Świat się zmienia. Volvo przekonuje nabywców, że nie jest już producentem dużych i drogich aut. Renault stawia na bezpieczeństwo, będące do niedawna wyróżnikiem Volvo.

Volvo pod skrzydłami Forda stara się dotrzeć do jak najszerszego kręgu nabywców, czemu służyć ma nowy design nadwozia i propaganda speców od marketingu. Nie ma więc przeciwwskazań, by Volvo V50 skonfrontować z Renaultem Laguną. Renault lansując duże modele, przekonuje, że odchodzi od imagu producenta tanich, małych aut. Porównujemy auta w wersji kombi napędzane silnikiem

wysokoprężnym.
Cechy szczególne
Volvo V50 to interesujące auto. Wykorzystano w nim płytę podłogową z ... Forda Focusa, co najlepiej świadczy o realizacji przyjętych założeń. Wersja napędzana silnikiem wysokoprężnym 2,0 l/136 KM kosztuje 102 900 zł, a to może jednak sugerować naturalne wyeliminowanie mniej zamożnych nabywców. Zgodnie z tradycją Volvo jest seryjnie wyposażone w oryginalne systemy bezpieczeństwa, np. system zapobiegający przed urazami kręgosłupa podczas wypadku. Cechą charakterystyczną Laguny jest zastosowanie belki skrętnej z tyłu, od której w autach tej klasy się właśnie odchodzi na korzyść zawieszenia wielowahaczowego. Przypomnijmy, że Laguna debiutowała w 2000 roku.

Jednak to właśnie Laguna ma modny obecnie przycisk do uruchamiania silnika, a nie banalny kluczyk. W porównaniu z Volvo, pojazd francuski ma o 10 cm większy rozstaw osi, co istotnie wpływa na przestronność wnętrza. Gdyby w Lagunie linię dachu poprowadzono wyżej, wdzięczność wysokich osób siedzących na tylnej kanapie byłaby zapewne ogromna. Za to ilość miejsca na nogi w Lagunie jest większa niż w Volvo. W szwedzkim aucie nie jest bardzo ciasno. W bagażniku Volvo umieszczono tzw. dojazdowe koło zapasowe, a i tak ma on pojemność tylko 417 l. Pod tym względem lepsza jest Laguna, która oferuje 475 l. Pesymiści twierdzą, że to mniej niż w

Dacii Logan.
Silniki
Diesel napędzający Volvo z pojemności 2 l osiąga moc 136 KM, wyposażony jest w układ zasilania common rail i doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii. Również silnik Renault jest doładowany w podobny sposób i z pojemności 1,9 l osiąga moc 120 KM. Diesel Volvo ma 4 zawory w każdym cylindrze, a Renault - dwa. Francuska jednostka napędowa wyróżnia się wysoką kulturą pracy,

zużycie paliwa w obu autach jest porównywalne.
Wrażenia z jazdy
Volvo jest szybsze od Renaulta. Auto francuskie ma dość miękkie zawieszenie, co podnosi komfort jazdy, jednak pewniejsze własności jezdne ma Volvo. W obu autach z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu w Volvo jest zawieszenie wielowahaczowe, w Renault - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Dość twarde zawieszenie Volvo umożliwia szybszą jazdę na zakrętach, za to nierówności drogi są bardziej odczuwalne niż w Lagunie. Ascetycznie zaprojektowana tablica przyrządów Volvo może się podobać. Renault proponuje zupełnie inny styl. Poziom hałasu w obu pojazdach

nie jest wysoki, lecz nieco cichsza jest Laguna. Pojazd francuski ma także wydajniejszy układ hamowania.
Podsumowanie
Różnica w cenie zakupu między porównywanymi samochodami wynosi 15 200 zł i w tej sytuacji Laguna za 87 700 zł prezentuje się bardzo zachęcająco. Volvo jest lepiej wyposażone i bardziej dynamiczne, chociaż jak na kombi jego bagażnik ma dość skromną pojemność. Tradycjonalistów pamiętających czasy grubej, nierdzewnej "szwedzkiej blachy" może zaniepokoić fakt, że gwarancja Volvo na perforację blach wynosi 2 lata, a Renault - 12. Czasy się zmieniają.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Volvo V50 | Renault Laguna Grandtour |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Volvo V50 | Renault Laguna Grandtour |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 | 1870 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 136/4000 | 120/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 320/2000 | 300/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,5 | 11,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 6,8 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 202 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 66 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,8 | 38,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 417 | 475 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 62 | 68 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,5/7,5 | 4,6/7,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 452 x 177 x 145 | 470 x 177 x 144 |
Rozstaw osi (cm) | 264 | 274 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/2 | 2/12 |
Cena (zł) | 102 900 | 87 700 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Volvo V50 | Renault Laguna Grandtour Pack Authentique |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | O |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | O |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą


.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?