Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI. Tajemnica popularności [galeria]

Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Po 8 latach obecności na rynku, Volkswagen Tiguan wciąż jest jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Europie. Tylko w 2012 roku ten kompaktowy crossover znalazł blisko 430 tys. nabywców. W Polsce, ceny Tiguana zaczynają się od 96 090 zł.
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla

Za tę kwotę otrzymamy wersję Trend&Fun napędzaną przez 1.4-litrowy motor benzynowy TSI. Tymczasem około 80% sprzedawanych w naszym kraju Tiguanów jest wyposażonych w wysokoprężną jednostkę 2.0 TDI. Właśnie taki motor pracował pod maską testowanego egzemplarza w wersji Track&Style.

Z zewnątrz, pojazd ten wyróżnia się na tle pozostałych odmian Tiguana przede wszystkim przeprojektowanym przedniego zderzaka. W dolnej części został on wyprofilowany w taki sposób, aby skrócić przedni zwis. Dzięki temu, kąt natarcia zwiększył się do 28 stopni. To jeden z lepszych wyników w tej klasie. Z kolei kąt rampowy wynosi 20, a kąt zejścia 25 stopni. Poza tymi zmianami, Tiguan Track&Style został również wyposażony w osłonę silnika pod podwoziem. Niestety, tylny mechanizm różnicowy pozostał nieosłonięty, a tym samym narażony na uszkodzenia.

Pod względem stylistyki, przeprowadzony w 2011 roku facelifting jeszcze bardziej upodobnił Tiguana do nowej gamy modelowej Volkswagena. Zmiany zaszły głównie w wyglądzie przedniego pasa. Grill z poprzecznymi, chromowanymi belkami, a także (wymagające dopłaty 4,5 tys. zł) bi-ksenonowe światła z diodami do jazdy dziennej w technologii LED zdecydowanie nawiązują do większego SUV-a tej marki, Touarega.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla

We wnętrzu Tiguana również obeszło się bez większej rewolucji. Styliści nieznacznie przeprojektowali konsolę centralną pozostawiając charakterystyczne, podwójne otwory wentylacyjne. Deskę rozdzielczą utrzymano w stylu typowym dla obecnej generacji modeli Volkswagena. W przypadku testowanego egzemplarza, centralną część konsoli zajmował 6,5-calowy, dotykowy ekran komputera pokładowego o wysokiej rozdzielczości, za pomocą którego można sterować nawigacją, radioodtwarzaczem oraz ustawieniami systemów bezpieczeństwa. A tych ostatnich nie brakuje.

Tiguan może być wyposażony w m.in. system rozpoznający zmęczenie kierowcy na podstawie analizy jego stylu jazdy czy reflektory, w których wiązka świateł drogowych kierowana jest w taki sposób, by nie oślepiać innych użytkowników dróg. Niestety, reflektory z technologią Dynamic Light Assist wymagają dopłaty 1,8 tys. zł. Z kolei widoczny na zdjęciach system nawigacji satelitarnej RNS 510 powiększa cenę auta o kolejne 8 tysięcy zł. Jej obsługa jest jednak bardzo prosta i intuicyjna. Ergonomia wnętrza Volkswagena Tiguana stoi na wysokim poziomie - wszystkie przełączniki znajdują się dokładnie tam, gdzie można się ich spodziewać.

Mierzący 2604 mm rozstaw osi zapewnia wystarczającą przestrzeń dla kompletu dorosłych pasażerów. Co ważne, nawet osoby o słusznym wzroście nie powinny odczuwać dyskomfortu z powodu niewystarczającej ilości miejsca nad głowami lub na nogi. Kabina Tiguana jest dostatecznie przestronna. W modelach pozbawionych szyberdachu, Volkswagen montuje w podsufitce aż cztery niewielkie schowki ułożone w jednym rzędzie. Z kolei za plecami pasażerów znalazł się bagażnik o przyzwoitej pojemności 470 litrów. Jego atutem są regularne kształty. Przeszkadzać może jednak stosunkowo wysoki próg załadunkowy. Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy płaską podłogę, a pojemność kufra wzrasta wówczas do 1510 litrów.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla

Testowany egzemplarz Tiguana był pozbawiony zawieszenia DCC (dopłata 3900 zł), pozwalającego na dostosowanie siły tłumienia amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. Mimo to, auto prowadziło się pewnie i nie wykazywało tendencji do nadmiernych przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Ponadto, oparta na kolumnach McPhersona (przód) i układzie wielowahaczowym (tył) konstrukcja skutecznie wybierała nierówności zapewniając komfortową podróż.

Pod maską egzemplarza widocznego na zdjęciach pracowała wysokoprężna jednostka 2.0 TDI. Doskonale znany z innych aut koncernu Volkswagena motor generował 140 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W ważącym 1675 kg Tiguanie pozwala on na osiągnięcie 100 km/h w czasie 10,2 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna tego auta wynosi 188 km/h. W praktyce, niemiecki crossover ochoczo reaguje na ruchy pedału gazu, a wyprzedzanie innych pojazdów nie stanowi większego problemu. Silnik diesla zadowala się przy tym umiarkowanym apetytem na paliwo. Średnio, do przejechania 100 km Tiguan potrzebował 7 litrów oleju napędowego. W trasie możliwe jest uzyskanie wyniku na poziomie nawet 5,5 l/100 km.

Volkswagen oferuje również mocniejszą, 177-konną wersję jednostki 2.0 TDI, lecz już jego słabsza, 140-konna odmiana dobrze radzi sobie z tym autem i wydaje się optymalnym wyborem. Zwłaszcza, jeśli współpracuje ze skrzynią DSG. Imponująco krótki czas zmiany biegów idzie w parze z natychmiastową reakcją na ruchy łopatek przy kierownicy. W trybie automatycznym zdarzało się jej jednak zbyt gwałtownie redukować biegi, przez co silnik od razu „wkręcał się” na ponad 4 tys. obr./min.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI / Fot. Przemysław Pepla

Dwusprzęgłowa przekładnia o siedmiu biegach współpracowała z napędem na obie osie 4Motion. Na suchej nawierzchni większość mocy trafia na przednią oś. Jednak w wyjątkowych sytuacjach, to tylny dyferencjał może przyjąć całą moc silnika. Napęd na wszystkie koła przydaje się zwłaszcza podczas jazdy po mokrej nawierzchni, odczuwalnie zwiększając przyczepność. Mierzący 200 mm prześwit pozwala na eskapady po leśnych duktach, ale typowo drogowe opony o niskim profilu i brak skrzyni redukcyjnej zniechęcają do wypraw w trudniejszy teren.

Na końcu pozostaje kwestia ceny. Standardowo, Volkswagen Tiguan Track&Style z jednostką 2.0 TDI o mocy 140 KM kosztuje w Polsce 128,2 tys. zł. Jeśli jednak zdecydujemy się na np. nawigację RNS 510, reflektory z systemem Light Assist czy asystenta parkowania z kamerą cofania, wówczas cena tego auta z łatwością wzrasta.

Wybrane dane techniczne Volkswagen Tiguana i konkurentów:

Marka/model

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Track&Style

Ford Kuga 2.0 TDCi AWD Trend

Mazda CX-5 2.2 D AWD SkyMOTION

Cena (zł)

128 190

119 450

 126 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4433/1809/1703

4524/1838/1685

4555/1840/1670

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1569/1571

1563/1565

1585/1590

Rozstaw osi (mm)

2604

2690

2700

Masa własna (kg)

1660

1530

1520

Pojemność bagażnika (l)

470

456

503

Pojemność zbiornika paliwa (l)

64

 

56

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

2191

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

140 przy 4200

140 przy 3750

150 przy 4500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

320 przy 1750

320 przy 1750

380 przy 1800

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,2

10,7

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

186

188

197

Średnie spalanie (l/100 km)

6,0

5,9

5,2

Emisja CO2 (g/km)

157

154

136

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty