Volkswagen Tiguan

Jerzy Dyszy
Mały SUV niemieckiego koncernu zdobył uznanie swymi kompaktowymi wymiarami i nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Obecnie na rynek wchodzi zmodernizowany model w cenie od 89 990 zł

W ofercie nadal są dwie wersje wyposażenia, ale każdą w odmianie Onroad

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

(sportowo – miejskiej) i Offroad („terenowej”), co czyni razem cztery odmiany auta. W tym drugim przypadku cudzysłów jest uzasadniony, bo Tiguan w żadnym razie nie jest autem terenowym. Ma samonośne (choć sztywne) nadwozie i typowo „osobowe” zawieszenie z kolumnami MacPherson z przodu i układem czterodrążkowym opartym na ramie pomocniczej z tyłu. Prześwit co prawda wynosi 200 mm ale od spodu brakuje solidnych osłon czy wzmocnień.

Napęd nawet w wersji 4Motion jest zasadniczo przedni, ale w tej konfiguracji działa też dołączany napęd tylny, symulujący stały napęd 4x4. Funkcja 4Motion realizowana jest tak jak i w poprzednim Tiguanie - przez sterowane hydraulicznie sprzęgło firmy Haldex, czwartej, (najnowszej) generacji. Napęd sterowany jest przez elektronikę płynnie i w miarę potrzeb wynikających z warunków drogowych (poślizgi kół, siły i przeciążenia boczne) w zakresie od ok. 10% do prawie 100 % momentu skierowanego do kół tylnych.

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

W najnowszym Tiguanie pojawiła się także opcjonalna funkcja sterowanej elektronicznie blokady przedniego mechanizmu różnicowego hamulcami, nazwana XDS. Ułatwia to jazdę w śliskim terenie.

Rzeczywistą różnicą między Tiguanem Onroad i Offroad jest konfiguracja przedniego zderzaka. W wersji drogowej uformowany jest on w rodzaj aerodynamicznego spojlera, co daje kąt natarcia zaledwie 18%. W wersji terenowej dół zderzaka jest podniesiony, kąt natarcia wynosi 28 stopni, a w dolnej części znajduje się skośna osłona imitująca solidną płytę pod silnikiem. Nie dajmy się jednak nabrać – to jest cienki plastik, mogący tylko ułatwiać przejeżdżanie przez głębsze kałuże. Niestety, w wersji terenowej (podstawowa Track&Field i bogatsza Track&Style) prześwit samochodu jest taki sam jak w wersji drogowej (wspomniane 200 mm). Dodawany jest za to tryb sterowania Offroad (oddzielnym przyciskiem), który aktywuje kompas, system ruszania pod górę, bardziej precyzyjne działanie pedału gazu, lepiej działający na luźnych nawierzchniach ABS plus, oraz ewentualnie wybór konkretnego biegu w skrzyni zautomatyzowanej DSG.

W spisie opcji znajduje się też oferowana już wcześniej możliwość

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

elektrycznego sterowania sztywności amortyzatorów DCC w ramach trzech programów – Normal, Sport i Comfort. Oprócz tego oczywiście dostępna jest cała gama najnowocześniejszych systemów audio, nawigacji, wspomagania kierowcy i urządzeń zwiększających komfort jazdy, jakie oferowane są w samochodach Volkswagena.

W Tiguanie oferowane są obecnie silniki benzynowe 1,4 TSI 90 kW/122 KM , 1,4 TSI 118 kW/160 KM, 2,0 TSI 132 kW/180 KM i 2.0 TSI 155 kW/210 KM, oraz wysokoprężne 2.0 TDI 81 kW/110 KM, 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Wszyskie jednostki są z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowane, 1,4 TSI 160 KM ma dodatkowo sprężarkę wypornościową, a 2.0 TDI 210 KM ma system dwóch turbosprężarek. Stosowane są m.in. systemy odzyskiwania energii przez alternator i start-stop.

Standardowa skrzynia biegów Tiguana jest manualna i ma 6 biegów. Do większości silników – prócz najsłabszych i najmocniejszego turbodiesla – można zamówić siedmiobiegowy mechaniczny automat DSG (dwusprzęgłowy).

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

Większość kombinacji silnik/skrzynia oferowana jest z napędem 4Motion, ale tańszą wersję z napędem tylko przednich kół można zamówić z silnikami 1,4 TSI (z silnikiem 122 KM wyłącznie taki napęd), oraz z dwoma słabszymi 2.0 TDI.

W praktycznym użytkowaniu Tiguan jest przyjemnym, niewymagającym autem do codziennej jazdy, które najlepiej sprawdzi się w mieście, lub gdy jego kierowca czasami ma do czynienia z drogami nieutwardzonymi, ale tylko o średniej trudności. Według deklaracji producenta silniki nowej generacji pozwolą na bardzo ekonomiczną eksploatację, przy czym osiągi (zależnie od jednostki napędowej) są na dobrym poziomie. Komfort jazdy szosowej, a nawet po wybojach, jest całkiem satysfakcjonujący, a jedynym wyraźnym minusem jest dziwnie duża średnica zawracania – 12 metrów nie przystoi autu o długości tylko nieco ponad 4 metry.

Wybrane dane techniczne Volkswagena Tiguana i konkurentów:

marka / modelVW Tiguan 2.0 TDI 140 KM Track&styleFord Kuga 2.0 TDCi 140 KM AWD TitaniumHyundai ix35 2.0 D 135 KM Premium 4WD
Cena (zł)119 490121 500114 900
Silnikturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność (l)2.02.02.0
Moc maks. (KM/obr/min)140/4200140/3750136/400
Moment obr. (Nm/obr/min)320/1750 - 2500320/1750 - 2750320/1800 - 2500
Czas przysp. 0 - 100 km/h (s)10,510,410,2
Prędkość maks. (km/h)186184194
Śr. zuż. paliwa (l/100 km)6,06,05,5
Średnia emisja CO2 (g/km)157159147
Skrzynia biegów, napędManualna 6b, napęd 4x4 dołączanyManualna 6b, napęd 4x4 dołączanyManualna 6b, napęd 4x4 dołączany
Pojemność bagażnika470 - 1510410 - 1405590 - 1435

**więcej zdjęć VW Tiguana w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty