Volvo V40 D4. Test miejskiego hatchbacka klasy premium

Marcin Rejmer
Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.fot. Marcin Rejmer
Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.fot. Marcin Rejmer
Model V40 to model trzy w jednym - zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 Sportback lub BMW serii 1.

Pojazd jest ostatnim modelem Volvo zaprojektowanym przed odkupieniem marki od Forda przez chiński koncern Geely Automobile. V40 zbudowane zostało na bazie płyty podłogowej Global C, stosowanej też m.in. w Focusie trzeciej generacji. Produkcja ruszyła w 2012 r., a w 2016 r. model poddano face liftingowi. Wymiary samochodu wynoszą 4369 mm długości, 1857 mm i szerokości 1420 mm wysokości. Auto jest dłuższe o 5,6 cm od Audi A3 Sportback i o 4 cm od BMW 1. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 62 litry. Masa własna V40 wynosi 1503 kg. To sporo. BMW 120d i Audi A3 Sportback 2.0 TDI ważą odpowiednio 1390 i 1395 kg.

Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi,
Volvo V40 D4 - test

Model V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.

fot. Marcin Rejmer

V40 standardowo wyposażony jest w pierwszą na świecie poduszkę powietrzną dla pieszego oraz wiele systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym układ City Safety, pomagający uniknąć stłuczek w ruchu miejskim. W teście zderzeniowym EuroNCAP testowane Volvo V40 zdobyło najwyższy możliwy wynik – 5 gwiazdek, w tym 98% ochrony dorosłych pasażerów i 88% ochrony pieszych. To najlepszy wynik odnotowany kiedykolwiek przez instytut. Samochód produkowany jest w fabryce Volvo Car Corporation w Ghent w Belgii. 

Najtańszy V40 z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 152 KM kosztuje 100 300 zł, najtańszy z silnikiem Diesla 2.0 o mocy 120 KM – 104 700 zł. W standardowym wyposażeniu Kinectic znajdziemy między innymi: laserowy czujnik ograniczający ryzyko kolizji do 50 km/h, siedem poduszek powietrznych, układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych, system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego, układ wspomagania nagłego hamowania, zamek centralny sterowany pilotem, system mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy, tempomat, elektronicznie sterowana dwustrefowa klimatyzacja, układ Stop/Start, 16-calowe alufelgi, audio 2X25W, 4 głośniki, CD z możliwością odczytu plików MP3 i WMA, złącze AUX oraz 5-calowy wyświetlacz LCD.

Testowana wersja V40 Inscription z dwulitrowym, 190-konnym dieslem D4, automatyczną skrzynią biegów i skórzaną tapicerką kosztuje od 142 900 zł. Za panoramiczny dach trzeba dopłacić 5 240 zł, przyciemniane szyby tylne 1 790 zł, kamerę parkowania 2070 zł, a system wspomagania parkowania 4 690 zł.

Wygląd zewnętrzny i legenda

Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi,
Volvo V40 D4 - test

Model V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.

fot. Marcin Rejmer

Przód Volvo V40 nawiązuje do starszego z braci - modelu V60. Pionowe światła tylne są natomiast znane z serii XC. Światła do jazdy dziennej w kształcie nawiązują do młota Thora. Według legendy, Thor to jeden z bogów nordyckich, bóg burzy i piorunów, sił witalnych i rolnictwa, patronował także ognisku domowemu i małżeństwu. Młot Thora według mitu był dziełem karła Sindriego, który wyposażył go w niezwykłe właściwości. Thor mógł uderzać nim tak mocno, jak tylko pragnął, a młot nie ulegał zniszczeniu i nie chybiał celu, a ponadto zawsze powracał wprost do ręki swego właściciela. Przekaz do potencjalnych nabywców wynikający z tej legendy można w pewnym uproszczeniu przetłumaczyć na kompaktowe rozmiary, mocne silniki i dobrą dynamikę.

Wnętrze

W środku, jak zawsze w Volvo, znajdziemy wysoką jakość wykonania i dobre materiały. Widać, że to pojazd z górnej „półki”. W testowanym V40  dominowało eleganckie jasne wnętrze, wykończone w miękkiej pachnącej skórze, ale jeśli ktoś lubi inne barwy, to plastiki, deskę, boki drzwi i przede wszystkim tapicerkę da się modelować na wiele sposobów. Fotele z zagłówkami wygiętymi w typowy dla Volvo sposób są bardzo wygodne. Posiadają duży zakres regulacji, są dobrze wyprofilowane.  

Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi,
Volvo V40 D4 - test

Model V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.

fot. Marcin Rejmer

Cyfrowe zegary LCD na kokpicie można konfigurować na trzy sposoby. Pierwszy podstawowy „Elegance" utrzymany jest w granatowej barwie i na środku ma prędkościomierz. Drugi tryb „ECO" zmienia się w kolor zielony, z dodatkowym lewym wskaźnikiem przedstawiającym zużycie paliwa. Ostatni trzeci „Performance" dotyczy ustawienia sportowego - wówczas zegary robią się czerwone, a centralnie znajduje się obrotomierz. Niezależnie od wybranego trybu, wszystko jest czytelne i przyjazne dla oka. Za sterowanie wyświetlaczem i komputerem pokładowym odpowiada pokrętło i przycisk na lewej manetce od kierunkowskazów.

Z przodu miejsca jest wystarczająco dużo jak w typowym kompakcie. Z tyłu bez rozpusty, wygodnie będą podróżować raczej tylko dwie osoby, miejsca na nogi mogłoby być więcej. Trójka pasażerów też pojedzie, ale garb w podłodze i twarde siedzisko na środku może trochę przeszkadzać, a osoby siedzące na miejscach z boku mogą zawadzać głowami o podsufitkę.

Bagażnik ma pojemność 335 litrów. Konkurencyjne kompakty premium jak Audi A3 Sportback czy BMW 1 oferują trochę więcej, odpowiednio 380 i 360 l. Wadą bagażnika Volvo może być mały otwór załadunkowy z wysoko znajdującym się progiem. Za to po złożeniu tylnej kanapy robi się 1032 litry i to już jest całkiem nieźle.

Silnik i wrażenia z jazdy

Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi,
Volvo V40 D4 - test

Model V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.

fot. Marcin Rejmer

Do testów otrzymaliśmy dwulitrowe D4 rozwijające 190 koni mechanicznych przy 4250 obr./min. To diesel z napędem na przednią oś. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w przedziale 1750-2500 obr./min i wynosi 400 Nm. Auto osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje 7,2 s.

Samochód wyposażono w aluminiowe felgi i opony niskoprofilowe o rozmiarze 235/35 R19. Trzeba na to zwrócić szczególną uwagę, ponieważ ma to wpływ na zachowanie auta na drodze i wrażenia z jazdy. Niski profil ogumienia powoduje, że wizualnie zostaje uwydatniona felga i auto wygląda atrakcyjniej. Niski profil pozytywnie wpływa także na zachowanie samochodu na suchej nawierzchni zarówno w czasie hamowania jak i w zakrętach. Zdecydowanie mniej odczuwalne są przechyły boczne.

Zobacz też: Test Volvo V40 Cross Country

Wadą takich opon jest natomiast wyższy niż w oponach tradycyjnych poziom emitowanego hałasu. Opony niskoprofilowe są także podatniejsze na uszkodzenia. Wjechanie w dziurę grozi uszkodzeniem boku opony. Na dziurawych i pofałdowanych drogach gorsze jest amortyzowanie. Kiedy jest mokro, szerokie ogumienie jest podatne na zjawisko aquaplaningu, a na śliskiej nawierzchni szybciej wpada w poślizg.

[page_break]

Wracając do wrażeń z jazdy. Samochód ma doskonałe właściwości jezdne, ale komfort jazdy na nierównej nawierzchni obniżony jest trochę poprzez niskoprofilowe opony. Spod kół słychać szum, a na nierównej nawierzchni auto twardo podskakuje. Na gładkiej drodze komfort jest już bardzo dobry. Jest wystarczająco szybkie, aby można było bezpiecznie, czyli sprawnie wyprzedzać, ponadto auto bardzo pewnie prowadzi się w zakrętach i zachowuje stabilność także przy gwałtowniejszych manewrach. Zmiany kolejnych przełożeń automatycznej skrzyni biegów odbywają się bez wyraźnych opóźnień i szarpnięć.

Zużycie paliwa jest wyższe niż obiecywane w katalogu, ale mieści się w normie. Na trasie przy spokojnej jeździe około 90-100 km/h komputer pokazał zużycie paliwa 5,3 l/100km, na autostradzie przy jeździe około 130-140 km/h wyszło 6,5 litra. Po mieście zużycie paliwa oscylowało około  8 l/100km. Po zatankowaniu pełnego baku (pojemność 62 litry) z włączonym trybem „ECO”, dystans 864 km Warszawa – Rzeszów – Iwonicz Zdrój – Warszawa, udało się pokonać ze średnią prędkością 56 km/h przy zużyciu paliwa 5,6 l/100 km.


Podsumowanie

Volvo V40 D4 - testModel V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi,
Volvo V40 D4 - test

Model V40 to model trzy w jednym, zastąpił wcześniejszy C30 (produkowany w latach 2006-2012), a także kompaktowego sedana oraz kombi, jakimi były modele S40 i V40. Pomimo iż w nazwie jest litera V, która w nomenklaturze Volvo zawsze oznaczała kombi, obecne V40 jest hatchbackiem wielkością porównywalnym z Audi A3 lub BMW serii 1.

fot. Marcin Rejmer

Volvo V40 2.0 D4 to dobrze wykonane auto. Komfort jazdy jest wysoki, a osiągi nawet lepiej niż wystarczające. Elegancja w sportowym wydaniu. Mankamentem może być mała ilość miejsca z tyłu i wysoki próg załadunkowy bagażnika. Opony niskoprofilowe poprawiają właściwości jezdne, ale pogarszają komfort jazdy na nierównej nawierzchni. Cena 142 800 zł jak za kompaktowe auto nie jest mała, ale bezpośredni konkurenci kosztują także na tym poziomie (Audi A3 Sportback 2.0 TDI S tronic od 130 100 zł; BMW 120d z automatyczną skrzynią od 141 253 zł). Audi nie oferuje 190-konnego diesla, ale do 150-konnego 2.0 TDI proponuje dwusprzęgłową przekładnię S tronic lub napęd na cztery koła quattro (od 131 200 zł). Z kolei kompaktowe BMW serii 1 może otrzymać mocnego diesla, ręczną skrzynię lub 8-biegowy automat oraz napęd na tył bądź cztery koła xDrive. Każdy jest więc w stanie znaleźć coś dla siebie. Warto przy tym podkreślić, że w przypadku Audi i BMW za wspomniane kwoty otrzymamy auta z podstawowym wyposażeniem, natomiast Volvo oferuje najwyższy wariant wyposażeniowy Inscription (w standardzie otrzymuje m.in. w reflektory LED, cyfrowe wskaźniki, 17-calowe koła, aluminiowe listwy dekoracyjne w kabinie czy skórzaną tapicerkę). W salonie szwedzkiej marki można sporo zaoszczędzić, wybierając 190-konne V40 D4 Momentum z ręczną skrzynią za 124 400 zł.

Wybrane dane techniczne Volvo V40 D4 Inscription i konkurentów

Marka/model

Volvo V40 D4 Inscription

Audi A3 Sportback

BMW 120d

Cena (zł)

od 142 900

od 130 100

od 141 253

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4369/2041/14204313/1966/1426

4329/1984/1421

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1559/1546

1543/1514

1535/1596

Rozstaw osi (mm)

2647

2637

2690

Masa własna (kg)

1503

1395

1390
Pojemność bagażnika (l)

335

380

360

Pojemność zbiornika paliwa (l)

62

50

52

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1969

1968

1995

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

tylna

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

dwusprzęgłowa/7

automatyczna/8

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

190 przy 4250

150 przy 3500

190 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400 przy 1750-2500

340 przy 1750-3000

400 przy 1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,2

8,1

7,0

Prędkość maksymalna (km/h)

230

218

228
Średnie spalanie (l/100 km)

4,2

4,4

4,3

Emisja CO2 (g/km)

109

115

114

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty