
Nowe S60 powstało na płycie podłogowej Forda Mondeo, natomiast technologicznie nawiązuje do modeli S80 i XC60. To, co w nowym S60 najistotniejsze to wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Liczba zastosowanych tu elektronicznych systemów, wspomagających kierowcę z początku wręcz onieśmiela. Wystarczy jednak udać się w dłuższą podróż, by docenić walory tych systemów. Jedną z najbardziej nowatorskich jest funkcja wykrywania i ostrzegania możliwej kolizji z pieszym. Układ sprzężony jest z radarem i kamerą cyfrową, monitorującymi przestrzeń przed autem na odległość do 150 m. Gdy wykryje pieszego, natychmiast włącza się układ ostrzegający, a w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy sam hamuje, by uniknąć lub zminimalizować skutki zderzenia. System działa już powyżej prędkości 4 km/h i jest w stanie całkowicie uniknąć kolizji z pieszym przy prędkości do 35 km/h. W nowym S60 znalazł się też znany już z XC60, układ City Safety, zapobiegający zderzeniom w ruchu miejskim.
**
Volvo S60 TS **
System potrafi zatrzymać samochód, jadący z prędkością 30 km/h do „zera” , powyżej tej prędkości minimalizuje skutki kolizji. Na autostradzie z kolei przydaje się adaptacyjny tempomat ACC, również współdziałający z radarem, pozwalający dobrać minimalny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. To tylko część systemów bezpieczeństwa czynnego, bo na pokładzie nowego S60 można znaleźć także systemy: BLIS (redukujący martwe pole), DAC (ostrzegający o utracie koncentracji kierowcy), czy LDW (układ trzymania pasa ruchu). Wizerunek nowego S60 jako jednego z najbezpieczniejszych aut na rynku dopełniają systemy bezpieczeństwa biernego: komplet poduszek powietrznych, układ zmniejszający ryzyko urazów kręgów szyjnych WHIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych SIPS, a także solidna „klatka bezpieczeństwa”, zabezpieczająca pasażerów podczas dachowania oraz pochłaniający energię uderzenia przód auta.
Volvo S60 drugiej generacji nie jest wzorniczą rewolucją, jednak całkowicie zrywa z dawną stylizacją. Linia nadwozia jest spokojna, stonowana, lecz jednocześnie sportowa. Wnętrze surowe i ascetyczne, wykonane jest starannie i z dbałością o szczegóły. Środkowy panel to dobrze znany, klasyczny styl Volvo, stosowany przez Szwedów nie tylko w tym modelu.
S60 ma jednak służyć do tego, by jeździć, i to komfortowo. Kabina jest świetnie wyciszona, nawet przy prędkościach autostradowych we wnętrzu auta można swobodnie rozmawiać, nie podnosząc głosu. Miejsca na nogi z przodu i z tyłu nie zabraknie, jedynie bagażnik trochę rozczarowuje. Jego pojemność zmniejszyła się znacznie w porównaniu do poprzednika (S60 I generacji miał 425 l). Paleta silników obejmuje dwie benzynowe jednostki napędowe ( 2.0 T 203 KM i 3.0T6 304 KM) oraz dwa diesle (2.0 D3 163 KM i 2.0 D5 205 KM). Każdy z nich zapewnia wystarczającą dynamikę i krótkie czasy wyprzedzania, by na drodze poczuć się pewnie. Pod względem dynamiki, radości z jazdy, a kosztami wynikającymi z posiadania Diesla, testowany 160-konny silnik 2.0 D3 wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.
Zawieszenie Volvo S60 jest zestrojone tak, by dać możliwie największe wrażenie komfortu. Auto posłusznie i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicy, jednak w ciasnych zakrętach ma tendencje do zarzucania tyłem. Można to zauważyć na ostrych zakrętach już powyżej prędkości 70-80 km/h. Aktywne zawieszenie Four-C mające trzy nastawy (comfort, sport, advanced) minimalizuje te odczucia. Przy okazji warto zaznaczyć, że zarówno charakterystykę tłumienia amortyzatorów, jak i siłę wspomagania kierownicy można sobie dobierać samemu w menu ustawień samochodu.
Na rynku Volvo S60 konkuruje z innymi sedanami segmentu Premium: Mercedesem C-klasy, BMW serii 3, Audi A4, czy Lexusem IS. Ceny S60 zaczynają się od 119 tys. złotych.
Wybrane dane techniczne Volvo S60 i konkurentów
Marka/model | Volvo S60 | Audi A4 | Mercedes C220 |
Cena (zł) | 126 200 | 135 600 | 157 700 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 2.0 | 2.0 | 2.1 |
Moc (KM) | 160 | 170 | 170 |
Moment obrotowy (Nm) | 400 | 350 | 400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 8,3 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 220 | 230 | 232 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 5,1 | 4,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 134 | 134 | 127 |
Skrzynia biegów | manualna 6-stopniowa | manualna 6-stopniowa | manualna 6-stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 480 | 475 |
**więcej zdjęć Volvo S60 w
naszej galerii**
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Ujawniono przyczynę śmierci młodego gwiazdora. "Śmiertelna kombinacja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Poniżający cios. Atak Ukraińców na bazę pod Moskwą wywołał panikę na Kremlu
- Przepis na stworzenie nowego życia istnieje! To zrewolucjonizuje badanie kosmosu?