Projekt nadwozia V40-stki jest ukłonem w stronę młodszej części klientów. Awangardowa sylwetka z opadającą linią dachu,

długą maską, wąską linią okien i niewielkim foremnym tyłem może spodobać się miłośnikom marki oraz zainteresować nowych klientów dla których dotychczasowa stylistyka marki była zbyt zachowawcza.
Próba pozyskania młodszych klientów lubujących się w innowacyjnych, nietuzinkowych rozwiązaniach widoczna jest również wewnątrz nowego modelu. Tradycyjne rozwiązania znane z innych pojazdów Volvo korespondują tutaj z nowatorskimi realizacjami z których część zadebiutowała właśnie w tym hatchbacku. Nowością jest np.: ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępujący tradycyjne analogowe zegary czy designerski element w postaci bezbramkowego lusterka wstecznego. Nowa tablica wskaźników która jest dużym monitorem TFT pozwala na wybór jednego z trzech motywów prezentowania informacji: Eco – podświetlony na zielono, ukierunkowany na jazdę ekologiczną, Elegance – uniwersalny, emanujący spokojnymi brązami i beżami oraz Performance – jaskrawo czerwony z centralnie umieszczonym obrotomierzem i wskaźnikiem wykorzystania mocy pojazdu. Możliwość zastosowania różnych kompozycji podnosi atrakcyjność miejsca pracy kierowcy, nie wpływa jednak na pracę innych

podzespołów tj. silnika, zawieszenia, skrzyni biegów.