W układzie przeniesienia napędu Volvo S60 AWD znajduje się wielotarczowe,

mokre sprzęgło szwedzkiej firmy Haldex. Zawsze są napędzane przednie koła, ale tak naprawdę rozdział mocy między osiami następuje automatycznie. Chodzi o to, żeby w każdej chwili zapewnić możliwie najlepszą przyczepność.
Poprzez olej
Jeżeli przednie koła zaczynają buksować, włącza się pompa hydrauliczna. Olej trafia do wielotarczowego sprzęgła, powoduje jego zadziałanie i włączenie napędu tylnych kół. Gdy sytuacja wróci do normy, napęd tyłu jest wyłączany.
**
CZYTAJ TAKŻE
Inteligentny**
Ponieważ wszystko jest sterowane elektronicznie, układ "rozpoznaje", w jakich warunkach znajduje się samochód i do czego zmierza kierowca. W trakcie parkowania, czy na zakrętach "wie", że różnica prędkości między kołami nie wymaga jego aktywności. Dzięki temu konstruktorzy Volvo uniknęli bezwładności działania układu, jaką można spotkać w rozwiązaniach niektórych innych marek.
Przydatny
Układ AWD jest połączony z nowoczesną, dwuprzewodową instalacją elektryczną samochodu typu multiplex (w Peugeotach i Citroenach MII). Komunikuje się z innymi układami samochodu, na przykład z kontrolą trakcji TRACS, czy z opcjonalną kontrolą stabilności DSTC.
W praktyce to rzeczywiście działa. Kierowca nie musi obsługiwać żadnych dźwigni, czy pokręteł. Ma po prostu jechać, a Haldex i elektronika zadbają o przyczepność kół.
Zalety i wady
Nadwozie
- efektowna, opływowa linia, prawie coupe
- system WHIPS w przednich fotelach chroniący kręgosłupy w razie tylnego zderzenia
- wygodne miejsce kierowcy: ukształtowanie fotela i dwa podłokietniki
- środkowy zagłówek z tyłu nie ogranicza widoczności kierowcy
- nawiewy na środkowych słupkach dla pasażerów z tyłu
- nic w środku nie trzeszczy - to się nazywa jakość
- sympatyczny rysunek ludzika przy sterowaniu kierunkiem nawiewu
- składane oparcie fotela pasażera z przodu
- wieszak na marynarkę z boku zagłówka pasażera z przodu
- pomysłowe kieszenie z przodu siedzisk foteli
- miękkie wykładziny również w okolicy kolan kierowcy
- łatwe odblokowywanie oparcia kanapy od strony bagażnika
- utrudnione wsiadanie do tyłu
- nierówna podłoga przy fotelu kierowcy, co przeszkadza po zdjęciu prawej nogi z pedału gazu
Zachowanie na drodze
- napęd na cztery koła nie absorbujący uwagi kierowcy
- cicha praca zawieszenia
- komfort, ale bez utraty przyjemności prowadzenia
- tylko bardzo roztargnieni ruszą na ręcznym, jego dźwignia wystaje przy prawym udzie kierowcy
- dokładne cofanie wymaga wprawy
- przy ostrej jeździe mogą przeszkadzać dość głębokie przechyły nadwozia
Podsumowanie
Jedno z najciekawszych aut osobowych na polskim rynku w przedziale 150-200 tysięcy złotych. Jest wygląd, jest komfort, bezpieczeństwo, także prestiż.
**więcej zdjęć Volvo S60 w
naszej galerii**

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?