Volkswagen up! 1.0 TSI. Niczym małe GTI

Karol Biela
Volkswagen up! Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym. Fot. Karol Biela
Volkswagen up! Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym. Fot. Karol Biela
Udostępnij:
Najmniejszy Volkswagen przeszedł kurację odmładzającą. Poza zmianami detali w stylistyce nadwozia i we wnętrzu VW up! otrzymał też nową 90-konną jednostkę 1.0 TSI.
Volkswagen up! Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej
Volkswagen up!

Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym.

Fot. Karol Biela

Niemiecka firma rozpoczęła walkę o klienta w segmencie A już w 1998 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Lupo, który produkowano do 2005 roku w Wolfsburgu. Wysokie ceny zakupu spowodowały, że autko nie było oficjalnie oferowane w Polsce, jednak dzięki importowi używanych egzemplarzy z krajów Zachodniej Europy Lupo do dzisiaj spotkać można na naszych drogach.

Kolejnym maluchem Volkswagena - konkurującym m.in. z „trojaczkami” z Kolina, czyli Toyotą Aygo, Peugeotem 107 i Citroenem C1 - był model Fox. Autko sprzedawano w Europie w latach 2003-2011, jednak sam pojazd wytwarzano w Ameryce Południowej, co mogło pośrednio wpłynąć na to, że pojazd ten nie odniósł większego sukcesu sprzedażowego.

Następcą Foxa jest model up!, który zaprezentowano w 2010 roku wraz z bliźniaczą Skodą Citigo i Seatem Mii. Tym razem najmniejszy z gamy Volkswagena zyskał uznanie europejskich klientów, gdyż po pięciu latach od rozpoczęcia w Bratysławie produkcji sprzedano ponad 660 tysięcy, a w Niemczech, Holandii czy Danii to lider segmentu A.

Jednak pięć lat to kawał czasu, więc nie dziwić powinien fakt, że niemiecka marka postanowiła przeprowadzić szerszy facelifting modelu.

Nowe kolory i felgi, bogatsze wyposażenie

Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym. Do tego klienci mogą wybrać nawet 17-calowe alufelgi, czy ozdobne okleiny nadwozia, które mają być wyróżnikiem i ozdobą ich małego autka.

W środku znajdziemy m.in. 10 nowych ozdobnych paneli deski rozdzielczej, ale też 7 nowych wzorów tapicerki. Ponadto w standardzie pojawił się zdalnie sterowany centralny zamek, a na liście dostępnego wyposażenia pojawiły się też takie elementy jak kamera cofania, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, czy system audio sygnowany przez firmę Beats z siedmioma głośnikami i 300-watowym wzmacniaczem.

Volkswagen up! Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej
Volkswagen up!

Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym.

Fot. Karol Biela

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość połączenia smartfona (zarówno z systemem operacyjnym iOS jak i Android) przy pomocy technologii Bluetooth z fabrycznym radiem. Wystarczy ściągnąć specjalną aplikację “maps + more”, aby na ekranie naszego telefonu mieć dostęp do nawigacji off-line, czyli bez konieczności transmisji danych. Stacja dokująca umieszczona na desce rozdzielczej współpracuje ze smartfonami o przekątnej 5,5 cala, a do tego wyposażona jest w port USB, który zapewni stałe ładowanie naszego telefonu.

Silnik 1.0 TSI – mały silnik z dużym potencjałem

W ramach modernizacji Volkswagen up! otrzymał również nową jednostkę napędową. Motor 1.0 TSI to 3-cylindrowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem benzyny, którą znaleźć można już w innych autach koncernu VAG, w tym w Skodzie Octavii, czy Audi A3.

W przypadku malucha ze znaczkiem VW na masce jednostka 1.0 TSI generuje 90 KM i aż 160 Nm, które dostępne są w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Jak na ważące mniej niż tonę auto to bardzo zachęcające dane. I rzeczywiście podczas prezentacji Volkswagen up! z silnikiem 1.0 TSI zaprezentował się z naprawdę dobrej strony.

Według producenta przyspieszenie do „setki” trwa 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h, a więc o 3 km/h szybciej niż w Golfie GTI pierwszej generacji! Jak na niewielki miejski samochodzik to świetne rezultaty. Pochwała należy się też 5-biegowej manualnej przekładni, która działa lekko i precyzyjnie.

Jednak, żeby silnik szybko wchodził na obroty, trzeba utrzymywać wskaźnik obrotomierza w okolicach 1700 obr./min. Według deklaracji średnie spalanie wynosić powinno 4,4 litra na 100 kilometrów, ale w rzeczywistości, wykorzystując potencjał jednostki 1.0 TSI i jeżdżąc z włączoną klimatyzacją spodziewać się możemy rezultatu większego o litr. A to ciągle niezły wynik!

[page_break]

Bagażnik spory, ale miejsca z tyłu ciągle mało

Volkswagen up! Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej
Volkswagen up!

Autko otrzymało przeprojektowane zderzaki, zmieniono też nieco kształt przednich reflektorów, które otrzymały światła do jazdy dziennej LED, a w lusterka zewnętrzne wbudowane zostały kierunkowskazy. Odświeżonego Volkswagena up! zamówić będzie można z 13 nowymi kolorami nadwozia, ale też z 3 różnymi kolorami dachu – czarnym, białym i szarym.

Fot. Karol Biela

Jak na małe gabaryty zewnętrzne Volkswagen up! oferuje wystarczającą ilość przestrzeni na przednich fotelach zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, chociaż na szybciej pokonywane zakręty ujawniły kiepskie trzymanie boczne oparć siedziska.

Z tyłu zmieszczą się najwyżej dzieci, bo miejsca na kolana jest naprawdę mało i to nawet, kiedy na przednich fotelach siedzą osoby o średnim wzroście. Za to pod względem przestrzeni bagażowej mały Volkswagen dalej zaskakuje bardzo pozytywnie. Standardowo kufer pomieści 251 litrów, a po złożeniu oparć kanapy można powiększyć go o kolejne 700 litrów, czyli do 951 litrów. Dla porównania reprezentujące segment B Suzuki Swift ma bagażnik o pojemności 211 litrów, a Opel Corsa E 265 litrów.

Jak na razie wiadomo, że odmłodzona wersja Volkswagena up! pojawić się ma w Polsce pod koniec wakacji, ale nie opublikowano jeszcze oficjalnego cennika, ani konkretnych specyfikacji dotyczących wyposażenia poszczególnych wersji.

Volkswagen up! i konkurenci:

Marka/model

VW up! 1.0 TSI 90 KM

Opel Adam 1.0  ECOTEC 75 KM

Kia Picanto 1.2 MPI 85 KM

Cena (zł)

b.d.

Od 35 900

Od 42 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

4

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3600/1645/1478

3675/1698/1476

3595/1595/1485

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1428/1424

1410/1418

b.d./b.d.

Rozstaw osi (mm)

2407

2285

2385

Masa własna (kg)

b.d.

939

875-960

Pojemność bagażnika (l)

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

251

35

215

32

200

35

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (ccm)

999

999

1248

Liczba cylindrów

3

3

4

Napędzana oś

Przód

Przód

Przód

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/5

Osiągi

Moc (KM)

90

75

85

Moment obrotowy (Nm)

200

95

121

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,9

13,9

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)

185

170

200

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,4

4,5

4,7

Emisja CO2 (g/km)

101

104

109

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie