Volkswagen Up! 1.0 kontra Ford KA 1.2

Przemysław Pepla
Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen
Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen
Udostępnij:
„Trojaczki Volkswagena”, czyli Skoda Citigo, Seat Mii oraz Volkswagen up!, przebojem wdarły się do segmentu A niemal z miejsca stając się najczęściej kupowanymi modelami tej klasy. Jednak w Polsce, ich pozycji zaczął zagrażać Ford KA, który od 2014 roku jest najtańszym, nowym samochodem oferowanym w naszym kraju.
Ford KA / Fot. Ford
Ford KA / Fot. Ford

Pierwsza generacja KA była znana przede wszystkim za sprawą kontrowersyjnej stylistyki, która podzieliła potencjalnych klientów na swoich zwolenników lub przeciwników, nie pozostawiając nikogo obojętnym. Nowy model łączy z poprzednikiem jedynie nazwa. KA II ma bowiem więcej wspólnego z... Fiatem. Wynika to z faktu, iż pojazd ten został skonstruowany na płycie podłogowej Fiata 500.

Dodatkowo, oba auta wytwarzane są równolegle w zakładach włoskiego producenta w Tychach. Styliści Forda zadbali jednak, by podobieństwo do „pięćsetki” było możliwie jak najmniejsze. Trzeba im oddać, że wywiązali się ze swojego zadania bardzo dobrze. Długie i wąskie reflektory, liczne przetłoczenia w bocznej sekcji pojazdu, a także potężny centralny wlot powietrza w przednim zderzaku wyraźnie nawiązują do większych modeli tej marki. Pomimo upływu lat (auto zaprezentowano w 2008 roku), mierzące 3620 mm nadwozie KA wciąż wygląda atrakcyjnie.

To samo można powiedzieć o najmniejszym z Volkswagenów, czyli modelu up! Choć z zewnątrz nie zaskakuje on stylistycznymi „fajerwerkami”, to jego wygląd jest nowoczesny. Styliści Volkswagena postawili na minimalizm i stonowany design. Ciekawym rozwiązaniem jest przedni wlot powietrza w kształcie wypełnionego w środku prostokąta. Patrząc na up!-a nie sposób pominąć maksymalnie wydłużonego rozstawu osi (2420 mm). Dzięki takiemu zabiegowi, zarówno przedni jak i tylny zwis są bardzo krótkie.

Przekłada się to równi

Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen
Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen

eż na przestronność kabiny pasażerskiej. Fotel kierowcy można regulować w szerokim zakresie ustawień, zaś w dopasowaniu odpowiedniej pozycji pomaga możliwość zmiany położenia kierownicy w płaszczyźnie góra/dół. Nawet wyższe osoby nie powinny narzekać na brak miejsca nad głowami. Podobnie jak Ford KA, najmniejszy z Volkswagenów jest autem czteromiejscowym.

W przypadku testowanej wersji, auto posiadało tylko jedną parę drzwi, jednak ich duże wymiary sprawiały, że zajęcie miejsca w drugim rzędzie siedzeń nie nastręczało większych trudności. Zasiadając z tyłu można odczuć dyskomfort z powodu niedostatecznej ilości miejsca na nogi. Z kolei bagażnik najmniejszego Volkswagena jest w stanie pomieścić 251 litrów bagażu, zaś w rozmieszczeniu przedmiotów pomaga praktyczna przegroda. Zdecydowaną wadą jest natomiast brak mocowań unoszących półkę nad bagażnikiem wraz z tylną klapą. Jest to niepotrzebna oszczędność ze strony producenta.

Ford KA / Fot. Ford
Ford KA / Fot. Ford

W kabinie Forda szare i ponure plastiki ożywia beżowa konsola centralna z napisem "KA", a także wzorzysty materiał na fotelach i tylnej kanapie. Niestety to za mało, by przysłonić pewne niedociągnięcia. Plastiki zastosowane we wnętrzu są bardzo twarde, a przez to podatne na zadrapania. Dodatkowo, regulacja wysokości siedziska nie jest zintegrowana z oparciem fotela. Po jego maksymalnym opuszczeniu, pomiędzy tymi dwoma elementami powstaje spora luka. Zaletą foteli w KA jest natomiast bardzo dobre wyprofilowanie, przytrzymujące ciało w zakrętach, a także wysoka pozycja za kierownicą zapewniająca niezłą widoczność. Ponadto, warto zwrócić uwagę na możliwość regulacji pochylenia za pomocą pokrętła. W tym segmencie wciąż nie jest to standardem, o czym można się przekonać zasiadając np. w Volkswagenie. Z kolei kolumna kierownicza, podobnie jak u rywala, posiada regulację tylko w jednej płaszczyźnie - góra/dół.

Z powodu mierzącego 2300 mm rozstawu osi, Forda KA nie można określić mianem przestronnego. O ile w pierwszym rzędzie foteli jest wystarczająco miejsca dla dorosłych osób, o tyle z tyłu jest już mniej przestrzeni niż w Volkswagenie, zwłaszcza nad głowami oraz na wysokości kolan. Jazdę z kompletem dorosłych pasażerów można polecić wyłącznie na krótkich dystansach. Sytuację poprawia fakt, że dzięki długim drzwiom dostęp do tylnej kanapy nie jest szczególnie utrudniony. To ważne, bo w przeciwieństwie do up!-a, Ford KA występuje jedynie w odmianie trzydrzwiowej. Z tyłu wygospodarowano miejsce dla 224-litrowego bagażnika. Choć nie jest to rekord w tym segmencie, to na pochwałę zasługują jego regularne kształty.

Wraz z płytą podłogową Fiata 500

Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen
Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen

, Ford KA otrzymał również zawieszenie oparte na włoskiej konstrukcji. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną. Proste i sprawdzone rozwiązanie dobrze wywiązuje się z pochłaniania wszelkich wstrząsów. Jednak krótki rozstaw osi sprawia, że na poprzecznych nierównościach model KA zbyt mocno podskakuje. Pod tym względem przewagę ma Volkswagen up!. Zawieszenie tego auta płynnie wybiera nierówności drogi, pracując przy tym stosunkowo cicho. Dodatkowo, długi rozstaw osi sprawia, że nawet podczas nieco ostrzejszej jazdy pojazd ten zachowuje się neutralnie. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i dobrze sprawdza się podczas codziennej eksploatacji.

Pod maską testowanego Volkswagena pracował litrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy. To całkowicie nowa konstrukcja opracowana przez inżynierów Volkswagena specjalnie dla tego modelu. Choć wartości 60 KM i 95 Nm maksymalnego momentu obrotowego nie robią wrażenia, to w praktyce wystarczają do sprawnego poruszania się po miejskich aglomeracjach. Litrowy motor jest w stanie rozpędzić ważącego ok. 900 kg up!-a do 160 km/h, a pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po upływie 14,4 sekundy. Na pochwałę zasługuje praca ważącej zaledwie 25 kg skrzyni biegów. Zmiana przełożeń jest precyzyjna i szybka.

Ford KA / Fot. Ford
Ford KA / Fot. Ford

Większą dynamiką odznaczał się silnik Forda KA. To benzynowa, czterocylindrowa jednostka wolnossąca, która pochodzi z... Fiata. Sprawdzona ośmiozaworowa konstrukcja, zaprojektowana jeszcze w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, zapewnia 69 KM i 102 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Włoski motor sprawnie radzi sobie z napędzaniem ważącego 940 kg Forda KA. Niestety wszelkie próby dynamicznej jazdy wymagają utrzymywania pracy silnika powyżej 3,5 tys. obr./min., co z kolei skutkuje sporym hałasem i wysokim zużyciem paliwa, sięgającym nawet ponad 8 litrów na "setkę". Średnio, Ford KA 1.2 zużywał w trakcie testu 6 l benzyny na 100 km.

Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen
Volkswagen Up! / Fot. Volkswagen

Bardziej ekonomiczny okazał się Volkswagen up!. Auto zużywało w trakcie testu średnio 4,7 l/100 km. Jadąc spokojnie poza miastem można z łatwością zejść poniżej poziomu 4 litrów. Natomiast podróżując w korkach, trzeba być przygotowanym na spalanie nawet powyżej 6,5 l/100 km.

Podsumowanie:

Volkswagen up! jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów segmentu A w Polsce. Z kolei Ford KA jest najtańszym modelem dostępnym obecnie na naszym rynku, tańszym od rywala o blisko 5,7 tys. zł. To duża różnica. Jednak w trakcie testu okazało się, że poza niższą ceną zakupu i lepszymi osiągami, mały Ford ustępuje niemieckiemu rywalowi właściwie pod każdym względem. Volkswagen up! sprawia wrażenie bardziej dojrzałego samochodu, co bezpośrednio przełożyło się na jego zwycięstwo w tym porównaniu.

Wybrane dane techniczne Volkswagena up! i Forda KA

Marka/model

Volkswagen up! 1.0 Take

Ford KA 1.2 Trend

 

Cena (zł)

32 590

26 900

 

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/3

Hatchback/3

 

Liczba miejsc

4

4

 

Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3540/1641/1489

3620/1658/1505

 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1428/1424

1414/1408

 

Rozstaw osi (mm)

2420

2300

 

Masa własna (kg)

929

940

 

Pojemność bagażnika (l)

251

224

 

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

35

 

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

 

Pojemność (cm3)

999

1242

 

Liczba cylindrów

3

4

 

Napędzana oś

Przednia

Przednia

 

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 5-bieg.

Manualna, 5-bieg.

 

Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min.

60 przy 5000

69 przy 5500

 

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

95 przy 3000

102 przy 3000

 

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

14,4

13,1

 

Prędkość maksymalna (km/h)

160

159

 

Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

5,1

 

Emisja CO2 (g/km)

105

115

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Volkswagen up! 1.0 Take

Ford KA 1.2 Trend

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

-

-

Elektrycznie sterowane szyby p/t

-

-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

-

-

Klimatyzacja manualna/automatyczna

O/-

O/-

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

O

O

Nasza ocena

 

Volkswagen up! 1.0 Take

Ford KA 1.2 Trend

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

 

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++

+++

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie