Koncern z Wolfsburga wchodził do segmentu kompaktowych minivanów w chwili, gdy wielu producentów miało już w swojej
ofercie tego typu samochody. Analitycy rynku ze względu na opóźnienie w stosunku do konkurentów nie wróżyło Touranowi większej kariery. Zwłaszcza, że estetyka tego modelu była mało atrakcyjna. Ale w przypadku Volkswagena stylistyka nie jest chyba najważniejsza, czego dowodem jest choćby ogromna popularność osobowych wersji Transportera, auta o wyjątkowo prostych kształtach. Touran ujmuje zupełnie czymś innym niż wygląd. Przede wszystkim przestronnym, wygodnym wnętrzem z dobrze wyprofilowanymi fotelami, montowanymi w układzie pięcio- lub siedmioosobowym. Podobać może się również bagażnik, który w pięciomiejscowej wersji ma pojemność aż 695 l. W wersji siedmioosobowej na pakunki pozostaje zaledwie 120 l. Gdy pozostawi się tylko dwa przednie fotele jednobryłowiec zamienia się niemal w furgon, bowiem jego przestrzeń bagażowa ma objętość 1989 l. Atutem Tourana jest również znakomite podwozie z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. Świetne własności jezdne przejął po Golfie piątej generacji, bowiem został zbudowany na tej samej co on płycie podłogowej. Otrzymał też te same co Golf, bardzo nowoczesne rozwiązania techniczne, między innymi silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i podwójnym doładowaniem i dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię biegów DSG. Zaawansowane technologie w Touranie podnoszą bezpieczeństwo i komfort jazdy, poprawiają osiągi, obniżają zużycie paliwa. Ale mają też swoją ciemniejszą stronę. Podnoszą koszty obsługowe, bowiem użytkownik skazany jest często na usługi autoryzowanych stacji obsługi i na oryginalne części zamienne. Nie ma mowy by Tourana serwisować w podrzędnych warsztatach. Nowoczesność kosztuje, na co powinien przygotować się każdy potencjalny nabywca tego modelu.
Silniki
Gama silników Tourana jest bardzo bogata, co stanowi niewątpliwie jedną z zalet tego auta. W momencie premiery w 2002 r. zaproponowano benzynowce 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM) i 2.0 FSI (150 KM) oraz turbodiesle 1.9 TDI (100 KM), 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (136 KM). W 2004 r. zestaw wzbogacono o 90-konnego turbodiesla 1.9 TDI oraz dwulitrowego TDI o mocy 140 KM. Z kolei w 2006 r. pojawiły się dwa silniki benzynowe – 1.4 TSI (140 KM) i 2.0 EcoFuel (109 KM). Wówczas debiutował też turbodiesel 2.0 TDI o mocy 170 KM. Rok później do gamy dołączyła 170-konna wersja benzynowca 1.4 TSI. W 2008 r. na rynek weszła wersja z silnikiem 1.9 TDI BlueMotion (105 KM), a w 2009 r. 1.4 TSI EcoFuel (150 KM). Silniki benzynowe, poza wersją 1.6, radzą sobie z Touranem bez problemu. Oczywiście im mocniejszy silnik tym lepsze osiągi, bezpieczniejsze wyprzedzanie i większa frajda z jazdy, ale też wyższe koszty eksploatacji ze względu na większe zużycie paliwa i większe koszty obsługowe. Z turbodiesli najbardziej godne polecenia są 1.9 TDI. Co prawda mają gorszą dynamikę, ale są mało awaryjne i trwałe. Wysokoprężny dwulitrowiec urzeka znacznie lepszymi osiągami przy niewiele wyższym zużyciu paliwa, ale ze względu na poważne awarie, jakim ulega lepiej omijać go z daleka. Przynajmniej w egzemplarzach wyprodukowanych do 2006 r. Późniejsze sprawiają mniej kłopotów.
Eksploatacja
Benzynowe silniki Tourana to konstrukcje skomplikowane i pełne zaawansowanych technologii, ale mimo wszystko mało kłopotliwe i rzadko ulegające awariom. Mało trwały jest jedynie układ wtryskowy w wersjach FSI. Turbodiesle 1.9 TDI mają swoje typowe przypadłości, takie jak awarie przepływomierzy powietrza i konieczność wymiany paska rozrządu częściej, niż zaleca instrukcja, ale poza tym są trwałe i niezawodne. Wtryskiwacze wytrzymują nawet 300 000 km, a ich wymiana lub regeneracja jest przystępna cenowo. Niewiele dobrego można powiedzieć za to o silniku 2.0 TDI. Do 2006 r. cieszył się on wyjątkowo złą sławą, ze względu na pękające głowice, wadliwy napęd pompy oleju i nietrwałe dwumasowe koła zamachowe. Późniejsze wersje są poprawione, ale kłopoty z dwumasowym kołem zamachowym i głowicą wciąż występują. Czasami pojawiają się problemy z rozruchem silników Tourana, za co odpowiedzialna jest z reguły elektronika. Cała instalacja elektryczna miewa problemy, co objawia się przerwami w pracy rozmaitych podzespołów. Zdarzyć może się dosłownie wszystko, zwłaszcza przy zawilgoceniu instalacji. Wiele problemów „prądowych” występuje w niefachowo naprawianych egzemplarzach powypadkowych. Ślady wypadkowej historii pozostają często w podwoziu Tourana. Są to zazwyczaj pęknięcia aluminiowej ramy pomocniczej przedniego zawieszenia oraz wygięcia stalowej ramy pomocniczej zawieszenia tylnego. Kupno auta bez dokładnych oględzin tych miejsc to ogromne ryzyko. Elementy zawieszeń są trwałe, a ich ewentualne naprawy nie sprawiają problemów. By cieszyć się dobrym prowadzeniem i nie narażać opon na przedwczesne zużycie trzeba często kontrolować zbieżność kół, bowiem geometria tylnego zawieszenia wielowahaczowego łatwo ulega rozregulowaniu.
Ważniejsze daty
2002 – premiera modelu
2006 – niewielka modernizacja – zmiany w wyglądzie przedniego i tylnego pasa, zmodyfikowana deska rozdzielcza, bogatsze wyposażenie. Wprowadzenie wersji Cross
2010 – premiera drugiej generacji modelu
Zalety
- nowoczesne, dynamiczne silniki
- świetne własności jezdne
- przestronne i funkcjonalne wnętrze
- wysoki komfort jazdy
- możliwość przewożenia siedmiu osób
- duży bagażnik (wersja pięcioosobowa)
Wady
- banalny wygląd
- wysokie koszty serwisowe
- awaryjny turbodiesel 2.0 TDI
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 TSI | 1390 | 140/5600 | 220/1500-4000 | 200 | 9,8 | 7,4 |
1.4 TSI | 1390 | 170/6000 | 240/1500-4750 | 214 | 9,0 | 6,6 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | 179 | 12,9 | 7,9 |
1.6 FSI | 1598 | 115/5800 | 155/4000 | 186 | 11,9 | 7,4 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3250 | 204 | 10,4 | 7,9 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.9 TDI | 1896 | 90/4000 | 210/1800 | 179 | 13,2 | 5,9 |
1.9 TDI | 1896 | 100/4000 | 250/1900 | 179 | 13,2 | 5,9 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | 179 | 13,2 | 5,9 |
2.0 TDI | 1968 | 136/4000 | 320/1750 | 197 | 10,6 | 6,0 |
2.0 TDI | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 200 | 10,2 | 6,0 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | 212 | 9,1 | 6,9 |
Ceny
Rocznik/wersja | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
1.4 TSI (140 KM) | | | | 25,0 | 28,0 | 31,5 | 35,5 | 41,0 |
1.6 | 16,0 | 18,0 | 20,5 | 23,0 | 25,0 | 27,0 | 31,0 | 36,0 |
2.0 FSI | 17,5 | 20,0 | 22,0 | 24,5 | | | | |
1.9 TDI (90/100/105 KM) | 18,5 | 20,5 | 23,0 | 25,5 | 27,5 | 31,0 | 36,5 | 42,0 |
2.0 TDI (136/140 KM) | 21,0 | 23,0 | 26,0 | 28,0 | 33,0 | 37,0 | 42,0 | 48,5 |
2.0 TDI (170 KM) | | | | 32,0 | 35,5 | 40,0 | 45,5 | 52,5 |
Podsumowanie
Touran jest wygodnym i nowoczesnym samochodem rodzinnym, zapewniającym komfortową jazdę pięciu osobom i dającym możliwość przewożenia siedmiu osób. Ta nowoczesność sporo jednak kosztuje, gdy wybierzemy się do warsztatu. A ten model, ze względu na zaawansowane rozwiązania techniczne musi odwiedzać dobry, fachowy serwis regularnie. Trzeba być na to przygotowanym od strony finansowej. Nie liczmy też na wyjątkową niezawodność Tourana. Awarie w tym modelu nie są rzadkością.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?