Volvo S60 2,5 T AWD Optima

Jacek Dobkowski
Fot: Volvo
Fot: Volvo
Elektronicznie sterowany napęd na obie osie nie czyni z S60 auta terenowego, tylko limuzynę do bezpiecznego podróżowania w każdą pogodę.

W układzie przeniesienia napędu Volvo S60 AWD znajduje się wielotarczowe,

Fot: Volvo
Fot: Volvo

mokre sprzęgło szwedzkiej firmy Haldex. Zawsze są napędzane przednie koła, ale tak naprawdę rozdział mocy między osiami następuje automatycznie. Chodzi o to, żeby w każdej chwili zapewnić możliwie najlepszą przyczepność.


Poprzez olej

Jeżeli przednie koła zaczynają buksować, włącza się pompa hydrauliczna. Olej trafia do wielotarczowego sprzęgła, powoduje jego zadziałanie i włączenie napędu tylnych kół. Gdy sytuacja wróci do normy, napęd tyłu jest wyłączany.

**
CZYTAJ TAKŻE

Volvo S60 2.0 D3 KineticSzwedzka stal, czyli Volvo S60

Inteligentny**
Ponieważ wszystko jest sterowane elektronicznie, układ "rozpoznaje", w jakich warunkach znajduje się samochód i do czego zmierza kierowca. W trakcie parkowania, czy na zakrętach "wie", że różnica prędkości między kołami nie wymaga jego aktywności. Dzięki temu konstruktorzy Volvo uniknęli bezwładności działania układu, jaką można spotkać w rozwiązaniach niektórych innych marek.


Przydatny

Układ AWD jest połączony z nowoczesną, dwuprzewodową instalacją elektryczną samochodu typu multiplex (w Peugeotach i Citroenach MII). Komunikuje się z innymi układami samochodu, na przykład z kontrolą trakcji TRACS, czy z opcjonalną kontrolą stabilności DSTC.

W praktyce to rzeczywiście działa. Kierowca nie musi obsługiwać żadnych dźwigni, czy pokręteł. Ma po prostu jechać, a Haldex i elektronika zadbają o przyczepność kół.


Zalety i wady


Nadwozie

  • efektowna, opływowa linia, prawie coupe
  • system WHIPS w przednich fotelach chroniący kręgosłupy w razie tylnego zderzenia
  • wygodne miejsce kierowcy: ukształtowanie fotela i dwa podłokietniki
  • środkowy zagłówek z tyłu nie ogranicza widoczności kierowcy
  • nawiewy na środkowych słupkach dla pasażerów z tyłu
  • nic w środku nie trzeszczy - to się nazywa jakość
  • sympatyczny rysunek ludzika przy sterowaniu kierunkiem nawiewu
  • składane oparcie fotela pasażera z przodu
  • wieszak na marynarkę z boku zagłówka pasażera z przodu
  • pomysłowe kieszenie z przodu siedzisk foteli
  • miękkie wykładziny również w okolicy kolan kierowcy
  • łatwe odblokowywanie oparcia kanapy od strony bagażnika

- utrudnione wsiadanie do tyłu
- nierówna podłoga przy fotelu kierowcy, co przeszkadza po zdjęciu prawej nogi z pedału gazu


Zachowanie na drodze

  • napęd na cztery koła nie absorbujący uwagi kierowcy
  • cicha praca zawieszenia
  • komfort, ale bez utraty przyjemności prowadzenia
  • tylko bardzo roztargnieni ruszą na ręcznym, jego dźwignia wystaje przy prawym udzie kierowcy

- dokładne cofanie wymaga wprawy
- przy ostrej jeździe mogą przeszkadzać dość głębokie przechyły nadwozia


Podsumowanie

Jedno z najciekawszych aut osobowych na polskim rynku w przedziale 150-200 tysięcy złotych. Jest wygląd, jest komfort, bezpieczeństwo, także prestiż.

**więcej zdjęć Volvo S60 w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty