Volvo C40: wymiary, cena, wyposażenie, dane techniczne

Materiał informacyjny Volvo Car Corporation

Samochody z nadwoziem zwanym SUV-coupé nie wychodzą z mody. Niewiele jednak jest takich z napędem elektrycznym. Tutaj akurat pochylony tył nadwozia nie jest jedynie kwestią mody, poprawia aerodynamikę, co przy napędzie elektrycznym przekłada się na rzecz najcenniejszą, czyli zasięg.

Takim właśnie crossoverem jest elektryczne Volvo C40 Recharge. W zasadzie samochód ten jest jedynie odmianą nadwoziową popularnego SUV-a XC40, jednak oferowany jest wyłącznie z napędem elektrycznym, i to w kilku wariantach.

Obecnie dostępne jednostki napędowe C40 zostały wzbogacone o dodatkowe silniki. Nowe samochody z tylnym napędem napędzane są silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi. Moc wzrosła do 175kW, czyli o 5kW więcej niż w poprzednim, przednionapędowym wariancie samochodu z jednym silnikiem. Zachowano tę samą pojemność akumulatora, 69kWh, ale poprawienie wydajności chłodzenia pozwala teraz przejechać do 476 kilometrów na jednym ładowaniu (zgodnie z cyklem WLTP), wobec 438 kilometrów w poprzedniej wersji. Czas ładowania od 10 do 80% pojemności baterii zajmuje około 34 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego publicznej sieci o mocy 130kW.

Do wyboru jest także mocniejszy wariant tylnonapędowy o mocy 185kW i z większą baterią o pojemności 82kWh. W tej wersji C40 Recharge dysponuje zasięgiem do 533 kilometrów. Większą baterię można też ładować mocniejszym prądem stałym (200 kW wobec 150kW poprzednio), co skraca czas ładowania od 10 do 80% do około 28 minut.

Zaktualizowano także wariant z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Na tylnej osi znajduje się teraz silnik z magnesami trwałymi o mocy 183kW, a na przedniej nowy silnik asynchroniczny o mocy 117kW. C40 Recharge Twin Motor AWD może teraz przejechać do 507 kilometrów (z baterią 82kWh), czyli o 62 więcej niż poprzednio. Dla samochodu elektrycznego to przy obecnej technologii sporo. Z racji tego, że samochody elektryczne użytkowane są głównie w jeździe miejskiej, podczas której średnie dzienne przebiegi nie przekraczają 50 kilometrów, w pełni naładowanym C40 można spokojnie jeździć przez tydzień. Natomiast skrócony czas ładowania pomaga szybciej dotrzeć do celu przy pokonywaniu dłuższych tras.

Zmieniony kształt tylnej części nadwozia nie wpływa negatywnie na ilość miejsca wewnątrz C40. Wymiary są identyczne jak w bliźniaczym XC40 ze zwyczajnym nadwoziem typu SUV. Samochód ma 444 cm długości, 159 cm wysokości i 187 cm szerokości. Rozstaw osi wynoszący 270 cm zapewnia sporo miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Ścięty dach nie odbiera im też miejsca nad głową – z tyłu od siedziska do dachu są aż 932 mm przestrzeni, a z przodu jeszcze więcej, bo ponad metr. W samochodzie komfortowo mogą więc podróżować także dość wysokie osoby. Bagażnik ma pojemność 413 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie ona do 1205 litrów. Dodatkowe miejsce na bagaż, wykorzystywane do przewożenia kabli, znajduje się także pod przednią maską.

W bogatym wyposażeniu standardowym C40 Recharge znajduje się między innymi szklany dach panoramiczny, zapewniający ochronę przed promieniowaniem UV. Ta dodatkowa przeszklona powierzchnia poprawia naturalne oświetlenie kabiny, tworząc znacznie bardziej naturalne i przyjemne środowisko. Jako marka dbająca o środowisko, Volvo oferuje tapicerki i dywaniki wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Jednym z przykładów jest tworzywo nazwane Nordico – nowy materiał wykończeniowy stworzony przez Volvo Cars, składający się z materiałów pochodzących z powtórnego przetworzenia, w tym butelek PET oraz materiałów pozyskanego ze ścinków leśnych i z przetworzonych korków do wina. Natomiast z używania skóry Volvo już całkowicie zrezygnowało, i to właśnie C40 Recharge jest pierwszym samochodem, w którym produkty pochodzenia zwierzęcego w ogóle nie są używane.

W każdym modelu Volvo, a więc także w C40 Recharge, znajdziemy także oprogramowanie Android Automotive, stworzone we współpracy z Google. System pozwala na obsługę zbliżoną do znanej z obsługi telefonu, jednak dostosowaną do trybu głośnomówiącego, zatem bezpieczną podczas prowadzenia samochodu. W ramach systemu wprowadzony jest również pakiet usług cyfrowych, dostępny dla wszystkich samochodów z Android Automotive. Pakiet usług obejmuje dostęp do aplikacji Google, aplikacji Volvo On Call, bezprzewodowej ładowarki i wszystkich danych niezbędnych dla funkcjonowania systemu. Dostępny jest także głosowy Asystent Google, nawigacja uznawana za najlepszą w klasie oraz aplikacje ze sklepu Google Play. Asystent Google pozwala głosowo ustawić temperaturę w samochodzie, wyznaczyć miejsce docelowe, odtwarzać muzykę lub podcasty, a nawet wysyłać wiadomości – wszystko bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Elektryczne Volvo, w tym oczywiście C40 Recharge, są także standardowo wyposażane w specjalnie zaprojektowane opony. Opony – nazywane oczywiście Recharge - są pierwszymi oponami całorocznymi z klasą efektywności energetycznej A. Jazda na nich pozwala zmniejszyć zużycie energii o 8% w porównaniu z jazdą na standardowych oponach zimowych. Dzięki używaniu jednego kompletu opon przez cały rok można zmniejszyć też produkcję felg ze stopów aluminium, co przynosi dodatkowe korzyści dla klimatu. Jednak dla klientów mieszkających w rejonach, w których zimy są ciężkie, a jazda po śniegu lub lodzie codziennością, nadal najlepszym wyborem będą tradycyjne opony zimowe, także dostępne dla modelu C40.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty