Volkswagen Touran

Jerzy Witaszczyk
Moda na osobowe vany stała się w Europie faktem i żaden poważny producent samochodów nie może tego nie dostrzec, jeśli nie chce dać się zepchnąć na margines przez konkurencję.

Dotychczas Volkswagen miał w swej ofercie maxivana caravelle, zbudowanego na bazie dostawczego T4 oraz sharana, średniej klasy vana, opracowanego i produkowanego w Hiszpanii wspólnie z Fordem (galaxy) i Seatem (alhambra).


Volkswagen Touran

Touran nie będzie w Polsce bił rekordów popularności, chociaż
- wszystko może na to wskazywać - jest autem wielofunkcyjnym.
Barierą będzie jego cena
Fot. Jerzy Witaszczyk

W ofercie Volkswagena brakowało minivana, produkowanego na bazie samochodu klasy niższej średniej, czyli na płycie podłogowej golfa. Takie auto pojawia się teraz, osiem lat po francuskim prekursorze, renault sceniku.
Jaki touran?
Jest dokładnie takiej długości (4.389 mm), jak golf variant (kombi), ale przerasta go znacznie na wysokość i szerokość, co daje dodatkowe możliwości aranżacji wnętrza. Osoby, które przywiązują wagę do wyglądu zewnętrznego, mogą być nieco zawiedzione: touran nie jest fajerwerkiem pomysłów projektantów. Ma spokojną, zrównoważoną linię, która nie zestarzeje się przez dobrych kilka lat.
To, co najważniejsze w tym samochodzie, kryje się w jego wnętrzu. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że jest ono bardzo elastyczne. Touran z założenia jest samochodem pięcioosobowym, ale może też występować w wersji siedmioosobowej, jeśli się zamówi egzemplarz z trzecim rzędem foteli. Fotele w drugim rzędzie łatwo przesunąć do przodu, odwrócić o 90 stopni, złożyć lub wymontować. Środkowy fotel można wykorzystać jako stolik. Nieużywane fotele trzeciego rzędu składa się jednym ruchem, uzyskując dodatkową powierzchnię bagażową z płaską podłogą.


Volkswagen Touran

Po wskaźnikach można poznać, że znajdujemy się
w niemieckim samochodzie: wszystko czytelne
i na swoim miejscu
Fot. Jerzy Witaszczyk

W najlepiej wyposażonej wersji minivan ma aż 39 różnych schowków, półek i kieszeni. W klasycznej wersji z pięcioma fotelami bagażnik ma pojemność prawie 700 litrów. W wersji siedmioosobowej - 121 litrów. Kiedy touran musi wystąpić w roli bagażówki, to jego pięcioosobowa wersja może przyjąć bagaż o objętości niemal 2.000 litrów.
Jak jeździ touran?
Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, na to pytanie mogę odpowiedzieć jednym słowem: doskonale. Jak to na ogół bywa w autach o podwyższonych nadwoziach, łatwo się do niego wsiada, więcej widzi i wygodniej siedzi. Ukształtowanie foteli wydaje się bezbłędne, ale wiążącą opinię na ten temat można wydać po wielogodzinnej jeździe. Samochód ma bardzo dobrze dobrane zawieszenie, które z równą swobodą pokonuje drogę o gładkiej nawierzchni asfaltowej, jak i ordynarny, nieregularny bruk. Na podkreślenie zasługuje przy tym dobrze wyciszone wnętrze - jazda po bruku jest nie tylko gładka, ale również cicha.
Samochodem kieruje się precyzyjnie; nie ma także niespodzianek ze strony układu hamulcowego, który działa skutecznie. Auto standardowo wyposażone jest m.in. w ABS i system stabilizacji toru jazdy (ESP), a to znaczy, że elektronika będzie redukować błędy kierowcy.


Volkswagen Touran

Dwulitrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem
pracuje nienagannie
Fot. Jerzy Witaszczyk

Co pcha tourana?
Nowemu minivanowi Volkswagen przydzielił dwa nowe silniki. 2.0 TDi (136 KM) to jednostka wysokoprężna, wykonana w technice czterozaworowej. Silnik ten w połączeniu z dobrze zestopniowaną skrzynią biegów sprawuje się w touranie doskonale, zapewniając wzorcową dynamikę i elastyczność, co mogłem sprawdzić podczas prezentacji samochodu.
1.6 FSi to zmodernizowana i wzmocniona (115 KM) wersja silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem. Tourany będą też dostępne z silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDi w wersji 100-konnej. Wszystkie te silniki standardowo współpracują z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Na życzenie silnik 1.6 FSi może współpracować z 6-biegową przekładnią automatyczną. Z dwoma silnikami wysokoprężnymi może być też kojarzona automatyczna przekładnia DSG, dotąd stosowana w sportowym golfie R32 i audi TT V6. Kilka tygodni po premierze będą dostępne modele z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 102 KM.
Podstawowe dane
długość - 4.389 (mm), szerokość - 1.794 (mm),
wysokość - 1.654 (mm), pojemność bagażnika - 695/1.995 l.
osiągi z silnikiem 2.0 TDi:
0-100 km/h - 10,6 sek,
prędkość maks. - 197 km/h, średnie zużycie ON -Ę6 l/100 km.
Najtańszy touran: 1.6 basis - 69.390 zł, najdroższy: 2.0 TDi highline - 101.490 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty