Swobodna podróż samochodem podczas uciążliwych korków i remontów dróg jest trudna. A podczas pylenia lip i koszenia traw dla niektórych jeszcze trudniejsza, ale już możliwa
Katar sienny, wysypka, swędzenie, kłopoty z oddychaniem i duszności - to objawy dobrze znane wszystkim alergikom.
We współczesnym świecie na różnego rodzaju alergie cierpi nawet 45 procent populacji. I co roku przybywa uczulonych. Podróżując alergicy i astmatycy są szczególnie narażeni na zanieczyszczenia środowiska oraz kontakt z substancjami i materiałami powodującymi reakcje alergiczne. Dlatego też, czystość wewnątrz kabin samochodowych ma coraz większe znaczenie dla kierowców i podróżnych.
"Zainteresowanie nabywców jakością środowiska wewnątrz aut nieustannie rośnie zarówno w Europie jak i Stanach Zjednoczonych. Na rynkach azjatyckich natomiast (Chiny, Japonia, Korea) w planach są nawet zmiany w prawie w tym obszarze" - mówi Andreas Andersson z VCC.
Volvo prowadzi szereg badań, których rezultatem są rozwiązania sprawiające, że wnętrze samochodów jest przyjazne także dla osób najbardziej wrażliwych na zanieczyszczenia.
Zapewnieniu najwyższej czystości powietrza wprowadzanego do kabiny, służą dwa systemy: IAQS (Interior Air Quality System - System Jakości Powietrza Wewnątrz Auta) oraz CZIP
(Clean Zone Interior Package - Pakiet Czystej Strefy Wewnętrznej). IAQS monitoruje jakość powietrza wchodzącego do kabiny. System automatycznie zamyka kanały wentylacyjne, jeśli poziom szkodliwych substancji jest zbyt wysoki. Multifiltr - element składowy systemu - usuwa cząsteczki i pyłki kwiatowe, a aktywna warstwa węglowa usuwa zapachy i ozon przygruntowy.
Volvo pracuje także nad materiałami znajdujących się wewnątrz auta. Niewielkie emisje takich materiałów jak plastik PVC i niektóre metale określa się mianem "zapachu nowego samochodu". Nie stanowią one żadnego zagrożenia, gdyż ich poziomy są w rzeczywistości niewielkie. Jednak w trakcie ogrzewania samochodu może wystąpić stężenie prowadzące do podrażnień u niektórych osób.
"Zdajemy sobie sprawę z tego, że silne aromaty mogą wywoływać astmę. Dlatego też staramy się zminimalizować wszystkie zapachy, mogące powodować podrażnienia - mówi Andersson.
Już na wczesnym etapie projektowania, konstruktorzy dokonują starannego doboru materiałów, tak by uniknąć emisji szkodliwych substancji. Kolejnym etapem są testy, w których komponenty wnętrza auta podgrzewane są w piecach w celu pomiaru ich wpływu na jakość powietrza. Przeprowadza się również symulacje działania słońca na całych samochodach, w których auto podgrzewane jest przez kilka godzin do temperatury 65 stopni.
Materiałami, które przyczyniają się do alergii są w dużej mierze nikiel i chrom. W ramach przeciwdziałania alergiom kontaktowym, Volvo minimalizuje ilości niklu uwalnianego z powierzchni metalicznych, a zamiast chromu w procesie barwienia skóry stosuje naturalny ekstrakt roślinny. Wszystkie materiały i skóry stosowane w aktualnie produkowanych modelach Volvo spełniają wymagania Oeko-Tex Standard 100 (Międzynarodowy instytut monitorujący obecność szkodliwych substancji w tekstyliach).
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?