównie o serwis, który musi opierać się na dobrze wyposażonych i fachowych placówkach oraz na oryginalnych częściach zamiennych.

Eksploatacja

Volov V70 2005- 2007 / Fot. Volvo
Volov V70 2005- 2007 / Fot. Volvo

Najpoważniejsze problemy mogą pojawić się w przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów. Takie przekładnie po przebiegach rzędu 150-200 tys km zazwyczaj odmawiają posłuszeństwa, a ich naprawy są bardzo kosztowne. Jeśli podczas jazdy próbnej stwierdzimy, że „automat” nie pracuje płynnie a w układzie napędowym pojawiają się szarpnięcia, lepiej zrezygnować z transakcji. Drogie mogą okazać się naprawy tylnego zawieszenia, które po dłuższych przebiegach jest przeważnie mocno zużyte. Najgorsza wiadomość dla portfela to zawieszenie samopoziomujące. Lepiej dokładnie sprawdzić jego stan. Czasami pojawiają się niedomagania instalacji elektrycznej. Zawodzi sterowanie klimatyzacją, podświetlenie deski rozdzielczej, centralny zamek. W turbodieslach trzeba się liczyć z awariami wtryskiwaczy, turbosprężarek i dwumasowych kół zamachowych.

Ważniejsze daty

1996 – V70 pierwszej generacji

1999 – prezentacja V70 drugiej generacji, nadwozie kombi 5d

2000 – rozpoczęcie produkcji, wersja Cross Country

2003 – sportowa wersja R

2005 – niewielka modernizacja nadwozia (nowe reflektory i osłona chłodnicy, inne detale wykończeniowe, nowe materiały i wzornictwo we wnętrzu)

2007 – V70 trzeciej generacji

Zalety

 

  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • przestronne wnętrze

  • duży bagażnik

  • bardzo dobry komfort jazdy

  • pewne własności jezdne

  • bogata gama mocnych silników

Wady

- paliwożerne silniki

- wysokie koszty utrzymania

 

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

2.0 Turbo

1984

180/5300

240/2200-5300

210

9,1

9,4

2.4

2435

140/4500

220/3300

205

10,5

8,6

2.4

2435

170/6000

230/4500

210

9,0

8,8

2.4 Turbo

2435

200/6000

285/1800-5000

225

7,9

9,3

2.5 Turbo

2521

210/5000

320/1500-4500

230

7,4

9,3

T5

2319

250/5200

330/2400-5200

250

7,1

9,4

T5

2401

260/5500

350/2100-5000

250

6,5

9,3

R

2521

300/5500

400/1950-5250

250

5,9

10,9

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

2.4 D

2401

130/4000

280/1750-3000

200

11,9

6,7

2.4 D

2401

163/4000

340/1750-2750

210

9,8

6,7

2.5 TDI

2461

140/4000

290/1900

200

10,7

5,2

D5

2401

163/4000

340/1750-3000

210

9,8

6,4

 

 

185

 

 

 

 

 

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

 

Rocznik/

wersja

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2.0 Turbo

10,5

12,0

13,5

15,0

19,0

21,5

24,0

2.4 140

9,5

10,5

12,0

13,5

16,0

18,0

20,5

2.4 170

10,5

11,5

13,5

15,0

18,5

21,0

24,0

2.4 Turbo

11,5

12,5

14,5

 

 

 

 

2.5 Turbo

 

13,5

15,0

17,0

21,0

24,0

27,0

T5 250

12,5

14,0

15,5

18,0

 

 

 

T5 260

 

 

 

21,0

23,5

26,5

30,5

R

 

 

18,5

20,5

23,5

 

 

2.4 D 130

10,5

11,5

13,0

14,5

19,0

22,0

25,0

2.5 TDI

10,0

 

 

 

 

 

 

D5 163

11,0

12,0

13,5

15,5

20,0

22,5

25,5

D5 185

 

 

 

 

20,5

23,0

26,5

 

Podsumowanie

Volvo V70 drugiej generacji to przede wszystkim duży i wygodny samochód z mocnymi silnikami, zapewniający wysoki komfort jazdy i ponadprzeciętne bezpieczeństwo. W niezależnych testach Euro NCAP uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek. To auto zaawansowane technologicznie, na co powinien być przygotowany nowy właściciel. Przystępne ceny na rynku wtórnym są nieco zwodnicze, bo kosztowne jest późniejsze utrzymanie samochodu. Już na starcie wydatki mogą sięgnąć wielu tysięcy złotych, jeśli nie postaramy się, by znaleźć egzemplarz w dobrym stanie technicznym

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie