Volkswagen zdominował Rajd Monte Carlo

(TSz)
Zespół Volkswagena rozpoczął nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) historycznym sukcesem w Rajdzie Monte Carlo. Francuzi Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, Finowie Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Norwegowie Andreas Mikkelsen i Ola Fløene w modelach Polo R WRC odnieśli potrójne zwycięstwo w rajdzie posiadającym najdłuższą tradycję na świecie.
Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Dzięki temu sukcesowi Volkswagen został piątą marką w historii, której udał się taki sukces w księstwie Monako i tym samym dołączyła do takich aut jak Renault Alpine, Lancia, Audi i Citroen. Warto zaznaczyć, że był to debiut nowego Polo R WRC, który szybko zmienił się w wielki sukces. Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila zasiedli w drugiej generacji World Rally Car z Wolfsburga, natomiast Mikkelsen/Fløene do Rajdu Portugalii będą jeździć poprzednią wersją. Premiera 318-konnego auta wypadła znakomicie: z miejscami pierwszym i drugim w rajdzie, nowe auto poprawiło rezultat rajdowego Polo z lat 2013 i 2014.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo 2015 to dwudziesty trzeci wygrany rajd Volkswagena z Polo R WRC od pierwszego startu w 2013 roku oraz jedenasty rajd, w którym co najmniej dwie załogi z Wolfsburga były najlepsze. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia stanęli po raz 25. na najwyższym stopniu podium, a drugi raz z rzędu w Rajdzie Monte Carlo. Tym samym Ogier wyrównał rezultat rajdowej legendy Colina McRae. Miejsca pierwsze, drugie i trzecie w Monte Carlo 2015 są zarazem dopiero szóstym potrójnym zwycięstwem w historii tego rajdu.

Seb kontra Seb

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Podczas dwóch pierwszych dni rajdu pojedynek Seb kontra Seb trzymał kibiców w napięciu. Sébastien Ogier w Polo R WRC i Sébastien Loeb w Citroënie zacięcie walczyli o prowadzenie. W połowie rajdu Ogier miał osiem sekund przewagi, gdy wracający do Rajdowych MŚ Loeb spadł na daleką pozycję. I tak ten prestiżowy pojedynek zakończył się zbyt wcześnie. Już nie dziewięciokrotny mistrz świata był teraz głównym przeciwnikiem Sébastiena Ogiera, lecz jego koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen.

Power Stage kończący Rajd Monte Carlo był pięćsetnym odcinkiem specjalnym Polo R WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata od momentu startu w Monte Carlo w 2013 roku. Od tego czasu World Rally Car z Wolfsburga awansował na samochód rajdowy WRC, który może się pochwalić najwyższym odsetkiem zwycięstw w historii. Nie tylko 85,2 procent wygranych rajdów trafiło do Wolfsburga, lecz także 347 z 500 możliwych najlepszych czasów na odcinkach specjalnych.

Na „własnym podwórku”

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Po przeniesieniu parku serwisowego z Gap (Francja) do Monako, najbliżej miał do niego Andreas Mikkelsen. Serwis Volkswagena w Monako mieścił się przy Quai Antoine 1, zaraz przy basenie portowym, a tam właśnie mieszka Andreas Mikkelsen, który podczas serwisów miał do domu niecałe pięćdziesiąt kroków. Jednak podczas rajdu Mikkelsen, jak reszta zespołu, mieszkał w hotelu, a swoje mieszkanie oddał do dyspozycji rodzinie i znajomym. Swój pierwszy występ na „własnym podwórku” miał drugiego dnia także Sébastien Ogier, bowiem trasa rajdu prowadziła przez miejscowość Forest Saint Julien, w której się urodził, niedaleko domu jego rodziców.

Na mecie rajdu powiedzieli:

Sébastien**Ogier:** „Fantastyczny początek nowego sezonu! Jestem niezmiernie szczęśliwy. Wygrana w Rajdzie Monte Carlo dla każdego kierowcy jest czymś wyjątkowym, a dla mnie szczególnie, bo jestem tutaj właściwie u siebie w domu. Przyjaciele, rodzina i kibice dali mi wiele wsparcia i wiary w siebie. Atmosfera była po prostu magiczna. Cieszę się, że mogłem wszystkim trochę się odwdzięczyć. 83. Monte Carlo to jeden z najtrudniejszych rajdów jakie pamiętam, jeżeli chodzi o warunki. Wybór opon był trudny przede wszystkim na początku. Do tego ta zacięta walka z Sebastienem Loebem, który w czwartek rzeczywiście wykręcił znakomite czasy. Bardzo dziękuję naszemu zespołowi i moim „lodowym szpiegom”. Naturalnie cieszy mnie także wspaniały wynik ogólny z punktu widzenia Volkswagena. Jeżeli mam stać na najwyższym podium, to najchętniej w towarzystwie Jari-Matti i Andreasa”.

Jari-Matti Latvala: ”Lepszego rozpoczęcia sezonu nie moglibyśmy sobie wymarzyć. Od samego początku naszym celem było znaleźć się w pierwszej trójce. I udało nam się to z nawiązką. Jestem przeszczęśliwy. Kamień spadł mi z serca, bo moje dotychczasowe starty w Rajdzie Monte Carlo nie kończyły się wielkimi sukcesami. Warunki nie były łatwe i musiałem iść na kompromis, jeżeli chodzi o prędkość, aby nie popełnić żadnego błędu. Gdy dość wcześnie zyskaliśmy dobrą przewagę, nie chodziło mi już o najlepsze czasy, lecz oto, aby dowieźć moją pozycję do mety. Potrójne zwycięstwo to naturalnie najlepsza nagroda dla całego zespołu, który włożył w stworzenie nowego Polo wiele pracy i pasji”.

Andreas Mikkelsen: „Dla całego zespołu było to znakomite rozpoczęcie nowego sezonu. Potrójne zwycięstwo w Monte Carlo nie zdarza się codziennie. Jestem dumny, że miałem swój wkład w ten sukces. I jestem również niezmiernie szczęśliwy, że ten sezon zaczął się tak dobrze dla mnie samego. Przed startem byłbym w pełni zadowolony z dowolnego miejsca w pierwszej piątce. Trzecia lokata przewyższyła moje oczekiwania. Warunki w tym Monte Carlo były ekstremalnie trudne i to był pierwszy raz, gdy startowałem tutaj w śniegu, lodzie i na śliskim asfalcie. Od początku postawiłem głównie na to, aby dojechać do mety – i to się opłaciło. Co tu dużo mówić, to był wymarzony start”.

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport: „Wspaniały rezultat dla Volkswagena, ale przede wszystkim dla naszych kierowców. Nie ma trudniejszego rajdu niż Monte Carlo. Tutaj czynnik ludzki odgrywa większą rolę, niż przy wszystkich innych rajdach. Jestem bardzo dumny z tego, że Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen dotarli do mety jako pierwsza, druga i trzecia załoga. Nie brakowało silnych konkurentów, podobnie jak trudnych warunków, w których trzeba przez cały czas zachować chłodną głowę. Tak samo jak z kierowców i pilotów, jestem dumny z całego zespołu, który codziennie perfekcyjnie przygotowywał Polo R WRC do odcinków specjalnych i po raz kolejny udowodnił, że potrafi doskonale pracować”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty