Volkswagen Touareg (2002 – 2010). Zalety i typowe usterki

Dariusz Dobosz
Volkswagen Touareg 2002 - 2007 Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7Fot. Volkswagen
Volkswagen Touareg 2002 - 2007 Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7Fot. Volkswagen
Udostępnij:
Luksusowy SUV Volkswagena to samochód, który z powodzeniem może być alternatywą dla dużych aut rekreacyjnych z segmentu „premium”.
Volkswagen Touareg 2002 - 2007 Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości
Volkswagen Touareg 2002 - 2007

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7. Nie może być lepszej rekomendacji. Auta produkowane są w tych samych, słowackich zakładach w Bratysławie (Cayenne tylko nadwozia, końcowy montaż w Niemczech).

Jak przystało na duże kombi o terenowych aspiracjach Touareg ma napęd obu osi z przekładnią planetarną i wielopłytkowym sprzęgłem rozdzielającym napęd na przednie i tylne koła, oraz reduktor, przydatny w trudnych warunkach drogowych. Mocną stronę auta stanowią jego własności jezdne, dzięki którym świetnie spisuje się na szosie. Wielowahaczowe zawieszenia zapewniają pewne prowadzenie, a w wersji pneumatycznej pozwalają dodatkowo regulować prześwit samochodu w zakresie od 16 do 30 cm. Szeroka gama mocnych silników zapewnia dobre osiągi i ułatwia wybranie wersji, najlepiej dostosowanej do potrzeb nabywcy. Touareg ma bardzo przestronne wnętrze, starannie wykończone bardzo dobrymi materiałami.Miejsca nie brakuje ani w przedziale pasażerskim, ani w bagażniku (500 – 555 l w zależności od wersji).

Samochód ma ekskluzywny charakter, poparty bogatym wyposażeniem. Ale ta odrobina luksusu spod znaku VW sporo kosztuje. Ceny Touarega na rynku wtórnym są wysokie (choć bardziej przystępne niż Q7 i Cayenne), a kosztom serwisowym podołają jedynie osoby z grubym portfelem. O oszczędnościach na obsłudze nie ma mowy, bo poziom technologiczny samochodu i jego zaawansowanie techniczne wykluczają wizyty w tanich, mało fachowych warsztatach.

Silniki

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości
Volkswagen Touareg 2002 - 2007

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen

Touareg zadebiutował w 2002 r. z silnikami benzynowymi 3.2 V6 (220 KM) i 4.2 V8 (310 KM) oraz turbodieslami 2.5 TDI (174 KM) i 5.0 V10 TDI (313 KM). Rok później pojawiły się benzynowce 3.2 V6 (241 KM) i 6.0 W12 (450 KM) oraz turbodiesel 3.0 V6 TDI (224 KM). W 2005 r. gama jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 3.6 V6 FSI (280 KM) a w 2006 r. o silnik benzynowy 4.2 V8 FSI o mocy 350 KM. W 2007 r. pojawił się 350-konny benzynowiec 5.0 V10 TDI, przewidziany dla sportowej wersji R50 a także 239-konny 3.0 V6 TDI. Ostatnim w gamie był turbodiesel 3.0 V6 TDI BlueMotion (225 KM), wprowadzony w 2009 r. Dużych i mocnych silników w Touaregu lepiej się wystrzegać. Są nie tylko paliwożerne, ale również bardzo drogie od strony warsztatowej. Jeśli ktoś zdecyduje się na silnik o mocy powyżej 300 KM, na przykład ze względu na znakomite osiągi, musi jednocześnie przygotować się na spore wydatki. Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej wybrać najmniejsze silniki, takie jak benzynowy 3.2 V6 albo turbodiesle 2.5 TDI i 3.0 V6 TDI.

Eksploatacja

Niektóre silniki Touarega są wyjątkowo kosztowne w eksploatacji. Tak jest na przykład z 3.0 V6 TDI, ze skomplikowanym rozrządem którego wymiana po 150-200 tys km kosztuje krocie. Po takim przebiegu trzeba się też liczyć z awariami turbosprężarek. Często wystarczy naprawić system kierownic w układzie zmiennej geometrii, ale bywa też, że trzeba wymienić kompletny podzespół. Zawodzą klapkowe zawory w kolektorze  dolotowym, psuje się ich układ sterujący albo napęd. Zazwyczaj konieczna jest wymiana kompletnego kolektora, a niekiedy nawet dwóch, przy każdym rzędzie cylindrów. Sporo kłopotu może sprawić również dwunastocylindrowy 6.0 W12, który ze względu na bardzo skomplikowaną budowę jest niezwykle drogi w serwisowaniu. Nie jest też łatwo znaleźć poza ASO placówki, które potrafią zająć się fachowo tą jednostką napędową. Wiele czynności warsztatowych wymaga wyjęcia silnika, co bardzo podnosi koszty napraw. Forsowna jazda może doprowadzić do przegrzania dwucylindrowca, bowiem nie jest on szczególnie odporny na wysokie temperatury. Bardzo podobne cechy ma turbodiesel 5.0 V10, również bardzo skomplikowany, drogi w serwisowaniu i tak szczelnie wypełniający komorę silnikową, że serwis często musi wyjmować go z samochodu. Bardziej niepokojące jest jednak to, że już przy przebiegach rzędu 150-200 tys km może dojść do zatarcia tej jednostki napędowej, ze względu na zużycie gładzi cylindrowych. Podobny problem występuje w turbodieslu 2.5 TDI. Z kolei w silnikach FSI szwankuje elektronika, a na zaworach ssących osadza się nagar, który trzeba co jakiś czas usuwać.

Volkswagen Touareg 2002 - 2007 Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości
Volkswagen Touareg 2002 - 2007

Nie każdy, kto interesuje się dużymi, luksusowymi SUV-ami będzie przekonany, że Touareg może konkurować z podobnej wielkości modelami BMW, Audi czy Mercedesa. Takie wątpliwości łatwo rozwiać jedną informacją – to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne i Audi Q7

Fot. Volkswagen

Po dłuższych przebiegach trzeba liczyć się z koniecznością wymiany podpory wału napędowego, która zwiastuje swoje zużycie hałaśliwą pracą układu napędowego. Podpora stanowi komplet z wałem, co mocno podnosi koszty naprawy. Za awaryjne uchodzą automatyczne przekładnie Touarega. Receptą na zwiększenie trwałości jest większa częstotliwość wymiany oleju.

Klasyczne zawieszenie nie sprawia większych problemów. Wytrzymuje duże przebiegi, ale w egzemplarzach oferowanych na rynku wtórnym często jest w kiepskim stanie właśnie ze względu na dużą liczbę przejechanych kilometrów. Gorzej z zawieszeniem pneumatycznym, w którym szwankują kompresory i miechy powietrzne. Naprawy pneumatyki są kosztowne. Touareg słynie też z małej trwałości hamulców

Instalacja elektryczna i elektronika nie są specjalnie awaryjne, ale elektryczny kaprysy co jakiś czas jednak się zdarzają. Posłuszeństwa może odmówić system diagnostyczny OBD albo układ sterowania przeniesieniem napędu. Bardzo często zawodzi monitoring ciśnienia w oponach. Reflektory mają tendencję do wysuwania się z elementów mocujących, a po wysunięciu przestają działać.

Kilka mankamentów ma też nadwozie. Trwałość elementów wykończenia wnętrza nie jest najlepsza, a pokrywa bagażnika czasami traci szczelność, co objawia się zawilgoceniem bagażnika.

Ważniejsze daty

2002 – premiera modelu

2006 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, lampy tylne, osłona chłodnicy i fotele, bogatsze wyposażenie)

2007 – sportowa wersja R50

2010 – zakończenie produkcji, premiera Touarega drugiej generacji

 

Zalety

  • Mocne silniki

  • Nienaganne prowadzenie

  • Dobre własności terenowe

  • Wysoki komfort jazdy

  • Bogate wyposażenie

  • Przestronne wnętrze

 

Wady

- paliwożerne silniki

- wysokie koszty utrzymania

- awaryjność niektórych silników

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

3.2 V6

3189

220/5400-6400

305/3200

201

9,9

13,5

3.2 V6

3189

241/6200

310/3200

206

9,8

13,5

3.6 V6 FSI

3597

280/6200

360/2500-5000

218

8,6

12,4

4.2 V8

4163

310/6200

410/3000-4000

225

8,1

14,8

4.2 V8 FSI

4163

350/6800

440/3500

234

7,5

13,8

6.0 W12

5998

450/6000

600/3250

250

5,9

15,7

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

2.5 TDI

2461

174/3500

400/2000-2300

184

12,4

9,8

3.0 V6 TDI

2967

224/4000

500/1750-2750

203

9,6

10,6

3.0 V6 TDI

2967

239/4000

500/1500-3000

207

8,0

9,3

5.0 V10 TDI

4921

313/3750

750/2000

231

7,8

11,9

5.0 V10 TDI

4921

350/3500

850/2000

235

6,7

11,9

 

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

3.2 V6 (220KM)

26,0

29,0

31,5

35,0

 

 

 

 

 

3.2 V6

(240KM)

 

 

32,5

36,0

40,0

 

 

 

 

3.6 V6 FSI

 

 

 

 

42,0

49,0

54,5

74,0

8,2

4.2 V8

27,5

30,5

33,5

37,5

41,5

 

 

 

 

4.2 V8 FSI

 

 

 

 

 

63,0

70,0

78,5

88,5

2.5 TDI

24,5

27,0

30,0

33,5

38,5

54,0

60,0

73,5

82,0

3.0 V6 TDI

 

 

35,0

38,5

43,0

57,5

63,0

 

 

3.0 V6 TDI (239KM)

 

 

 

 

 

59,5

66,0

80,0

90,5

5.0 V10

TDI (312KM)

27,0

30,0

33,5

37,5

42,5

59,0

66,6

76,0

86,5

 

Podsumowanie

Touareg to SUV o bardzo uniwersalnym charakterze. Bardzo dobrze radzi sobie w terenie, a na szosie daje poczucie podróżowania luksusową limuzyną. Ujmuje dynamiką silników, wyposażeniem i komfortem jazdy. Ale na zakup Touarega trzeba być dobrze przygotowanym finansowo. Utrzymanie auta sporo kosztuje, zwłaszcza w mocniejszych wersjach silnikowych. Z pewnością jednak największy z rekreacyjnych Volkswagenów nie obciąży portfela tak mocno jak Audi Q7 czy Porsche Cayenne, choć może zaoferować bardzo podobne cechy użytkowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

AlcoFind

Alcofind Polaris

648,00 zł589,00 zł-9%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie