Nabywcy poszukujący dużego samochodu z nadwoziem kombi często wybierają Volvo. Dobrą opinią cieszył się model 850 - pierwszy Volvo z napędem na przednie koła. W 1996 r. wprowadzono na rynek jego następcę – modele serii 70.

Seria 70 obejmowała sedan S70 i kombi V70. W gruncie rzeczy modele te pod względem technicznym były bardzo zbliżone do poprzednika, ale miały bardziej zaokrąglone nadwozie. Samochód w dalszym ciągu sprawiał wrażenie potężnego, solidnego Volvo.
Prawdziwe Volvo
Nabywcy chwalili obszerne i wygodne wnętrze, firma podkreślała swoje osiągnięcia w zakresie ochrony pasażerów

w razie wypadku. Na naszym rynku pojazdy oferowano z 3 poduszkami powietrznymi: czołową dla kierowcy i dwiema bocznymi. Oryginalnym pomysłem było pozbawianie czołowej poduszki pasażera. Jak przystało na pojazd klasy wyższej, materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości. Tablica przyrządów jest czytelna. Mimo sporych wymiarów zewnętrznych bagażnik sedana miał objętość 470 l, a po złożeniu tylnej kanapy - 940 l. O dziwo bagażnik kombi był

jeszcze mniejszy - 420 l, po złożeniu tylnej kanapy - 1580 l.
Silniki
Volvo S70/V70 oferowano z bogatą paletą 5-cylindrowych silników benzynowych: 2,0 l (126 KM), 2,5 l (144 KM), 2,4 l (170 KM), 2,3 l turbo (225 KM). Wysokoprężny, 5-cylindrowy

silnik o pojemności 2,5 l (140 KM) kupowano od Audi. W 1997 r. wprowadzono do produkcji model V70 AWD z napędem na obie osie, wykorzystując sprzęgło wiskotyczne.
W 1999 r. zmodyfikowano ofertę silników, wycofując jednostki 2,5 l i 2,3 l. Na naszym rynku oferowano silniki : 2,0 (126 KM), 2,4 (144 KM), 2,4 l (170 KM), 2,4 l (193 KM), 2,4 T5 (240 KM) oraz diesel 2,5 TDI (140 KM). Silniki benzynowe charakteryzują się wysoką kulturą pracy, a godne polecenia są jednostki o mocy 144 i 170 KM. Silniki zużywają jednak sporo paliwa, w mieście nawet 14 l/100 km. Dotyczy to także najsłabszego silnika w palecie - o

mocy 126 KM, który z pewnym trudem radzi sobie z ciężkim pojazdem. Głośno pracuje niemiecki silnik wysokoprężny TDI, który jednak jest dość oszczędny. Być może z powodu wysokich kosztów eksploatacji, modele z mocniejszymi silnikami charakteryzują się sporym spadkiem wartości.
Eksploatacja
Pojazdy serii 70 oferują przyzwoity komfort jazdy i mają dobre własności jezdne. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, których poprzeczne wahacze mocowane są do

ramy pomocniczej; z tyłu – wielowahaczową oś z wzdłużnymi, poprzecznymi i skośnymi wahaczami. Zgodnie z przyjętymi założeniami wersja kombi zapewniała porównywalny komfort jazdy z sedanem. Klienci częściej wybierali jednak nadwozie kombi i firma zdecydowała się na wstrzymanie w 2000 r. produkcji sedana.
Volvo ma opinię auta solidnego, psują się jedynie drobiazgi, jak elektryczne podnośniki szyb, zamki tylnej klapy (w V70), stacyjka, urywają się sondy lambda. Przedwczesnemu zużyciu ulegają amortyzatory i sworznie wahaczy. Decydując się na Volvo, trzeba brać pod uwagę spore koszty eksploatacji, wynikające z dużego zużycia benzyny oraz kosztownych napraw w autoryzowanych warsztatach.
Wady:
- paliwożerne silniki benzynowe,
- droga eksploatacja,
- mały bagażnik w wersji kombi
Zalety:
- przestronne wnętrze,
- wysoka jakość wykonania
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rok produkcji | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
S 70 2,5 | 28,5 – 32,5 | 30,1 | | |
S 70 2,4 | 33,9 – 39,9 | 35,1 - 41,7 | 35,9 – 48,6 | 39,0 – 55,3 |
V70 2,5 diesel | 24,9 – 39,0 | 33,9 – 35,9 | 36,8 – 50,9 | 56,0 – 65,0 |
V70 2,4 | 33,9 –39,9 | 34,4 - 41,7 | 34,9 – 50,4 | 39,0 – 64,8 |
Orientacyjne ceny części w złotych
Reflektor główny | 1450 |
Błotnik przedni | 1100 |
Klocki hamulcowe | 350 |
Kompletne sprzęgło | 1500 |
Napęd rozrządu | 380 |
Wybrane dane techniczne modelu z 1999 r.
typ silnika | benzynowy | benzynowy | wysokoprężny |
liczba cylindrów/zaworów | R5/10 | R5/10 | R5/10 |
pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 2435 | 2461 |
moc (kW/KM/obr/min) | 93/126/6250 | 106/144/5400 | 103/140/4000 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 170/4800 | 206/3600 | 290/1900 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,7 | 10,2 | 9,9 |
prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 205 | 200 |
zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 8,1/13,4 | 8,0/13,4 | 5,2/9,0 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 472 x 176 x 140 (143) | ||
objętość bagażnika (l) | 470 (420) |
w nawiasach dane dla wersji kombi
**więcej zdjęć Volvo V70 w
naszej galerii**
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?