Skandynawska firma postrzegana dotychczas jako producent samochodów o

zachowawczym i stonowanym designie zaprojektowała nowoczesne i eleganckie nadwozie. W kombi zbudowanym na płycie podłogowej Forda (EUCD) udało się wkomponować większy niż w sedanie bagażnik idealnie współgrający z bryłą nadwozia. Wymiary nowego modelu (długość 462,8 cm, szerokość 186,5 cm oraz wysokość 148,4 cm) pozwolą mu konkurować z Audi A4 lub Mercedesem klasy C.
Przestrzeń pasażerska to połączenie beżowej, materiałowej tapicerki z wysokiej jakości czarnymi plastikami. Wnętrze szwedzkiego modelu jest wolne od alergenów dzięki tzw. Pakietowi Czystego Wnętrza (Clean Zone Interior Package). Wszystkie materiały zastosowane w kabinie zostały zbadane pod kątem obecności substancji szkodliwych dla zdrowia i wywołujących alergie. O czystość powietrza we wnętrzu dba układ Interior Air Quality System

(System Jakości Powietrza Wewnątrz Auta), monitorujący poziom tlenków węgla, dwutlenków azotu i ozonu, który w razie konieczności zamyka dopływ powietrza z zewnątrz.
Typowa dla Volvo cienka konsola centralna, za którą kryje się półka, to rozwiązanie równie praktyczne jak sterowanie klimatyzacją za pomocą przycisków imitujących sylwetkę pasażera. Wyświetlacz komputera pokładowego wbudowany w zegary obrotomierza i prędkościomierza to koncepcja znana z Mercedesa i Saaba.
Podróż na wygodnych fotelach przednich i obszernej kanapie tylnej może umilić dostępny za dopłatą system audio High Performance Multimedia (5870 zł) wyposażony w 8 wysokiej jakości głośników, odtwarzacz DVD, zestaw telefoniczny oraz system Bluetooth lub tuner telewizji cyfrowej.
Nadwozie V60 oprócz obszernego przedziału pasażerskiego kryje także funkcjonalny bagażnik o pojemności 430 litrów. Po złożeniu oparcia dzielonego w proporcjach 40/20/40 otrzymujemy idealnie płaską przestrzeń ładunkową z podwójną podłogą pod którą znajdziemy praktyczne przegrody na mniejsze przedmioty.
O bezpieczeństwo podróżnych oprócz sześciu poduszek powietrznych dbają

systemy SIPS oraz WHIPS. Side Impact Protection System rozprasza energię uderzenia tak, aby ominęła ona pasażerów i zabezpiecza podróżujących przed skutkami uderzeń bocznych. Natomiast Whiplash Protection System to ochrona przed urazami kręgów szyjnych poprzez odkształcenie fotela oraz przemieszczenie zagłówka do przodu.
Po uruchomieniu silnika za pomocą przycisku „Start” do dyspozycji mamy 163 KM i 400 Nm momentu obrotowego generowanego przez pięciocylindrowy silnik. Dwulitrowa jednostka rozpędza pojazd do pierwszych 100 km/h w 9,4 sek., a maksymalny moment dostępny w przedziale od 1500 do 2750 obr./min. zapewni elastyczność na każdym biegu. Szwedzi informują, że ich kombi na każde przejechane 100 km zużyje 4,3 litra w trasie, w cyklu mieszanym 5,1 litra, natomiast w mieście 6,4 litra oleju napędowego.
Oprócz oczekiwanych w tej klasie pojazdów systemów ABS, DSTC czy EBA, V60 posiada kilka nowatorskich rozwiązań mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy. System unikania kolizji City Safety przy prędkościach do 30 km/h jest w stanie wykryć ryzyko zderzenia z poprzedzającym samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy automatycznie wyłączyć przepustnicę oraz aktywować hamulce. Natomiast

system ostrzegania o kolizji z automatycznym hamowaniem (CWAB - Collision Warning and. Auto Brake) i funkcją wykrywania pieszych jest aktywny zawsze po przekroczeniu 4 km/h i informuje kierowcę o obecności pieszego na drodze lub zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. W przypadku braku reakcji kierowcy na ostrzeżenia, system ten automatycznie aktywuje hamulce.
Miłośnicy szwedzkiego auta mają do wyboru aż 53 warianty V60, w tym m.in.: cztery silniki benzynowe o mocach od 150 KM do 304 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne o mocach 115 KM, 163 KM i 215 KM; sześć poziomów wyposażenia (Standard, Kinetic, Momentum, Summum, R-Design i Ocean Race) oraz trzy skrzynie zmiany biegów. Wszystko to pozwoli na skonfigurowanie pojazdu zgodnego z indywidualnymi oczekiwaniami i potrzebami.
Wybrane dane techniczne Volvo V60 i konkurentów:
Marka / model | Volvo V60 | Audi A4 Avant | Saab 9-3 Sport Kombi |
Wersja | Kinetic | - | Giffin |
Cena (zł) | 132 500 | 146 000 | 117 800 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 2.0 | 2.0 | 1.9 |
Moc (KM) | 163 | 170 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) | 400 | 350 | 360 |
Przyśpieszenie 0 -100 km/h (s) | 9,4 | 8,7 | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 222 | 220 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,1 | 5,5 | 5,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 132 | 144 | 135 |
Skrzynia biegów | manualna, 6 biegów | manualna, 6 biegów | manualna, 6 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 430 | 490 | 477 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
**więcej zdjęć Volvo V60 w
naszej galerii**
**Jeździłeś Volvo V60? - podziel się z nami
swoją opinią**
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?