W ofercie nadal są dwie wersje wyposażenia, ale każdą w odmianie Onroad
(sportowo – miejskiej) i Offroad („terenowej”), co czyni razem cztery odmiany auta. W tym drugim przypadku cudzysłów jest uzasadniony, bo Tiguan w żadnym razie nie jest autem terenowym. Ma samonośne (choć sztywne) nadwozie i typowo „osobowe” zawieszenie z kolumnami MacPherson z przodu i układem czterodrążkowym opartym na ramie pomocniczej z tyłu. Prześwit co prawda wynosi 200 mm ale od spodu brakuje solidnych osłon czy wzmocnień.
Napęd nawet w wersji 4Motion jest zasadniczo przedni, ale w tej konfiguracji działa też dołączany napęd tylny, symulujący stały napęd 4x4. Funkcja 4Motion realizowana jest tak jak i w poprzednim Tiguanie - przez sterowane hydraulicznie sprzęgło firmy Haldex, czwartej, (najnowszej) generacji. Napęd sterowany jest przez elektronikę płynnie i w miarę potrzeb wynikających z warunków drogowych (poślizgi kół, siły i przeciążenia boczne) w zakresie od ok. 10% do prawie 100 % momentu skierowanego do kół tylnych.
W najnowszym Tiguanie pojawiła się także opcjonalna funkcja sterowanej elektronicznie blokady przedniego mechanizmu różnicowego hamulcami, nazwana XDS. Ułatwia to jazdę w śliskim terenie.
Rzeczywistą różnicą między Tiguanem Onroad i Offroad jest konfiguracja przedniego zderzaka. W wersji drogowej uformowany jest on w rodzaj aerodynamicznego spojlera, co daje kąt natarcia zaledwie 18%. W wersji terenowej dół zderzaka jest podniesiony, kąt natarcia wynosi 28 stopni, a w dolnej części znajduje się skośna osłona imitująca solidną płytę pod silnikiem. Nie dajmy się jednak nabrać – to jest cienki plastik, mogący tylko ułatwiać przejeżdżanie przez głębsze kałuże. Niestety, w wersji terenowej (podstawowa Track&Field i bogatsza Track&Style) prześwit samochodu jest taki sam jak w wersji drogowej (wspomniane 200 mm). Dodawany jest za to tryb sterowania Offroad (oddzielnym przyciskiem), który aktywuje kompas, system ruszania pod górę, bardziej precyzyjne działanie pedału gazu, lepiej działający na luźnych nawierzchniach ABS plus, oraz ewentualnie wybór konkretnego biegu w skrzyni zautomatyzowanej DSG.
W spisie opcji znajduje się też oferowana już wcześniej możliwość
elektrycznego sterowania sztywności amortyzatorów DCC w ramach trzech programów – Normal, Sport i Comfort. Oprócz tego oczywiście dostępna jest cała gama najnowocześniejszych systemów audio, nawigacji, wspomagania kierowcy i urządzeń zwiększających komfort jazdy, jakie oferowane są w samochodach Volkswagena.
W Tiguanie oferowane są obecnie silniki benzynowe 1,4 TSI 90 kW/122 KM , 1,4 TSI 118 kW/160 KM, 2,0 TSI 132 kW/180 KM i 2.0 TSI 155 kW/210 KM, oraz wysokoprężne 2.0 TDI 81 kW/110 KM, 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Wszyskie jednostki są z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowane, 1,4 TSI 160 KM ma dodatkowo sprężarkę wypornościową, a 2.0 TDI 210 KM ma system dwóch turbosprężarek. Stosowane są m.in. systemy odzyskiwania energii przez alternator i start-stop.
Standardowa skrzynia biegów Tiguana jest manualna i ma 6 biegów. Do większości silników – prócz najsłabszych i najmocniejszego turbodiesla – można zamówić siedmiobiegowy mechaniczny automat DSG (dwusprzęgłowy).
Większość kombinacji silnik/skrzynia oferowana jest z napędem 4Motion, ale tańszą wersję z napędem tylko przednich kół można zamówić z silnikami 1,4 TSI (z silnikiem 122 KM wyłącznie taki napęd), oraz z dwoma słabszymi 2.0 TDI.
W praktycznym użytkowaniu Tiguan jest przyjemnym, niewymagającym autem do codziennej jazdy, które najlepiej sprawdzi się w mieście, lub gdy jego kierowca czasami ma do czynienia z drogami nieutwardzonymi, ale tylko o średniej trudności. Według deklaracji producenta silniki nowej generacji pozwolą na bardzo ekonomiczną eksploatację, przy czym osiągi (zależnie od jednostki napędowej) są na dobrym poziomie. Komfort jazdy szosowej, a nawet po wybojach, jest całkiem satysfakcjonujący, a jedynym wyraźnym minusem jest dziwnie duża średnica zawracania – 12 metrów nie przystoi autu o długości tylko nieco ponad 4 metry.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Tiguana i konkurentów:
marka / model | VW Tiguan 2.0 TDI 140 KM Track&style | Ford Kuga 2.0 TDCi 140 KM AWD Titanium | Hyundai ix35 2.0 D 135 KM Premium 4WD |
Cena (zł) | 119 490 | 121 500 | 114 900 |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność (l) | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Moc maks. (KM/obr/min) | 140/4200 | 140/3750 | 136/400 |
Moment obr. (Nm/obr/min) | 320/1750 - 2500 | 320/1750 - 2750 | 320/1800 - 2500 |
Czas przysp. 0 - 100 km/h (s) | 10,5 | 10,4 | 10,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 186 | 184 | 194 |
Śr. zuż. paliwa (l/100 km) | 6,0 | 6,0 | 5,5 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 157 | 159 | 147 |
Skrzynia biegów, napęd | Manualna 6b, napęd 4x4 dołączany | Manualna 6b, napęd 4x4 dołączany | Manualna 6b, napęd 4x4 dołączany |
Pojemność bagażnika | 470 - 1510 | 410 - 1405 | 590 - 1435 |
**więcej zdjęć VW Tiguana w
naszej galerii**
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?