Projekt nadwozia V40-stki jest ukłonem w stronę młodszej części klientów. Awangardowa sylwetka z opadającą linią dachu,

długą maską, wąską linią okien i niewielkim foremnym tyłem może spodobać się miłośnikom marki oraz zainteresować nowych klientów dla których dotychczasowa stylistyka marki była zbyt zachowawcza.
Próba pozyskania młodszych klientów lubujących się w innowacyjnych, nietuzinkowych rozwiązaniach widoczna jest również wewnątrz nowego modelu. Tradycyjne rozwiązania znane z innych pojazdów Volvo korespondują tutaj z nowatorskimi realizacjami z których część zadebiutowała właśnie w tym hatchbacku. Nowością jest np.: ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępujący tradycyjne analogowe zegary czy designerski element w postaci bezbramkowego lusterka wstecznego. Nowa tablica wskaźników która jest dużym monitorem TFT pozwala na wybór jednego z trzech motywów prezentowania informacji: Eco – podświetlony na zielono, ukierunkowany na jazdę ekologiczną, Elegance – uniwersalny, emanujący spokojnymi brązami i beżami oraz Performance – jaskrawo czerwony z centralnie umieszczonym obrotomierzem i wskaźnikiem wykorzystania mocy pojazdu. Możliwość zastosowania różnych kompozycji podnosi atrakcyjność miejsca pracy kierowcy, nie wpływa jednak na pracę innych

podzespołów tj. silnika, zawieszenia, skrzyni biegów.
Kabina hatchbacka umożliwia komfortową podróż czterem osobom, które mogą zabrać ze sobą 335 litrów bagaży. Wielkość przestrzeni pasażerskiej oraz wyprofilowanie tylnej kanapy nie zachęca do wykorzystania jej pełnych możliwości i podróżowania w pięcioosobowym składzie.
Volvo V40 oferowane jest w czterech wersjach wyposażenia: Base, Kinetic, Momentum i Summum. Bogata kompletacja wyposażenia standardowego oraz bardzo obszerna lista (ponad 100 elementów) wyposażenia opcjonalnego pozwoli każdemu wybrać wariant spełniający jego oczekiwania.
Paleta silnikowa obejmuje siedem jednostek – cztery benzynowe i trzy wysokoprężne o mocach od 115 do 254 KM. Testowy egzemplarz dysponował silnikiem zasilanym olejem napędowym, który z pojemności dwóch litrów generował moc 150 KM i moment 350 Nm. Pięciocylindrowa jednostka współpracująca z sześciobiegową automatyczną przekładnią Geartronic pozwala na osiągniecie 100 km/h po 9.3 sekundy i rozpędzenie ważącego 1573 kg pojazdu do 205 km/h. W codziennej eksploatacji duet składający się z niewysilonej jednostki wysokoprężnej i płynnie

działającego automatu przenoszącego napęd na koła przednie dostarcza samych pozytywnych wrażeń. Dynamika i elastyczność dwulitrowego diesla (nawet przy wyższych prędkościach) w zupełności wystarczają do napędzania niewielkiego hatchbacka. Dodatkowym atutem jest fakt, że doskonałe osiągi idą w parze z niewysokim spalaniem. W miesicie V40 zadowala się 8 litrami oleju na każde pokonane 100 km, w trasie zużycie wynosi ok. 5 l/100 km, a w cyklu mieszanym spalanie kształtuje się na poziomie 6 l/ 100 km.
Zawieszenie w kompaktowym modelu dobrze radzi sobie z niwelowaniem nierówności nawierzchni i zapewnia optymalny kompromis pomiędzy komfortem, a stabilnym, przewidywalnym prowadzeniem. Zarówno na autostradzie jak i w ciasnych zakrętach odpowiednie zestrojenie owocuje precyzyjnym i niezachwianym utrzymaniem pojazdu na obranej drodze.
Uzupełnieniem świetnych właściwości jezdnych jest bogata lista systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę w sytuacjach awaryjnych. Volvo od lat postrzegane jest jako synonim bezpieczeństwa i nowym modelem podtrzymuje ten wizerunek. Oprócz standardowych układów ABS, kontroli trakcji czy zestawu siedmiu poduszek powietrznych, sztandarowym rozwiązaniem w V40 jest nowatorska poduszka powietrzna chroniąca pieszych. Po zarejestrowaniu przez czujniki

zamontowane w zderzaku przednim kontaktu z pieszym, aktywowana jest poduszka okrywająca obszar podszybia oraz większą część słupków A. Dodatkowo tylna część maski unoszona jest przez napełniającą się poduszkę, co również ogranicza obrażenia potrąconej osoby. System działa w zakresie prędkości od 20 do 50 km/h. Między innymi dzięki temu rozwiązaniu Volvo uzyskało 100% wynik w testach Euro NCAP w kategorii ochrona pieszych.
W zależności od konfiguracji w skandynawskim kompakcie o bezpieczeństwo podróżnych mogą dbać również: system utrzymania pasa ruchu – kamera monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu w zakresie prędkości od 65 do 200 km/h, system informowania o martwym polu – ostrzega kierowcę o zbliżających się samochodach w odległości do 70 metrów za pojazdem, system monitorowania znaków drogowych – kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, które następnie są wyświetlane przez system na tablicy rozdzielczej, tempomat adaptacyjny, system unikania kolizji z pieszymi - automatycznie aktywuje proces hamowania w przypadku braku reakcji kierowcy lub poprawiony system City Safety – monitoruje ruch przed samochodem (do prędkości 50 km/h), automatycznie zwalnia lub zatrzymuje pojazd.
Czerpanie z najlepszych tradycji marki w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań pozwoliło stworzyć atrakcyjną propozycję dla klientów poszukujących kompaktowego hatchbacka, którego dotychczas brakowało w ofercie Volvo.
Wybrane dane techniczne Volvo V40 i konkurentów:
Marka/model | Volvo V40 | Audi A3 Sportback | BMW 1 |
Wersja | Momentum | Attraction | |
cena (zł) | 120 000 | 118 200 | 117 671 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1968 | 1995 |
Moc (KM) | 150 | 150 | 143 |
Moment obrotowy (Nm) | 350 | 320 | 320 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 9,3 | 8,3 | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 213 | 212 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 4,5 | 4,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 119 | 116 |
Skrzynia biegów | automatyczna 6 - stopniowa | automatyczna 6 - stopniowa | automatyczna 8 - stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 335 | 380 | 360 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?