Volvo S60 2.0 D3 Kinetic

Jarosław Zgirski
Udostępnij:
Choć od niedawna marka Volvo należy do chińskiego Geely Automobile, S60 drugiej generacji ma wszystkie atuty, by powtórzyć sukces poprzednika sprzed 10 lat.
Fot. Volvo
Fot. Volvo

Nowe S60 powstało na płycie podłogowej Forda Mondeo, natomiast technologicznie nawiązuje do modeli S80 i XC60. To, co w nowym S60 najistotniejsze to wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Liczba zastosowanych tu elektronicznych systemów, wspomagających kierowcę z początku wręcz onieśmiela. Wystarczy jednak udać się w dłuższą podróż, by docenić walory tych systemów. Jedną z najbardziej nowatorskich jest funkcja wykrywania i ostrzegania możliwej kolizji z pieszym. Układ sprzężony jest z radarem i kamerą cyfrową, monitorującymi przestrzeń przed autem na odległość do 150 m. Gdy wykryje pieszego, natychmiast włącza się układ ostrzegający, a w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy sam hamuje, by uniknąć lub zminimalizować skutki zderzenia. System działa już powyżej prędkości 4 km/h i jest w stanie całkowicie uniknąć kolizji z pieszym przy prędkości do 35 km/h. W nowym S60 znalazł się też znany już z XC60, układ City Safety, zapobiegający zderzeniom w ruchu miejskim.
**

Volvo S60 TS **

System potrafi zatrzymać samochód, jadący z prędkością 30 km/h do „zera” , powyżej tej prędkości minimalizuje skutki kolizji. Na autostradzie z kolei przydaje się adaptacyjny tempomat ACC, również współdziałający z radarem, pozwalający dobrać minimalny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. To tylko część systemów bezpieczeństwa czynnego, bo na pokładzie nowego S60 można znaleźć także systemy: BLIS (redukujący martwe pole), DAC (ostrzegający o utracie koncentracji kierowcy), czy LDW (układ trzymania pasa ruchu). Wizerunek nowego S60 jako jednego z najbezpieczniejszych aut na rynku dopełniają systemy bezpieczeństwa biernego:  komplet poduszek powietrznych, układ zmniejszający ryzyko urazów kręgów szyjnych WHIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych SIPS, a także solidna „klatka bezpieczeństwa”, zabezpieczająca pasażerów podczas dachowania oraz pochłaniający energię uderzenia przód auta.

Volvo S60 drugiej generacji nie jest wzorniczą rewolucją, jednak całkowicie zrywa z dawną stylizacją. Linia nadwozia jest spokojna, stonowana, lecz jednocześnie sportowa. Wnętrze surowe i ascetyczne, wykonane jest starannie i z dbałością o szczegóły. Środkowy panel to dobrze znany, klasyczny styl Volvo, stosowany przez Szwedów nie tylko w tym modelu.

S60 ma jednak służyć do tego, by jeździć, i to komfortowo. Kabina jest świetnie wyciszona, nawet przy prędkościach autostradowych we wnętrzu auta można swobodnie rozmawiać, nie podnosząc głosu. Miejsca na nogi z przodu i z tyłu nie zabraknie, jedynie bagażnik trochę rozczarowuje. Jego pojemność zmniejszyła się znacznie w porównaniu do poprzednika (S60 I generacji miał 425 l). Paleta silników obejmuje dwie benzynowe jednostki napędowe ( 2.0 T 203 KM i 3.0T6 304 KM) oraz dwa diesle (2.0 D3 163 KM i 2.0 D5 205 KM). Każdy z nich zapewnia wystarczającą dynamikę i krótkie czasy wyprzedzania, by na drodze poczuć się pewnie. Pod względem dynamiki, radości z jazdy, a kosztami wynikającymi z posiadania Diesla, testowany 160-konny silnik 2.0 D3 wydaje się być optymalnym rozwiązaniem.

Zawieszenie Volvo S60 jest zestrojone tak, by dać możliwie największe wrażenie komfortu. Auto posłusznie i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicy, jednak w ciasnych zakrętach ma tendencje do zarzucania tyłem. Można to zauważyć na ostrych zakrętach już powyżej prędkości 70-80 km/h. Aktywne zawieszenie Four-C mające trzy nastawy (comfort, sport, advanced) minimalizuje te odczucia. Przy okazji warto zaznaczyć, że zarówno charakterystykę tłumienia amortyzatorów, jak i siłę wspomagania kierownicy można sobie dobierać samemu w menu ustawień samochodu.

Na rynku Volvo S60 konkuruje z innymi sedanami segmentu Premium: Mercedesem C-klasy, BMW serii 3, Audi A4, czy Lexusem IS. Ceny S60 zaczynają się od 119 tys. złotych.

Wybrane dane techniczne Volvo S60 i konkurentów

Marka/model

Volvo S60

Audi A4

Mercedes C220

Cena (zł)

126 200

135 600

157 700

Silnik

Diesel

Diesel

Diesel

Pojemność (l)

2.0

2.0

2.1

Moc (KM)

160

170

170

Moment obrotowy (Nm)

400

350

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

8,3

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

220

230

232

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,2

5,1

4,8

Emisja CO2 (g/km)

134

134

127

Skrzynia biegów

manualna
6-stopniowa

manualna
6-stopniowa

manualna
6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

380

480

475

**więcej zdjęć Volvo S60 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie